انتشارات روشنگران و مطالعات زنان یکی از ناشران باسابقه است که در سال‌های اخیر، عناوین ارزشمند و پرمخاطبی را به بازار نشر فرستاده است.
کد خبر: ۱۱۴۰۲۳۰

با محمدرضا یزدیزاده، مدیر اجرایی این انتشارات درباره نمایشگاه و نقاط قوت و ضعف آن صحبت کردیم.

نظرتان درباره برگزاری نمایشگاه کتاب در مصلی چیست؟

35 سال است که داریم نمایشگاه برگزار میکنیم و پس از گذشت این همه سال، وزارت ارشاد تعداد ناشران را میداند، متراژ غرفه را میداند، نیاز به سرویس بهداشتی، خدمات رفاهی و... را میداند، ولی دریغ از یک کار کارشناسیشده و درست. شهر آفتاب را هم که میسازند، باز غرفه کم میآید و چادر میزنند. خیلی عجیب است که شما آمار همه چیز را داشته باشی و باز به مشکل بخوری. درباره مصلی هم که مشخص است برای نماز خواندن ساخته شده است. اینجا از نظر ساختار و سیستم تهویه برای یک نماز خواندن و یک ساعت سخنرانی برای چهار پنج هزار نفر مناسب است، ولی در نمایشگاه روزانه بیش از صد هزار نفر رفت و آمد دارند و از نظر تنفس به مشکل میخورند. این همه مسئولان وزارت ارشاد به نمایشگاه فرانکفورت، پاریس و... میروند، نمیدانم چرا از آنها الگو نمیگیرند. باید یک جای آبرومند درست کنند که آبروی جمهوری اسلامی حفظ شود.

فکر میکنید برای بهبود اوضاع چه کارهایی میتوان انجام داد؟

به نظرم باید کار را به دست اتحادیه بدهند که خود ناشران نمایشگاه را به صورت غیردولتی برگزار کنند. اتحادیه چون منافع صنفش در میان است، حتما به بهترین شکل برگزار میکند. مثلا امسال تا آخرین دقیقه غرفهها را تحویل ندادند که این مشکلساز بود. در همه جای دنیا، وقتی بخواهند یک کار بهتر انجام شود آن را به بخش خصوصی میسپارند. ما امسال در نمایشگاه فروش کتاب نداریم و فقط کتابهایمان را نمایش میدهیم، به خاطر اینکه کتابفروشیها دارند تعطیل میشوند و تعطیل شدن آنها، قطع شدن ارتباط مردم با فرهنگ است.

بعضیها هم معتقدند که نمایشگاه تنها راه ناشران برای فروش کتاب است.

این حرف درستی است که نمایشگاه جایی برای کسب نقدینگی ناشر است، ولی کارکرد اصلی آن نباید این باشد. زمانی که نمایشگاه کتاب در محل نمایشگاه بینالمللی تهران برگزار میشد، نشستهای فرهنگی خیلی خوبی داشتیم که نویسندهها حضور پیدا میکردند. این نمایشگاه باید بستری برای توسعه فرهنگی توسط اهالی نشر باشد. نوقلمان باید بیایند و با ناشران ارتباط برقرار کنند، یکی از وظایف نمایشگاه معرفی استعدادهای جدید است. امروز این اتفاق نمیافتد و درست مثل بازار میوه و ترهبار، فقط بحث فروش مطرح است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها