بارش‌های خوب بهار امسال به هرجایی اگر نرسیده باشد و هرجا را که آباد نکرده باشد، اما تاثیرش را روی دریاچه ارومیه گذاشته است. حالا نه آنقدرها که بگویی حالش خوب شده و به وضع سابقش برگشته، اما شاید بتوان گفت کمی عمق پیدا کرده است. این را مسعود تجریشی، مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه گفته است.
کد خبر: ۱۱۴۸۲۱۴

ظاهرا در بارشهای بهاره در حوضه آبریز دریاچه ارومیه کف دریاچه پایینتر رفته که به عقیده تجریشی این به معنای حل شدن نمکهای دریاچه ارومیه است. بررسیها نشان داده در برخی نقاط دریاچه، کف آن تا ۲۰ سانت پایین رفته است، و ظاهرا بارندگیهای اخیر بیشتر از افزایش سطح، باعث افزایش عمق دریاچه شده و بهعقیده مدیر دفتر برنامهر یزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه، همین امر نشان میدهد که میتوان دریاچه ارومیه را احیا کرد و ادعای برخی مبنی بر غیرقابل احیا بودن دریاچه ارومیه رد میشود.

تجریشی به نکته دیگری در مورد بارشهای بهاره اشاره میکند که مربوط به نوع بارشهاست. بارشهای بهاره شدت زیادی ندارد و به همین دلیل به غیر از دو ـ سه بارندگی که تبدیل به رواناب شد؛ بقیه بارشها بیشتر برای تر کردن زمینهای خشک و تشنه بود.

حوضه آبریز دریاچه ارومیه در سال گذشته به لحاظ بارشی سال خوبی نبود، برعکس امسال سال خیلی خوبی داشتیم، اما از آنجا که همه آبخوانها در این منطقه خشک بوده، همه آبها تنها برای تر شدن خاکها و آبخوانها بود و شدت زیادی نداشت که به رواناب تبدیل شود. در حالیکه اگر بارشها با شدت اتفاق میافتاد؛ به شکلگیری رواناب و جاری شدن آن به سمت رودخانه و سپس دریاچه ارومیه منجر میشد. معاون سازمان حفاظت محیطزیست وضعیت ماههای آینده دریاچه را هم اینگونه تشریح کرده که با توجه به بارشهای مناسب طی سال جاری، اگر برداشتها افزایش نیابد و در سال آبی بعد هم بارشها نرمال باشد، آب مناسبی برای دریاچه ارومیه خواهیم داشت و دریاچه شرایط قابل قبولی خواهد داشت.

عضو ستاد احیای دریاچه ارومیه چندی پیش از وزارت نیرو به دلیل خودداری وزارت نیرو از رهاسازی آب سدها به دریاچه ارومیه انتقاد کرده و گفته بود که جدول وضعیت سدهای حوضه آبریز دریاچه ارومیه نشان میدهد که آب سدها سرریز شده، با این وجود وزارت نیرو از رهاسازی آب به دریاچه ارومیه خودداری کرده است./ ایسنا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها