ده روز بعد از برگزاری انتخابات پارلمانی در عراق، رهبران سیاسی این کشور ضمن رایزنی‌های متعدد و چند جانبه خود بر تشکیل هرچه سریع‌تر دولت تاکید دارند. طی روزهای گذشته مقتدی صدر رهبر فهرست «السائرون» که بیشترین کرسی را در پارلمان بدست آورده است تلاش کرد در دیدار با چهره‌های شاخص عراق نحوه تشکیل دولت آینده را ارزیابی کند. خبرهای حاشیه‌ای حاکی از آن بود که صدر به العبادی گفته بود در صورتی حاضر به ائتلاف با اوست که شخص العبادی از حزب الدعوه خارج شود تا بتواند نماینده همه گروه‌های عراقی باشد. العبادی هنوز به چنین پیشنهادی پاسخ نداده است. از سوی دیگر صدر با عمار حکیم دیدار داشت و باهم بر سر نحوه تعیین دولت آینده گفت‌وگو کردند. روز یکشنبه نیز صدر با هادی العامری رئیس فهرست «فتح » و دومین فهرست برنده در انتخابات اخیر عراق دیدار داشت.
کد خبر: ۱۱۴۳۲۶۲

به گزارش سومریه نیوز، دفتر مقتدی صدر در بیانیهای اعلام کرد، مقتدی صدر و هادی العامری به بررسی آخرین تحولات سیاسی و نتایج انتخابات پارلمانی سال ۲۰۱۸ پرداختند. صدر بر لزوم تسریع در تشکیل دولتی پدرانه برای ارائه خدمات به ملت عراق و تحقق آمال مشروعشان تاکید کرد. او گفته است که تصمیم به تشکیل دولت تصمیمی ملی است. وی همچنین مشارکت تمام گروههای پیروز را که روندی ملی را در تشکیل دولت آینده طی کنند، حائز اهمیت خواند. در یک اظهار نظر دیگر صلاح العبیدی، سخنگوی ائتلاف «السائرون» نیز در گفتوگو با آسوشیتدپرس نسبت به مداخله هر کشوری در سیاست عراق هشدار داد و گفت: حاکمیت عراق اصل و پایه دولت جدید خواهد بود.

هادی العامری نیز در دیدار با صدر گفته است: ما به دنبال عبور از طایفهگرایی و تشکیل بزرگترین فراکسیون ملی شامل تمامی فراکسیونها برای حل مشکلات کشور هستیم. در ادامه این رایزنیها، دفتر هادی العامری اعلام کرد او تا کنون با رئیس ائتلاف «دوله قانون» یعنی نوری مالکی، عمار حکیم رهبر جریان الحکمه، ایاد علاوی رئیس ائتلاف الوطنیه و مسعود بارزانی رئیس حزب دموکرات کردستان عراق برای تشکیل دولت آینده مذاکره کرده است. این مذاکرات متمرکز بر تشکیل دولت و برنامه دولت آینده بود. فهرست الفتح به ریاست العامری دومین فهرست پیروز در انتخابات بوده و اگر مقتدی صدر نتواند ظرف 90 روز نخستوزیر خود را تعیین کند ممکن است تعیین نخستوزیر آینده و تشکیل کابینه جدید به فهرست فتح واگذار شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها