دستچین

کدامیک از آبمیوه‌های کارخانه طبیعی است؟

شنیده بود که بیشتر آبمیوه‌های کارخانه‌ای از ترکیب آب و شکر و اسانس تهیه می‌شوند. اما تشنه بود و دلش می‌خواست یک آبمیوه خنک و تگری بنوشد. داخل مغازه با انواع مختلفی از آبمیوه‌هایی که روی بسته‌بندی آن عبارات پالپ دار، فاقد افزودنی، صد در صد طبیعی، نکتار و... درج شده بود، مواجه شد. نمی‌دانست کدام آبمیوه سالم‌تر است. با یکی از همکارانش که دانش آموخته رشته صنایع غذایی بود تماس گرفت و در زمینه انواع آبمیوه‌ها سوالاتی پرسید. برای این که شما نیز به پاسخ این پرسش‌ها دست یابید، نوشتار ذیل را بخوانید.
کد خبر: ۱۱۴۰۴۴۷

گول این عبارت را نخورید : متاسفانه این روزها روی پاکت آبمیوههایی که از آب و شکر و اسانس تهیه شدهاند عبارت صد درصد طبیعی نوشته میشود و دیگر نمیتوان به این الفاظ اعتماد کرد. آبمیوههای صد در صد طبیعی از رقیق شدن کنسانتره میوه (آبمیوه تغلیظ شده) با آب تهیه میشوند که البته طی فرآیند تولید برخی مواد مغذی مانند ویتامین C و رنگهای خوراکی به آن افزوده و از صمغ و پکتینی که از خود میوهها میگیرند برای قوام دادن به محصول نهایی استفاده میشود. برای این که متوجه شوید آب میوه صد درصد طبیعی است یا خیر به درصد آبمیوه و سایر ترکیبات به کار رفته مندرج روی بسته بندی محصول دقت کنید.

آبمیوههای بدون افزودنی کدامند؟: وقتی عبارت بدون افزودنی را روی پاکت آبمیوه مشاهده کردید میتوانید تا حدودی به آن اعتماد کنید. این آبمیوهها بدون افزودنیهایی همچون شکر، اسانس، اسید و غیره تهیه شده و حاوی بیشترین میزان (90-80 درصد) آب میوه بوده و انواع تولید شده در کارخانههای معتبر در اولویت انتخاب قرار دارند.

نکتار چیست؟: افرادی که علاقه زیادی به مصرف نکتارها دارند و بر این باورند که این نوع آبمیوه سالمترین و حاوی بیشترین درصد آب میوه است بدانند که نکتار حاوی 30 تا 50 درصد آبمیوه طبیعی یا کنسانتره میوه بوده و بقیه حجم آن را آب، شکر و سایر افزودنیهای مجاز تشکیل میدهد و نباید با آبمیوههای طبیعی کارخانه اشتباه گرفته شود. پودر آبمیوهها نیز یا خصوصیات نکتار آبمیوه را دارند یا همچون نوشابه میوهای کاملا سنتزی (مصنوعی) هستند.

ماجرای آبمیوه بدون گاز : این نوشیدنی رقیق ترین آبمیوهای است که اغلب تولیدکنندگان غیر متعهد روی بسته بندی آن عبارت صد درصد طبیعی درج میکنند. این نوشیدنی حاوی 7 تا 20 درصد اسانس یا کنسانتره میوه بوده و همچون نوشابهها بیشترین میزان شکر، اسید خوراکی، مواد طعمدهنده و رنگدهنده و مواد نگه دارنده را دارد و به هیچ عنوان ارزش غذایی ندارد.

آبمیوههای پالپ دار : پالپ یا پوره به قسمتهای گوشتی میوه گفته میشود و انواعی از آبمیوهها که لفظ پالپ دار روی آن نوشته شده حاوی تکه یا خردههای ریز یا درشت میوه در شربتی متشکل از آب و شکر و اسانس است. این نوع آبمیوهها گرچه درصدی فیبر دارند اما ارزش غذایی بالایی ندارند و حاوی قند بالایی هستند.

آبمیوه کدر یا شفاف؟: آبمیوههای کدر همان آبمیوههای طبیعیاند که درصد بیشتر آن را گوشت میوه تشکیل میدهد . البته برخی تولیدکنندگان آبمیوههایی را که از ترکیب شکر، آب و اسانس تهیه میشود با مواد پکتینی که حالت ژلاتینی دارد ابری و کدر میکنند تا به آبمیوههای طبیعی شبیه شوند. جالبتر این که آبمیوههای شفاف هم میتوانند نوعی آبمیوه طبیعی به شمار روند. تولیدکنندگان با افزودن آنزیمهای تجزیهکننده، فیبر میوه را تهنشین و در آخر آن را صاف و شفاف میکنند. در نتیجه شفاف یا کدر بودن آبمیوه ملاک درستی برای تشخیص آبمیوه طبیعی نیست.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها