پیوند ادبیات و سیما

برنامه مشاعره و شعرخوانی

مگر می‌شود واژه‌های شعر و شعرخوانی مطرح شود و مخاطبان به یاد برنامه مشاعره و اجرای اسماعیل آذر نیفتند.
کد خبر: ۱۱۴۱۶۳۰

آذر در طول این سالها مشاعرههای متنوعی را در ردههای سنی متفاوت اجرا کرده که هر کدام رنگ و بوی خودش را داشته؛ یکی بوی نارنج شیراز را میداد و دیگری از مقبره فردوسی پخش میشد. حالا او قرار است برای رمضان امسال مشاعره قرآنی را برگزار کند که در قالب برنامه شمس و قمر از شبکه آموزش پخش شود. در واقع آذر در قالب یک مسابقه و رقابت تلویزیونی توانست، هم مخاطبان را سرگرم کند و هم اینکه وظیفه اطلاعرسانی را انجام بدهد. تجربه نشان داده آموزش و فرهنگسازی در بستر سرگرمی جزو بهترین روشهای آموزشی است و دست اندرکاران این برنامه با این هدف تلاش کردند تا مردم را بیشتر با ادبیات آشنا کنند.

رادیو هفت و کتاب 4

یکی از آیتمهای برنامه «رادیو هفت» شبکه آموزش شعرخوانی و تفسیر آن بود که در زمان خودش توانست نظر بسیاری از مخاطبان فرهیخته را جلب کند. این برنامه در قالب متفاوتی به شعر توجه داشت و اقبال مخاطبان هم نشان میداد مردم به چنین موضوعاتی علاقهمند هستند. برنامه «کتاب 4» هم که از شبکه چهار سیما پخش میشد به معرفی و بررسی کتاب شعر میپرداخت و مردم را با شعر و شاعران ایران زمین آشنا میکرد. همچنین برنامهای هم با اجرای حسین آهی، شاعر پخش میشد که شعرخوانی زیبا و منحصربهفرد او، برنامه را برای مخاطبان خاص کرده بود.

قندپهلو و یک ساختار تجربه نشده

«قندپهلو» را میتوان جزو برنامههای ادبی خوب و مخاطب پسند تلویزیون بهشمار آورد، زیرا دستاندرکاران این برنامه توانستند با بهره بردن از یک ساختار تجربه نشده، ماهیت برنامههای طنز مکتوب و ادبی را برای نخستینبار در یک برنامه تلویزیونی محور یک رقابت شاعرانه قرار بدهند. مجریان این برنامه رضا رفیع و شهرام شکیبا از تجربههای خودشان در مطبوعات استفاده کردند و تلاش داشتند یک الگوی موفق از ادبیات و تلویزیون ارائه کنند که با اقبال مخاطبان هم روبهرو شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها