از بیش از 38 میلیون آمریکایی که سردردهای میگرنی را تجربه می‌کنند، 28میلیون نفر زن هستند. در مقایسه با مردان، زنان بیشتر میگرن مکرر و شدید را تجربه می‌کنند و به درمان‌های دارویی نیز کمتر پاسخ می‌دهند. یافته‌های تحقیق جدیدی در موش صحرایی نشان می‌دهد زنان ممکن است استعداد بیشتری برای ابتلا به بیماری میگرن داشته باشند و کمتر به درمان پاسخ دهند، زیرا نوسانات هورمون استروژن در زنان بر سلول‌های مغز اثر می‌گذارد.
کد خبر: ۱۱۴۱۳۳۷
میگرن مریخی، میگرن ونوسی

امیلی گالووی، دستیار تحقیقاتی کارشناسی در آزمایشگاه Tally Largent-Milnes در بخش فارماکولوژی دانشگاه آریزونا در آمریکا، نتایج این تحقیق را در نشست سالانه‌ انجمن زیست‌شناسی جامعه بیوشیمی و مولکولی ارائه کرد. وی می‌گوید: انجام تحقیقات در مورد مکانیسم‌های مولکولی میگرن، اولین گام در تولید داروهای هدفمند برای درمان این بیماری در مردان و زنان است. دانش حاصل از این مطالعات می‌تواند به میلیون‌ها بیماری که از میگرن رنج می‌برند کمک کرده، افرادی را شناسایی کند که ممکن است واکنش‌های بهتری به درمان‌های خاصی داشته باشند.

تحقیق جدید، یکی از اولین مطالعاتی است که نقش پروتئین تبادل‌کننده سدیم NHE1 را در سردردهای میگرنی بررسی می‌کند . NHE1 نقل و انتقالات پروتون‌ها و یون‌های سدیم را در غشای سلولی تنظیم می‌کند، و سد خونی مغزی را تشکیل می‌دهد. هنگامی که NHE1 به اندازه‌ کافی وجود نداشته باشد یا بدرستی عمل نکند، می‌تواند منجر به افزایش سیگنال‌های درد و درنتیجه میگرن ‌شود. همچنین مشکلات NHE1 می‌تواند مستقیم توانایی عبور داروهای میگرن از سد خونی مغز را تحت تاثیر قرار دهد. اگرچه زنان بیشتر از مردان احتمال ابتلا به میگرن را تجربه می‌کنند، بیشتر تحقیقات میگرن با استفاده از مدل‌های حیوانی مردانه انجام می‌شود. در یک تحقیق جدید، محققان هر دو موش نر و ماده را بررسی و مشاهده کردند سطح بیان NHE1 در مغز موش‌های نر چهار برابر بیشتر بود. در موش‌های ماده مشاهده شد بالاترین سطوح استروژن با پایین‌ترین سطوح NHE1 بیان شده در سلول‌های اندوتلیال همراه است که عروق خونی مغز را تشکیل می‌دهند. گالووی می‌گوید: بر اساس یافته‌ها، ما فکر می‌کنیم زنان بیشتر در معرض ابتلا به میگرن هستند، زیرا نوسانات هورمون جنسی بیشتر در آنان منجر به تغییر در بیان NHE1 می‌شود که ممکن است عامل آسیب‌پذیری مغز در کنترل تنظیمات یونی و فعال شدن درد باشد.

این تحقیق بخشی از تلاش‌هایی است که به منظور ایجاد یک نقشه‌ مولکولی از نحوه‌ تاثیر هورمون‌های جنسی بر بیان NHE1 انجام گرفته‌اند. در آینده، محققان می‌خواهند ببینند آیا داروهایی که اهداف خاصی را در این نقشه هدف قرار می‌دهند، مانع اختلال در تنظیم بیان NHE1 در سد خونی مغز می‌شوند؟ این یافته می‌تواند به ساخت داروهای جدید و موثرتری برای افراد مبتلا به میگرن منجر شود.

منبع: medicalxpress.com

بهنام سور

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها