رئیس پارلمان عراق انتخابات آتی عراق را زمینه‌ساز وحدت همه گروه‌های قومی و مذهبی ملت عراق دانست و مبارزه یکپارچه عراقی‌ها را با داعش، مصداقی عینی برای مخالفت با اندیشه‌های تجزیه طلبانه برخی کشورهای عربی منطقه نظیر عربستان و امارات توصیف کرد.
کد خبر: ۱۱۳۹۷۱۴

سلیم الجبوری، رئیس پارلمان عراق در گفتوگویی رو در رو با الطاف احمد، خبرنگار شبکه پرستیوی درخصوص اهمیت انتخابات پارلمانی عراق و چالشهای مرتبط با آن عنوان کرد: انتخابات پارلمانی عراق از اهمیت بسزایی برخوردار است و میتواند زمینهساز شروع عصری جدید برای احیای دوباره این کشور باشد.

وی با اشاره به ناآرامیهای اخیر سوریه و ورود نیروهای داعش به خاک عراق عنوان کرد: ما با مشکلات زیادی دستوپنجه نرم کردیم که از میان آنها میتوان به مبارزه با تروریسم، جنگ علیه داعش، فرآیند مذاکرات و بازگشت آوارگان داخلی به مناطق آزاد شده اشاره کرد. اما اکنون زمان آن فرارسیده تا دوران جدیدی را آغاز کنیم که این امر از طریق بازسازی دوباره کشور و برقراری صلح و ثبات میسر میشود.

رئیس پارلمان عراق افزود: چالشهای متعددی پیش روی ماست که مهمترین آن، ایجاد حس اعتماد و تقویت بین مردم و مسئولان است. باید تلاش کنیم به مردم اطمینان بدهیم که انتخابات پیش رو -که به صورت الکترونیکی خواهد بود- بدون هرگونه تخطی از قوانین انتخاباتی برگزار خواهد شد و مردم نباید کوچکترین تردیدی در جنبههای فنی و صحت برگزاری انتخابات داشته باشند.

وی در رابطه با ورود چهرههای جدید به این دور از انتخابات تصریح کرد: بسیاری از جناحهای سیاسی در عراق به معرفی چهرههای جدید برای شرکت در انتخابات روی آوردهاند، اما طبیعی است که تقریبا نیمی از اعضای فعلی پارلمان مجددا انتخاب و راهی پارلمان میشوند. در این بین، برخی نمایندگان نیز بنا به دلایل سیاسی یا تصمیمهایی که از سوی حزبهای سیاسی آنها اتخاذ میشود، فرصت حضور دوباره در انتخابات را نخواهند داشت.به اعتقاد من، جایگزینی تقریبا نیمی از نمایندگان با چهرههای جدید میتواند بسیار حائز اهمیت باشد ؛ چرا که این افراد، نماینده افکار و گروههایی خواهند شد که از دل آنها برخاستهاند.

رئیس پارلمان عراق در خصوص سفرهای خود به کشورهای همسایه و کردستان عراق که البته با مخالفتها و انتقادهای زیادی نیز همراه بود، تصریح کرد: در ابتدا باید عنوان کنم سفر من به کردستان عراق و ملاقات با مقامات کردی نشان دهنده این اعتقاد من است که کردها، بخشی از ملت عراق هستند و از حقوق خاص خود برخوردارند. ما همچنین، از هرگونه طرح یا پیشنهاد برای تجزیه عراق به مناطق کوچکتر مخالفیم و حتی بر سر این موضوع، با احدی وارد مذاکره نخواهیم شد. سفرهای منطقهای نیز به دلیل حل و فصل بحرانها و درگیریهایی بوده که در سالهای اخیر گریبانگیر مردم عراق شد و علاوه بر مرگ بسیاری از مردم این کشور، منابع زیادی را نیز به نابودی کشاند. از این جهت، ما نیازمند برقراری روابط قوی با کشورهای منطقه هستیم و میبایست روی منافع مشترک متمرکز شویم. زمانی که ما با تروریستها درگیر شدیم، این کشورها از ما حمایت کردند و اکنون در این مرحله نیز، انتظار داریم بتوانند به ما در بازسازی عراق کمک کنند و با حضور در بازارهای عراق، اقتصاد و کسب وکارمان را رونق ببخشند. ما همانگونه که به دنبال برقراری روابط مثبت با عربستان هستیم، همکاریهای سازنده با دیگر کشورهای همسایه را نیز دنبال میکنیم. ما از عربستان میخواهیم همکاری خود را تنها به سنیهای عراق محدود نکند و با دیگر گروهها نیز وارد همکاری شود چرا که برای ما مورد قبول نیست یک گروه در عراق، با کشوری خاص وارد همکاری شود و گروهی دیگر، با کشوری دیگر ارتباط نزدیک داشته باشد.

وی در پاسخ به پرسشی در خصوص نقش تعیین کننده اهل تسنن عراق در انتخابات پیش رو عنوان کرد: از میان 55 درصد عراقی واجد شرایط برای رای دادن، 60 درصد آنها سنی هستند که نشان دهنده نقش پررنگ آنان در انتخابات پارلمانی است. تاکنون گروههای مختلفی از سنیها برای شرکت در انتخابات اعلام آمادگی کردهاند و هنوز هیچ یک از این گروهها، بیانیهای را برای تحریم انتخابات صادر نکردهاند. چرا که اکنون برای همه روشن شده است چنین اقداماتی راه به جایی نخواهد برد و تنها راه برای پیشرفت و بازسازی عراق، مشارکت و همکاری با دیگر گروههاست.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها