روحانی: رژیم صهیونیستی فقط زور را می‌فهمد

رئیس‌جمهور با تاکید بر این که رژیم صهیونیستی فقط زور را می‌فهمد، گفت: بیت‌المقدس را با بازی‌های سیاسی نمی‌توان از جمعیت یک میلیارد و 500‌میلیونی مسلمانان جهان جدا کرد.
کد خبر: ۱۱۴۲۲۱۳

به گزارش پایگاه اطلاعرسانی ریاستجمهوری، حسن روحانی در جلسه هیأت دولت تصریح کرد: رژیم صهیونیستی و آمریکا تصور میکنند با فشار بیشتر به ملت فلسطین میتوانند آنان را از حق مشروع خودشان محروم یا با فشار، مسلمانان جهان را از سرزمین خودشان یعنی بیتالمقدس جدا کنند. این اشتباه بزرگی است که انجام میدهند.

رئیسجمهور با اظهار تأسف از سکوت کشورهای عربی و مسلمان در قبال جنایات صهیونیستها گفت: متأسفیم که برخی کشورهای عرب منطقه در قبال جنایات روزهای اخیر صهیونیستها سکوت کرده و برخی کشورهای اسلامی نیز بسادگی از آن چشمپوشی کردند و برخی دیگر نیز متأسفانه آن را دفاع مشروع لقب دادند، در حالی که دفاع مشروع از آن ملت و سرزمینی است که متعلق به خود آن ملت باشد نه سرزمین غصب شده فلسطین، لذا دفاع مشروع صهیونیستها در این سرزمین معنا و مفهومی ندارد. ملت فلسطین برای سرزمین خود میجنگند و جای تأسف است که برخی کشورهای غربی به ناروا از این گونه کلمات یعنی دفاع مشروع استفاده میکنند.

روحانی تصریح کرد: رژیم صهیونیستی، رژیمی نیست که به اخلاق و حتی قوانین و مقررات بینالمللی پایبند باشد و فقط زور را میفهمد. همچنان که در جنگ 33 روزه دیدیم وقتی ملت بزرگ لبنان ایستادگی و مقاومت کرد، فهمیدند در برابر این ملت بزرگ نمیتوان کاری از پیش ببرند. در غزه هم زمانی که با مقاومت مواجه شدند، مجبور به عقبنشینی شدند. در شرایط کنونی هم راه دیگری غیر از مقاومت وجود ندارد.

رئیسجمهور با بیان این که جمهوری اسلامی ایران همواره مدافع حقوق مردم فلسطین بوده و این راه را ادامه خواهد داد، گفت: ما همواره در مقابل متجاوزان و ظالمان خواهیم ایستاد و معتقدیم پیروزی نهایی از آن مظلومان و فلسطینیان خواهد بود.

امروز روزی نیست که همدیگر را پای میز سوال ببریم

وی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع برجام اشاره کرد و گفت: اگر چه ممکن است از صد در صد خواستههای خود در عمل به 80 درصد دست یافته باشیم، اما باید در ارزیابی دستاوردها بین برجام و نبود برجام مقایسه انجام دهیم در این صورت بخوبی مشخص میشود ملت ایران چه کار بزرگی انجام
داده است.

روحانی با اشاره به جملاتی از حضرت امام(ره)، خاطر نشان کرد: این روزها با موضوعاتی که مطرح میشود بیشتر به یاد جمله معروف حضرت امام خمینی(ره) در آبان 65 که به «این تذهبون؟» معروف است، میافتم. در آن روز بین ایران و آمریکا اختلافی وجود داشت که آمریکا در آن شکست خورده بود، اما یک عده به دنبال آن بودند که مسئولان ایرانی را مورد سوال قرار دهند و امام راحل برخورد حکمتآمیز با آنها داشت و آن درس خوبی برای ما بود و هست.

رئیسجمهور افزود: امام در 29 آبان 65 فرمود: «هیچ توقع نداشتم در این زمان که باید فریاد بزنند سر آمریکا، فریاد میزنند سر مسئولینمان» چه شده است؟ در یک چنین مسأله مهمی باید همه دست به دست هم بدهید و ثابت کنید به دنیا که وحدت دارید، چرا شما میخواهید تفرقه و دو دستگی ایجاد کنید، چه شده است شما را و کجا دارید میروید؟ «این تذهبون؟». بعد فرمود: تندرو و کندرو و دو دستگی در کشور ایجاد نکنید و این خلاف اسلام، دیانت و انصاف است.

روحانی تصریح کرد: امروز روزی نیست که همدیگر را پای میز سوال ببریم، البته ممکن است چنین فرصتی بعداً پیش بیاید که بسیار از آن استقبال میکنیم، اما در زمان کنونی همه باید در برابر فشارهای آمریکا متحد باشیم.

رئیسجمهور خاطر نشان کرد: پس از آن که آمریکا بیدلیل و بیمنطق از توافق بسیار مهم چندجانبه و بینالمللی خارج شد در شرایط کنونی فرصتی را برای پنج کشور که در این توافق بودند،
قرار دادیم.

روحانی خاطر نشان کرد: طرح ترامپ این بود که شب اعلام کند از توافق برجام خارج شود و پیشبینی کرده بود پس از آن یا صبح روز بعد، ایران اعلام میکند از این توافق خارج میشود و ظهر نیز آژانس بینالمللی گزارش میدهد ایران از برجام خارج شده است و فردای آن روز قطعنامههای سازمان ملل برمیگردد و ایران دو مرتبه در سطح جهانی مورد تحریم قرار میگیرد، اما امروز همه نقشههای آمریکا به هم ریخته است.

روحانی گفت: اگر فرض کنیم نتوانستیم به توافق مورد نظر دست بیابیم، باز هم چیزی را از دست نمیدهیم، چرا که تمام پیشبینیهای لازم را در این که کشور بدون برجام اداره شود به عمل آوردیم. البته قبل از برجام هم از نیمه دوم سال 92 تا دیماه 94 که اجرایی شد، کشور را اداره کردیم و باز هم اداره میکنیم.

رئیسجمهور گفت: فعلا حرفها بر این مبناست که همه پنج کشور تلاش خود را به کار میگیرند که تمام منافع ایران تأمین شود.

کشورهای اسلامی متحد شوند

حسن روحانی در تماس تلفنی رجب طیب اردوغان، رییسجمهوری ترکیه گفت: اقدامات جنایتکارانه رژیم صهیونیستی، ملت فلسطین را متحدتر از گذشته کرده و واقعیت نیات آمریکا را برای جهانیان روشن میکند.

روحانی با بیان این که دولت آمریکا و رژیم صهیونیستی باید نسبت به کشتار انسانها و اقدامات تحریککننده خود در منطقه پاسخگو باشند، اظهار داشت: متاسفانه رییسجمهوری آمریکا نسبت به مسائل منطقه دچار اشتباه محاسباتی شده و تصور میکند با حمایت از رژیم صهیونیستی میتواند نهضت مقاوم مردم فلسطین را خاموش کند. وی تاکید کرد: کشورهای اسلامی باید یکپارچه علیه این تحرکات ضد بشری ایستاده و آن را تبدیل به فرصتی برای انسجام بیشتر کنند.

روحانی با استقبال از دعوت رییسجمهور ترکیه برای شرکت در اجلاس فوق العاده سران سازمان همکاری اسلامی در استانبول خاطر نشان کرد: باید تلاش کنیم تا یک صدای واحد و محکم از سوی کشورهای اسلامی علیه اقدامات آمریکا و اسراییل به گوش جهان برسد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها