با وجود 69 سال سن، هنوز نقش‌های اصلی و اول فیلم‌های سینمایی را بازی می‌کند. در حالی که همکاران مرد مطرح او همچون آل پاچینو، داستین هافمن و رابرت ردفورد به نقش‌های مکمل رضایت می‌دهند، استریپ در مرکز داستان و ماجراهای فیلم هایش قرار دارد. حتی وقتی در فیلمی مثل «مری پاپینز برمی گردد» بازی می‌کند، با وجود محوریت کاراکتر مری پاپینز باز هم اوست که حرف اصلی را در داستان می‌زند. مریل استریپ از این نظر یک استثنا در دنیای بازیگری است. در صنعت سینمایی که ستارگان اولش جوان‌های 20 تا 35 ساله هستند، فیلمنامه‌هایی پیدا می‌شود که مناسب سن و سال اوست. منتقدان ار استریپ به‌عنوان بزرگ‌ترین و برجسته‌ترین بازیگر زن زنده دنیا اسم می‌برند و در کنار ستارگان جوان سینما، همچنان نامزد دریافت جایزه اسکار می‌شود. هیچ بازیگری نتوانسته به اندازه او نامزد دریافت جایزه اسکار شود. در این سال ها، تقریبا برای هر فیلمی که بازی کرده نامزد دریافت این جایزه شده است. اهل فن پیش بینی می‌کنند برای مری پاپینز برمی‌گردد، برای بیست و دومین بار نامزد دریافت اسکار شود.
کد خبر: ۱۱۴۳۰۱۳

یک بار دیگر نام مریل استریپ با یکی از جنجالیترین پروندههای سیاسی و حقوقی جهان گره میخورد. بازیگر 69 ساله سینما این بار در فیلم «لاندرومات»، سراغ پرونده اسناد پاناما میرود. ترجمه نام فیلم به معنی رختشویخانههایی است که در زیرزمین آپارتمانها وجود دارد و ساکنان آن به صورت سلفسرویس از آنها استفاده میکنند. این نام کنایهای به پولشویی هم هست که مضمون اصلی داستان فیلم را تشکیل میدهد. استریپ نقش اصلی این درام پرتنش و دلهرهآور سیاسی را بازی میکند. اما سازندگان فیلم هیچ اطلاعاتی درباره نقش او در این فیلم ندادهاند. همین نکته، توجه منتقدان و دوستداران پیگیر آثار سینمایی را کنجکاوتر کرده است. آنها میخواهند بدانند در داستان فیلمی که پرده از یک پولشویی عظیم بینالمللی برمیدارد، استریپ نقش چه کاراکتری را بر عهده خواهد گرفت. کارگردان فیلم کسی نیست جز استیون سودربرگ فیلمساز مطرح کانادایی. او هنرمندی است که بهخاطر درامهای غیرمتعارف خود شهرت فراوانی دارد. گری اولدمن و آنتونیو باندراس دو بازیگر دیگری هستند که در لاندرومات نقش مقابل استریپ را بازی خواهند کرد.

فیلم براساس فیلمنامه اقتباسی اسکات زی برنز همکار قدیمی سودربرگ ساخته میشود. برنز فیلمنامهاش را با نگاهی به نوول موفق و پرفروش جیک برنشتاین نوشته است. خط اصلی داستان فیلم درباره جنجالی است که در سال گذشته میلادی با نام اسناد پاناما مشهور شد. این اسناد شامل یازده و نیم میلیون سند محرمانه میشد که از دفتر وکالت بیرون کشیده شد. این اسناد را یکی از کارمندان این دفتر وکالت در اختیار یکی از نشریات معتبر آلمانی قرار داد. اسناد فوق پرده از روابط غیرقانونی بسیاری از دولتها، شرکتها و افراد سرشناس برداشت. آنها دور از چشم قانون و با دور زدن آن، یکسری فعالیتهای غیرقانونی اقتصادی انجام داده بودند. هدف اصلی از اجرای این کار، نپرداختن مالیات به دولتها و مراکز قانونی بود. اسناد پاناما حاوی نام شرکتها و هویت اصلی مالکان و مدیران تراستها است. اسناد یادشده نشان میدهند که چگونه این شرکت به مشتریان خود کمک میکرده تا پولشویی کنند و تحریمها را دور بزنند. از این افشاگری به عنوان «بزرگترین افشای فساد مالی سیاستمداران جهان» و «بزرگترین نشت اطلاعاتی تاریخ» یاد شدهاست.

هنوز هیچ شرکت فیلمسازی برای توزیع فیلم اعلام آمادگی نکرده است، اما شنیده میشود شبکه نتفلیکس قصد انجام این کار را دارد. به احتمال زیاد کلید فیلمبرداری لاندرومات اواسط فصل تابستان پیش رو زده میشود. هزینه تولید فیلم حدود 60 میلیون دلار برآورد شده و از حالا، از آن به عنوان یکی از محصولات اسکاری پرسروصدای سال آینده میلادی اسم برده میشود. فیلم قبلی استریپ «پست» هم بسیار جنجالبرانگیز بود و در مراسم اسکار مطرح شد. مریل استریپ برای این درام سیاسی که به وقایع دوران واترگیت میپرداخت، یک بار دیگر نامزد دریافت جایزه اسکار بهترین بازیگر زن شد. فیلم بعدی او روی پرده سینماها، قسمت دوم «مامامیا» است. این کمدی خانوادگی موزیکال که تابستان اکران عمومی میشود، هیچ شباهتی به درامهای پرتنش سیاسی و اجتماعی این بازیگر مولف و تحسین شده ندارد. استریپ تازه از بازی در کمدی موزیکال «مری پاپینز برمیگردد» فارغ شده است. این فیلم قسمت دوم یک اثر کلاسیک و تحسین شده سینما با بازی جولی اندروز است.

بازیهای تحسینبرانگیز

کاراکتر مرکزی داستان فیلم مری پاپینز با بازی امیلی بلانت است. اما استریپ پابهپای او در ماجراهای داستان همراهی میکند. بلانت حضور استریپ در فیلم را یک غنیمت و کلاس درس عنوان کرده است. او میگوید: «هر بار که با مریل استریپ همبازی میشوم، چیزهای تازه و کشف نشدهای از هنر بازیگری را یاد میگیرم. یک استاد کامل است و به تمام معنی، نکات بسیار خوبی را با همکارانش آموزش میدهد. همبازیشدن با استریپ یک کلاس درس برای هر بازیگر باتجربه یا کمتجربه
به حساب میآید.»

همبازی های مشترک

نکته جالب این که در دومین قسمت «مامامیا» هم که در سال جاری میلادی اکران عمومی میشود، بلانت با استریپ همبازی است. او و کالین فیرث (دیگر بازیگر مری پاپینز برمیگردد) در قسمت اول مامامیا در سال 2008 هم با او همبازی بودند. این همکاری در دومین قسمت این کمدی موزیکال هم تکرار شده است.

کیکاووس زیاری

روزنامهنگار

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها