کسی که به ما میگوید اهل جنگ روانی نیست و کل سابقهاش فنی است! جنگ روانی اما ادعایی جدید است که دیروز صبح از آدمهای نشسته در آن سوی میدان مطرح شد، آن هم وقتی که وزیر جوان ارتباطات و فناوری اطلاعات در حاشیه بهره برداری از مرکز عملیات شبکه مخابرات ایران گفت: «این که یکی از پیامرسانهای داخلی به جای طرح موضوع در جلسات مرتبا بحث را به موضوع عملیات روانی بکشاند، نه به سود آنهاست و نه به سود کشور.»
آذری جهرمی تاکید کرد پیامرسانها بدانند ما از آنها حمایت و مشکلات را پیگیری و برطرف میکنیم. حمایتی که وزیر ارتباطات از آن سخن گفت حرف جدیدی نبود؛ دوروز قبلتر، مجتبی جوانبخت دستیار او هم در یک توییت کوتاه مشخصا پیامرسان سروش را هدف گرفته و گفته بود:« موظف به تامین زیرساختهای مورد تائید در مصوبه شورای عالی فضای مجازی هستیم نه هر آنچه نیاز دارید. هیچ کسب و کاری نباید منتظر تحویل هر آنچه خواسته است از سمت دولت باشد.»
خواستههایی طبق مصوبه
اما این سوی ماجرا، مدیرعامل پیامرسان سروش، میگوید حرفهایش نه بازی روانی است و نه ادعایی بیپایه و اساس.
سیدصالحی به جام جم میگوید: «گلههایی که در این چند روز ما مطرح کردیم، مربوط به نامهای است که 11 اردیبهشت هم به مرکز ملی فضای مجازی و هم به شخص آقای وزیر فرستادیم و از دوستان تقاصا کردیم با توجه به اقبال کاربران نسبت به پیامرسان سروش و رشدی که این اپلیکیشن داشته، خدماتی را که براساس مصوبه شورای عالی فضای مجازی به عنوان خدمات حمایتی باید در اختیار پیامرسانهای داخلی قرار بگیرد، به ما هم بدهند.»
سیدصالحی تاکید میکند: «خدماتی که ما درخواست کردهایم، خارج از خدمات مصوب نیست، البته یک بخشی از این خدمات، مربوط به تسهیلات وام کم بهره 50 میلیارد ریالی است که از همین جا از دوستان تشکر میکنیم که حمایت کردند و به ما پرداخت شد. اما مشکل در بخشهای دیگری است مصوب بوده اما فراهم نشده است.»
فراهم آوردن امکان ارتباط، یکی از همین مصوبه هاست. موضوعی که مدیرعامل پیامرسان سروش با اشاره به آن میگوید: «براساس مصوبه شورای عالی فضای مجازی باید 55 گیگابیت ارتباط با شبکه ملی اطلاعات و اینترنت با دریافت هزینه در اختیار پیامرسانها قرار میگرفت که از این 55 گیگابیت مصوب، به پیامرسان سروش تا به حال 40 گیگابیت ارتباط اختصاص دادهاند، اما نکته این که آن را در برج میلاد به ما اختصاص دادهاند درحالی که سرورهای مجموعه سروش در مرکز انقلاب اسلامی شرکت ارتباطات زیرساخت قرار دارد و ما از روز اول از تمامی دوستان در تمام جلسات تقاضا کردیم این ارتباط را در همین مرکزی که سرورهای ما قرار دارد به ما بدهند، که این امر محقق نشده است.»
پول دادیم، اما پهنای باند ندارند!
این اما همه ماجرا نیست، مدیرعامل سروش یک مشکل اساسی دیگر را هم به عنوان یکی از گلههایش از وزارت ارتباطات مطرح میکند و میگوید: «طبق مصوبه شورای عالی فضای مجازی قرار بود قیمت پهنای باند پیامرسانهای داخلی یک سوم بشود که البته پیام رسان سروش با پرداختی که سمت اپراتورها داشته و عملا هزینه سرویس را به صورت پیش پرداخت به اپراتورها پرداخت کرده، سرویس را برای مشترکان رایگان کرده است، اما مساله این که هم رایگان کردن و هم یکسوم کردن پهنای باند، در مورد همه پیامرسانهای داخلی به طور کامل اجرایی نشده و ما هر روز با تعداد زیادی شکایت از شهرهای مختلف درباره اپراتورها مخصوصا همراه اول روبه رو هستیم که میگویند این اتفاق نیفتاده و مثالهای نقض زیادی را هم میآورند.»
سیدصالحی میگوید این گلهها را به اپراتورها منتقل کرده است اما تا کنون به نتیجه نرسیده است.
تامین الزامات فقط از عهده وزارت ارتباطات برمی آید
کندی دوسه روزه پیامرسان سروش که با حاشیههای زیادی درباره زمینگیر شدن این پیامرسان همراه شد، موضوع دیگری است که سیدصالحی با اشاره به آن به ما میگوید: «وقتی منابع پردازشی مثل سرور و فضای ذخیره سازی ای که باید به پیامرسان سروش اختصاص داده میشد، هنوز به این پیامرسان نرسیده، بهوجود آمدن چنین مشکلاتی دور از ذهن نیست و با این حال باز وقتی سرویس کند میشود ما را متهم میکنند که شما پیش بینی نکرده بودید یا ظرفیت سازی نداشتید!»
سیدصالحی ادامه میدهد: «اینها خدماتی نیست که ما جای دیگر در کشور بتوانم از آن برخوردار شویم، غیر از وزارت ارتباطات و شرکتهای زیرمجموعهاش، اگر نقطه دیگری در کشور وجود داشت که به لحاظ ارتباطات این ظرفیت ارتباطات را که برای پیامرسان لازم است تامین کند، ما از آنها تقاضا میکردیم و هزینهاش را هم میپرداختیم.»
مدیرعامل پیامرسان سروش در ادامه به بند 2 ماده 2 مصوبه شورای عالی فضای مجازی اشاره میکند و میگوید: «خواستههای ما از وزارت ارتباطات خارج از این شش بند نیست، اینها مواردی است که در حوزه اقدامات به وزارت ارتباطات سپرده شده است، از اعطای تسهیلات موثر کم بهره، امکان اتصال متقابل با ارائه کنندگان خدمات ارتباطی، امکان عرضه خدمات الکترونیک مثل دولت الکترونیک، بانکی و خدمات پیامرسانهای داخلی گرفته تا به حداقل رساندن هزینههای مرتبط با مصرف پهنای باند، کمک به تامین زیرساختهای شبکهای و ذخیرهسازی و امنیتی و حمایت لازم به منظور گسترش فعالیتهای پیامرسان اجتماعی داخلی به خارج از مرزها.» سیدصالحی در پایان تاکید میکند: «کل سابقه ما فنی است و ما نسبت به واژه عملیات روانی که دیروز آقای وزیر به کار بردند کاملا بیگانهایم. بحث ما در مورد ارتباط، رک در LCT، فضای CDN، بلاک آیپی و ترافیک و... است. از حمایتهای وزیر محترم هم سپاسگزاریم اما اتفاق عملی در زیرمجموعه ایشان نیفتاده است. انتظار ما چیزی فراتر از مصوبات شورای عالی فضای مجازی نیست.»
مینا مولایی - روزنامه نگار
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد