بررسی علمی علت رویت‌ نشدن هلال ماه در شامگاه امروز دوشنبه ۲۹ شعبان ۱۴۴۲ هجری قمری

چرا فردا ماه مبارک آغاز نمی‌شود؟

پیش‌بینی رویت‌پذیری هلال ماه شوال 1439 در شامگاه 29 رمضان

به تماشای ماه نو

با نزدیک‌شدن به واپسین روزهای ماه مبارک رمضان، تب و تاب رویت هلال ماه در میان روزه‌داران و اقشار گوناگون مردم بالا می‌گیرد.
کد خبر: ۱۱۴۷۴۳۶
به تماشای ماه نو

در این ایام چه در اتوبوس و تاکسی و صف نانوایی باشید یا در جلسات کاری و مدرسه و دانشگاه، معمولا استدلال‌های گوناگونی برای پیش‌بینی 29 یا 30 روزه بودن ماه رمضان خواهید شنید؛ مواردی از قبیل این‌که «چون ماه شعبان 29 روز بوده، پس ماه رمضان 30 روز است» یا «عربستان فلان روز را عید فطر اعلام کرده، پس فردای آن روز در ایران عید فطر است» از رایج‌ترین دلایلی است که برای تعیین روز اول ماه شوال یا روز صحیح عید سعید فطر به گوشمان می‌رسد.

بعضی از این استدلالها گاهی ممکن است درست از آب دربیاید، اما همیشه نه! علت این است که تعیین روز اول ماه قمری نزد شیعیان دوازده امامی، فقط با رویت هلال جوان ماه انجام میشود. هرچند برای استخراج دقیق تقویم و پیشبینی صحیح و نزدیک به واقعیت روز عید سعید فطر (که در آن روزهداری شرعا حرام است) از گذشتههای دور ،محاسبات منجمان نقش مهمی داشته است. در سالهای اخیر با قائل شدن حجت شرعی برای رویت هلال ماه با چشم مسلح (شامل عینک، دوربین دوچشمی و تلسکوپهای متعارف) از جانب ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری و برخی مراجع، تلاشهای علمی برای پیشبینی رویت هلال ماه وارد دوران جدیدی شده است.

اکنون به مدد پایگاه دادههای غنیای که در سالهای اخیر بهواسطه تلاش رصدگران هلال ماه در گوشه و کنار ایران به دست آمده است و با توجه به محاسبات انجام شده بر اساس روش گروه 70 نقطهای (ابداع محمدرضا صیاد، پژوهشگر تقویم ایرانی) و معیار رویت هلال ماه سید محسن قاضی میرسعید (رکورددار جهانی رویت هلال ماه در پارامترهای سن و جدایی زاویهای) و همچنین محاسبات انجام شده با نرمافزار Accurate Time 5.3 پیشبینی میشود هلال ماه شوال 1439 در شامگاه پنجشنبه 29 رمضان مطابق با 24 خرداد 97 در مناطق جنوبی ایران که در بخش صورتیرنگ نقشه واقع شدهاند، با چشم غیرمسلح (بدون نیاز به دوربین و تلسکوپ) دیده شود. همچنین هلال ماه در سایر نقاط ایران که در بخش آبیرنگ در نقشه دیده میشوند با استفاده از دوربین دوچشمی و تلسکوپ رویتپذیر است. چنان که میبینید هلال ماه در بیشتر کشورهای اسلامی خاورمیانه در شامگاه پنجشنبه 29 رمضان با چشم غیرمسلح قابل مشاهده است.

گفتنی است نتیجه قطعی رویت هلال ماه پس از اذان مغرب پنجشنبه 24 خرداد از جانب مراجع رسمی و از طریق رسانههای گروهی به صورت قطعی اعلام خواهد شد.

کاظم کوکرم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها