جام‌جم از اقدامات اروپا برای مقابله با تحریم‌های آمریکا گزارش می دهد

اروپا تضمین داد، اما برای خودش

اتحادیه اروپا دیروز روند اجرای قانون مسدودسازی را برای مقابله با تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران، آغاز کرد؛ روندی که بیشتر به منظور حفاظت از منافع شرکت‌های کوچک اروپایی است که تمایل دارند با ایران کار کنند و کارایی آن در جبران خسارت‌های جمهوری اسلامی ایران از تحریم‌های ثانویه آمریکا محل تردید است.
کد خبر: ۱۱۴۲۵۰۶

به گزارش فارس، کمیسیون اروپا ضمن اعلام خبر آغاز به روز رسانی فهرست تحریمهای آمریکا علیه ایران در قانون مسدودسازی، گفت که این قانون از دو ماه دیگر وارد فاز اجرایی خواهد شد، مگر آنکه پارلمان و دولتهای اروپایی رسما آن را رد کنند. قانون مسدودسازی در اتحادیه اروپا، کمپانیهای این قاره را از همراهی و تبعیت از تحریمهای آمریکا علیه ایران منع کرده و رأی هیچ دادگاهی برای اعمال مجازاتهای آمریکا را به رسمیت نمیشناسد.

این قانون اما تاکنون استفاده نشده و دولتهای اروپایی به آن بیشتر به عنوان یک سلاح سیاسی در برابر آمریکا مینگرند تا قانونی برای تنظیم کردن معاملات با ایران، زیرا مفاد آن مبهم بوده و اجرای آن دشوار است.

والدیس دومبروسکیس، معاون کمیسیون اروپا درباره موثر بودن قانون مسدودسازی برای ممانعت از همراهی بانکهای اروپایی با تحریمهای آمریکا علیه ایران، ابراز تردید کرده بود. وی طی جلسهای در پارلمان اروپا گفت: با توجه به ذات سیستم بانکداری بینالمللی قانون مسدودسازی میتواند اثری محدود داشته باشد، زیرا بسیاری از بانکها از سیستم مالی آمریکا و واحد پول دلار برای تراکنشهای خود استفاده میکنند.

یک کارشناس حقوق بینالملل هم در گفتوگو با بیبیسی، با بیان اینکه قانون مسدودسازی، در عمل کارایی نخواهد داشت، گفت: بر اساس قانون مسدودسازی، شرکتهای بزرگ اگر از تحریمهای آمریکا متضرر شوند، باید به دادگاه بروند و شکایت کنند و چندین سال صبر کنند تا اموالی از آمریکا پیدا شود و از آن محل، ضرر مالیشان جبران شود.سعید محمودی با بیان اینکه در صورت چنین اقدامی، شرکتهای متخلف از نظر آمریکا از بازار این کشور و احتمالا شرکای آن حذف خواهند شد، افزود: بر این اساس میزان ضرر مالی شرکتهای اروپایی در صورت کار کردن با ایران بمراتب بیشتر از منفعتشان خواهد بود، بنابراین اگرچه این شرکتها هیچ مانع حقوقی ندارند و از حمایت حقوقی اتحادیه اروپا برخوردارند، اما حتی شرکتهای کوچک اروپایی نیز حاضر به انجام چنین ریسکی نخواهند بود.

شرکتها آزادند انتخاب کنند

این موضوعی است که مقامات اروپایی هم در اظهارات خود تلویحا تائید کردهاند.

امانوئل مکرون، رئیسجمهور فرانسه در همین زمینه در پاسخ به سوالی درباره بیانیه شرکت «توتال» فرانسه مبنی بر خروج از ایران پس از خارج شدن آمریکا از برجام گفت: این مساله به شرکتهای فعال در بازارهای مختلف بستگی دارد و آنها خودشان باید در این خصوص تصمیمگیری کنند.

رئیسجمهور فرانسه تصریح کرد: شرکتهای بینالمللی که در کشورهای بسیاری در حال فعالیت هستند تصمیماتشان را بر اساس منافع خودشان اتخاذ میکنند. آنها باید این آزادی را داشته باشند... از سوی دیگر این مساله نیز اهمیت بسیاری دارد که شرکتهای متوسطتر که احتمالا در دیگر بازارها فعالیت کمتری دارند نیز بتوانند در خصوص فعالیت در ایران تصمیمگیری کنند.

مکرون: با آمریکا جنگ تجاری راه نمیاندازیم

رئیسجمهور فرانسه همچنین با بیان اینکه نمیتوان شرکتها را ملزم به تجارت با ایران کرد، گفت: ما نمیخواهیم یک جنگ تجاری استراتژیک با آمریکا بر سر توافق هستهای با ایران راه بیندازیم.

به گزارش ایسنا و به نقل از رویترز، امانوئل مکرون در نشست سران اتحادیه اروپا در بلغارستان، اذعان کرد شرکتهایی که خواهان تجارت با ایران یا سرمایهگذاری هستند بویژه شرکتهای چند ملیتی که روابط تجاری نزدیک با آمریکا دارند وضعیت مناسبی نخواهند داشت.

مرکل: نباید متوهم بود

صدراعظم آلمان هم تاکید کرد: اروپا میتواند از شرکتهای کوچک و متوسط همکار با ایران حمایت کند، اما نباید این توهم را ایجاد کرد که میتواند تمام خسارات ناشی از تحریمها را جبران کند.

آنگلا مرکل با ابراز تردید درباره توان اتحادیه اروپا در ایستادن در برابر تحریمهای یکجانبه آمریکا علیه ایران گفت: ما نمیتوانیم ضرر کل اقتصاد را جبران کنیم. نباید در این مورد توهم ایجاد کرد.
همزمان با اظهارات مقامات اروپایی درباره برجام، ادعاهای آنها درخصوص فعالیتهای موشکی و منطقهای ایران ادامه دارد.

در همین زمینه نخستوزیر انگلیس، صدراعظم آلمان و رئیسجمهور فرانسه با صدور بیانیهای مشترک خواستار حفظ برجام و در عین حال مقابله با برنامه موشکی و فعالیتهای منطقهای ایران شدند.

در این بیانیه آمده است: رهبران سه کشور بر نگرانیهای خود درباره برنامه موشک بالستیک ایران و فعالیتهای منطقهای این کشور تأکید کردند. آنها بر تعهدات خود برای مقابله با این موضوعات تأکید مجدد داشتند.

اکنون این سوال مطرح است در شرایطی که اروپاییها در حال چارهاندیشی برای حفظ منافع شرکتهای کوچکی هستند که تمایل دارند بازار ایران را همچنان حفظ کنند و از سوی دیگر ادعاها درباره برنامه موشکی و فعالیتهای منطقهای کشورمان ادامه دارد، زمان ارائه تضمین به جمهوری اسلامی ایران برای جبران خسارتهای ناشی از تحریمهای آمریکا چه زمانی فرا خواهد رسید.

موج خروج شرکتهای اروپایی از ایران

با وجود انجام اقداماتی از سوی اتحادیه اروپا برای مقابله با تحریمهای آمریکا، شرکتهای اروپایی اعلام کردهاند به دلیل ترس از تحریمهای آمریکا، قصد دارند تجارت خود را با تهران متوقف کنند.

به گزارش ایسنا، آنها اکنون با انتخاب میان تجارت با بزرگترین اقتصاد جهان یعنی آمریکا و ایران مواجه هستند. این شرکتها در صورت تعامل تجاری با ایران با خطر تحریمهای واشنگتن و مجازاتهای سنگین و بعلاوه از دست دادن دسترسی به نظام مالی آمریکا مواجه خواهند شد.

علاوه بر توتال که چهارشنبه گذشته اعلام کرد فعالیت خود را در ایران ادامه نخواهد داد، بزرگترین شرکت حمل و نقل دریایی جهان یعنی A.P مولر مائرسک اعلام کرده است همکاری خود را با ایران متوقف خواهد کرد.

سورن سکو، مدیر اجرایی شرکت مولر مائرسک به رویترز، گفت: با وجود تحریمهایی که آمریکا قرار است وضع کند، شما نمیتوانید همزمان که با آمریکا تجارت میکنید با ایران نیز تجارت داشته باشید. من زمانبندی دقیق و جزئیات آن را نمیدانم اما مطمئنم ما نیز مجبور به توقف تجارت با یران هستیم.

شرکت دنیلی، تولیدکننده فولاد ایتالیایی هم بهدنبال خروج آمریکا از برجام، کار برای یافتن پوشش مالی سفارشهای ایران به ارزش 5/1 میلیارد یورو (8/1میلیارد دلار) را متوقف کرد.

الساندرو تریویلین، مدیر ارشد اجرایی این شرکت گفت: با توجه به خروج آمریکا از این توافق، بانکها به علت ترس از مواجه شدن با تحریمهای ثانویه، دیگر آماده تامین سرمایه پروژههای ایران نیستند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها