تحلیل

آیا ترامپ جان بولتون را برکنار خواهد کرد؟

آیا ممکن است ترامپ در آینده نزدیک جان بولتون را که نقش مخربی در موضوع کره شمالی ایفا می‌کرد از سمتش برکنار نماید؟ جان بولتون که به داشتن دشمنی با ایران و دوستی نزدیک با اسرائیل شهرت یافته، اگر اظهارات ستیزه‌جویانه‌اش در‌خصوص کره شمالی ادامه یابد، ممکن است رئیس‌جمهور آمریکا تصمیم دیگری اتخاذ کرده و او را برکنار کند.
کد خبر: ۱۱۴۷۴۸۴

پس از آنکه جهان با دقت جریان دیدار دونالد ترامپ و کیم جون اون را دنبال کرد کره جنوبی اعلام کرد همسایه شمالیاش آماده است سلاح هستهای خود را کنار گذاشته و خلع سلاح شود؛ اما مشکلش ضمانتهای لازم از سوی واشنگتن است. کره شمالی مطمئن نیست با کنار گذاشتن برنامه هستهای، دشمنی آمریکا با این کشور به پایان رسیده و روابط دو کشور به حالت عادی بازگردد.

به نظر میرسد نگرانی کره شمالی در این زمینه منطقی باشد؛ چرا که جان بولتون در سخنانی تصریح کرد آمریکا میخواهد همان توافقنامهای را که با لیبی به امضا رساند، با کره شمالی امضا کند. این سخنان حاکی از آن بود که آمریکا قصد ندارد روابطش با کره شمالی را عادی کرده و از موضع خود نسبت به این کشور عقبنشینی نماید؛ بلکه میخواهد با قدرت نظام سیاسی کره شمالی را تغییر دهد و سناریوی لیبی را در کره شمالی تکرار نماید.

سال ۲۰۰۴ ایالات متحده آمریکا با کشور لیبی توافقنامهای را به امضا رساند و به موجب آن، لیبی برنامه هستهاش را کنار گذاشت و همه امکانات فنی خود در موضوع هستهای را به آمریکا منتقل کرد.

اما تنها چند سال پس از امضای این توافق، نیروهای ناتو به خاک لیبی یورش برده و حکومت قذافی را با خشونت سرنگون و او را به قتل رساندند .

خاطرات کره شمالی از حضور جان بولتون خاطرات شیرینی نیست. سال ۲۰۰۲ نیز جورج بوش رئیسجمهور وقت آمریکا با تحریک بولتون توافقنامه آمریکا با کره شمالی را لغو کرد. جان بولتون همچنین اندکی پیش از پیوستن به کاخ سفید، دولت ترامپ را به حمله نظامی به کره شمالی توصیه کرده بود .

نکته دیگری که نگرانی پیونگ یانگ را برانگیخته است، میزان پایبندی آمریکا به وعدههایش است.

واشنگتن در شرایط کنونی به یک موفقیت دیپلماتیک احتیاج داشت که به دست آورد. حال میخواهد با بهرهگیری از پرونده کره شمالی و حل دیپلماتیک آن، وجههای برای خود کسب کرده و در افکار عمومی آمریکا و جهان، پیروز شناخته شود. به همین دلیل برکناری جان بولتون از سوی رئیسجمهور آمریکا دور از انتظار نخواهد بود.

منبع: المیادین

دکتر محمد جواد گودینی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها