در حالی که شورای حقوق بشر سازمان ملل می‌گوید فردا نشست ویژه‌ای را برای بررسی تحولات اخیر شهر غزه برگزار خواهد کرد، اعتراضات به جنایت صهیونیست‌ها در سراسر جهان ادامه دارد.
کد خبر: ۱۱۴۲۱۶۳

شورای حقوق بشر سازمان ملل میگوید، این نشست ویژه بنا بر درخواست رسمی فلسطین و امارات به نمایندگی از گروه کشورهای عربی عضو شورای حقوق بشر سازمان ملل و نیز با حمایت 26 کشور برگزار خواهد شد.

درگیریها و اعتراضات در غزه و کرانه باختری روز گذشته نیز ادامه داشت. در درگیریهای بین جوانان فلسطینی و نیروهای اشغالگر صهیونیستی در کرانه باختری دستکم 15 جوان فلسطینی بازداشت شدند. اعتراضات در حاشیه مرزهای غزه و سرزمینهای اشغالی نیز ادامه دارد. روز گذشته در خبری اعلام شد معاذ هنیه، پسر اسماعیل هنیه، رئیس دفتر جنبش حماس در تظاهرات «حق بازگشت» در نوار مرزی غزه با اراضی اشغالی زخمی شده است. او بلافاصله برای مداوا به بیمارستان منتقل شد. همچنین احمد هنیه، خواهر زاده اسماعیل هنیه نیز در این راهپیمایی زخمی شده و به دلیل اصابت تیر به سینهاش تحت عمل جراحی قرار گرفته است.

اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس میگوید ملت فلسطین به تظاهرات بزرگ حق بازگشت ادامه میدهد و این ملت بیش از آنچه دشمنان فکر میکنند، سعه صدر دارد.

وی افزود: خونهایی که در غزه ریخته شد، صفحه جدیدی را در تاریخ پایداری شکوهمندانه ملت فلسطین رقم زد. مقاومت ملت ما ادامه دارد و تشکیلات خودگردان فلسطین باید رسما مرگ اسلو را اعلام کند. از سوی دیگر خالد مشعل، رئیس سابق دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی حماس در اظهاراتی خواستار انتقال اعتراضات به کرانه باختری شد و تصریح کرد: این اقدام، دشمن صهیونیستی را به چالش خواهد کشید. این اظهارات درحالی است که برخی منابع از فشارهای رژیم صهیونیستی و دولت مصر برای کنترل اعتراضات غزه خبر میدهند.

به گزارش فارس، یک روزنامه صهیونیستی، روایتی از دیدار چند ساعته رئیس دفتر سیاسی حماس با مسئولان اطلاعاتی مصر ارائه و از فشار بالای قاهره و تلآویو برای توقف راهپیماییهای بازگشت خبر داد. در این گزارش آمده است، مصر به هنیه گفته این تظاهرات باید متوقف شود و در ادامه به او هشدار داده رژیم صهیونیستی ترورش خواهد کرد و قاهره در این موضوع مداخله نمیکند. همین موضوع باعث شد در نهایت، زمانی که هنیه دوشنبه شب به نوار غزه بازگشت اعضای حماس روند عقبکشیدن تظاهراتکنندگان را از مرز غزه آغاز کنند. اما مقامات حماس با تکذیب اینگونه خبرها همچنان از مردم فلسطین میخواهند به اعتراضات خود ادامه دهند.

درادامه اعلام همبستگی مردم جهان با قربانیان غزه در کشورهای فرانسه، سوئد، یونان، آرژانتین و برزیل، تظاهراتهایی برگزار شد. تظاهرات در یونان به سطح درگیریهایی خشونتآمیز و پرتاب سنگ به ساختمان سفارت رژیم صهیونیستی در این کشور رسید. مردم یمن نیز در همبستگی با ملت فلسطین با سر دادن شعار «مرگ بر آمریکا و اسرائیل و زنده باد قدس»، تظاهرات گستردهای را در صنعا برگزار کردند.

محمد رشید قبانی، مفتی لبنان نیز فتوای وجوب جهاد برای آزادسازی فلسطین را صادر کرد و گفت فلسطین، سرزمینی عربی و اسلامی است که صهیونیستها در سال 1948 آن را اشغال کردهاند. از سوی دیگر دیدبان حقوق بشر اعلام کرد، کوتاهی سازمان ملل درباره غزه رژیم صهیونیستی را به نقض حقوق فلسطینیها تشویق کرده است. لوئیس شاربونیو، نماینده دیدبان حقوق بشر در سازمان ملل در جمع خبرنگاران در مقر سازمان ملل در نیویورک اظهار کرد: آمریکا با کارشکنی در تلاش شورای امنیت برای تشکیل یک کمیته حقیقتیاب بینالمللی به منظور تحقیق درباره کشتار تظاهرکنندگان فلسطینی در مرزهای غزه، اعتبار خود را از دست داد. آمریکا در نشست روز دوشنبه شورای امنیت اجازه صدور بیانیهای از سوی این شورا برای انجام تحقیقاتی مستقل درباره اقدامات خشونتآمیز در مرزهای اراضی اشغالی و نوار غزه و کشتار فلسطینیان به دست نظامیان رژیم صهیونیستی را نداد. آخرین خبر هم اینکه دولت گواتمالا به تبعیت از آمریکا سفارتخانه خود را به قدس اشغالی منتقل کرد.

سفارت در آخر دنیا

به گزارش خبرگزاری رویترز، قطعه زمین محل برپایی سفارت جدید آمریکا در قدس اشغالی، در درهای پایین یک تپه که بر فراز آن پرچمهای اسرائیل و آمریکا برافراشته شده، واقع است. فلسطینیها میگویند، این منطقه دشتهایی متعلق به اعراب بوده و آنها در آنجا درختهای انجیر، انگور همچنین گندم میکاشتند. در اطراف قطعه زمینی که برای برپایی سفارت انتخاب شده، شرایط ویژهای وجود دارد، این سفارت در محله آرنونا واقع شده که در حال حاضر محلهای غالبا یهودی در جنوب بخش قدیمی شهر قدس است. این قطعه زمین در دو طرف خط تقسیم دو بخش قدس غربی و منطقهای واقع شده که «ارض الحرام» (زمین ممنوعه) خوانده میشود و در اواخر جنگ 1948 میلادی میان اراضی اشغالی و کشورهای عربی واقع در مجاورت آن تعیین شد. پس از آتشبس در سال 1949 میلادی، سربازان ارتش رژیم صهیونیستی به غرب مرز توافق شده و نیروهای اردنی به سمت شرق آن عقبنشینی کردند. در برخی مناطق فضاهای خالی میان دو طرف ایجاد شد که ارضالحرام خوانده شدند.

یکی از آنها منطقهای در حد فاصل محله یهودینشین «تل بیوت» و روستاهای عربی واقع در شرق است. این منطقه تا جنگ شش روزه سال 1967 میلادی «منطقه سلاح ممنوع» بود. در آن جنگ اسرائیل کنترل کرانه باختری اردن را به دست گرفت و سپس مرزهای شهر قدس را توسعه داد و به این ترتیب برخی روستاهای عربنشین اطراف شهر نیز شامل اراضی اشغالی شدند. این اقدام اسرائیل از سوی جامعه جهانی به رسمیت شناخته نشد و همچنان فلسطینیها میخواهند قدس شرقی پایتخت کشور آتی فلسطین باشد. در فوریه هدر ناوئرت، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت، بخشی از سفارت در قدس غربی که اکنون «زمین ممنوعه» خوانده میشود، واقع شده است. ناوئرت در جلسه سازمان ملل تاکید کرد: با توجه به حساسیت موضوع اجازه صحبت با رسانهها در این زمینه وجود ندارد.

خیابانی که از بالای سفارتخانه جدید آمریکا عبور میکند، مرز محله تل بیوت محسوب میشود که مهاجران یهودی در دهه 20 قرن بیستم در آنجا ساکن شدند. آموس اوز، یکی از برجستهترین نویسندگان اسرائیلی در زندگینامه خود که سال 2002 با عنوان «داستان عشق و تاریکی» منتشر شد، در بخش خاطرات کودکیاش آورده است، در پایان محله تل بیوت، قدس و سرزمین موعود، تپههای سخت و بزرگ بیابان یهودا واقع بودند و از آنجا بحر المیت از فاصله دور پیدا بود، گویا مرز خشکی، آخر دنیا بود. اما محمد جادا...، فلسطینی 96 ساله از ساکنان روستای صور باهر میگوید، به یاد دارم خانواده ما در آن منطقه کشاورزی میکردند، همه چیز تغییر کرده و الان سفارت آمریکا در آنجا وجود دارد، آنها دشمن اعراب و فلسطینیها هستند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها