بالارفتن قیمت ارز باعث شده خیلی‌ها ماندن کی‌روش را برای فوتبال ایران به صرفه ندانند و از این بنویسند که او باید برود! ظاهرا دلار و گرانی‌اش تنها در این مملکت به ضررفدراسیون فوتبال است و دیگر هیچ‌کس از این بابت ضرر نمی‌کند؛ مثلا باشگاه استقلال یا پرسپولیس به خاطر توافق‌های 800 و 950 هزار دلاری با شفر و برانکو ضرر نمی‌کند و تنها فدراسیون فوتبال که با کی‌روش قرارداد یک میلیون و 400 هزار یورویی دارد، آسیب می‌بیند. اتفاقا هرگز نباید دلار و یورو باعث شود مربیان کاربلد، از فوتبال ایران کنار بروند.
کد خبر: ۱۱۳۹۸۱۳

در همه جای دنیا برای فوتبال هزینه میکنند چون فراتر از یک ورزش است. طبیعتا درآمد هم دارند ولی اینجا درآمدها به شکلی نیست که در دنیا وجود دارد. اما به هر حال وقتی شفر و برانکو با استقلال و پرسپولیس در آسیا موفق هستند، درآمدهای خوبی نصیب باشگاه میشود. در داخل کشور هم با نتایجی که این مربیان و تیمهایشان میگیرند اسپانسرها راغب به سرمایهگذاری بیشتر میشوند. مثلا پرسپولیس سال گذشته به خاطر نتایجی که در لیگ برتر و آسیا گرفت، درآمد کلانی داشت و نه تنها توانست هزینههای خود را برآورده کند، بلکه خیلی از بدهیهای خود را هم بپردازد. در فوتبال ملی هم وضعیت همین است. کیروش در سطح دنیا مربی گرانقیمتی است و این هم به خاطر نتایج و عملکردی است که داشته است. او سرمربی رئال مادرید و پرتغال بوده و سابقه سالها دستیاری فرگوسن را در منچستر یونایتد دارد. طبیعتا کی روش نباید دستمزد کمی بگیرد. ولی آیا بودن او از نظر مالی به ضرر فدراسیون فوتبال بوده است؟ قطعا هرگز. تیمملی ایران با کیروش دوبار به جامجهانی صعود کرده است. یک بار به جامجهانی برزیل و حالا به جامجهانی روسیه. در جامجهانی قبلی ایران فقط 8000دلار پاداش گرفت که تازه درآمد زیادی هم از حق پخش بازیها داشت. تبلیغات هم برای فدراسیون درآمدزا بود و تا همین چند وقت پیش از طریق این پاداش، هزینههای خود را تامین میکرد. حالا هم ایران چیزی حدود ده میلیون دلار پاداش میگیرد. حق پخش را هم باید به آن اضافه کنید. در این حالت آیا میتوان گفت کیروش برای فوتبال ایران هزینه بر بوده است؟ آیا اگر تیمملی با او به جامملتها برود نمیتواند درآمد زیادی داشته باشد؟

قیمت بالای برانکو

بعضی منتقدان کارلوس کیروش دوست دارند برانکو ایوانکوویچ، سرمربی تیمملی شود. شاید علایق رنگی هم روی این مسأله اثرگذار باشد، ولی صحبت این است که به هر حال او هم حرفگوشکنتر است و هم دعوا کمتر راه میاندازد و در نهایت برای فدراسیون فوتبال بهصرفه تمام میشود. اما اگر نگاهی به رقم دستمزد این مربی بیندازید متوجه میشوید اتفاقا او ارزانقیمت نیست. این مربی با پرسپولیس 950 هزار دلار توافق کرده و شک نکنید اگر قرار باشد به تیمملی برود، رقم قرارداد را تا یک میلیون و 200 هزار دلار بالا میبرد. همین چند سال قبل برانکو از فدراسیون فوتبال به خاطر برکناریاش پس از جامجهانی 2006 شکایت کرد که 400 هزار دلار غرامت گرفت. تصور کنید او 12 سال پیش سالانه 400 هزار دلار قرارداد داشته و طبیعتا حالا اگر بخواهد برگردد، این رقم را چند برابر میکند! طبیعتا با برکناری کیروش و آوردن برانکو، فدراسیون از نظر مالی خیلی سود نمیکند. باید به این مسأله هم توجه کرد که به هر حال حضور کیروش ضریب موفقیت را خیلی بیشتر میکند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها