وقتی دانش‌آموز مجبور است صبح زود بیدار شود!

رمزگشایی از علت بسیاری از نمره‌های ضعیف درسی

نتایج تحقیقات جدید نشان می دهد دانش‌آموزانی که ساعات برگزاری کلاس‌هایشان با ریتم شبانه‌روزی (circadian rhythm) آنان هماهنگ نیست، نمرات پایین‌تری می‌گیرند.
کد خبر: ۱۱۳۶۶۴۵

براساس تازهترین یافتههای دانشگاه برکلی و دانشگاه شمال شرقی ایلینوی به نظر میرسد شاید زمان آن رسیده باشد که برنامهریزی کلاسهای دانشآموزان با ریتم شبانهروزی آنان هماهنگ شود.

پژوهشگران، پوشه فعالیت روزانه آنلاین حدود 15هزار دانشآموز کالج را هنگام ورود و خروج از وبگاه سرور مدرسه دنبال کردند. محققان پس از تقسیم دانشآموزان به سه گروه «جغدهای شبانه» «سهرههای روزانه» و «چکاوکهای صبحانه» ـ براساس فعالیت آنان در روزهایی که کلاس نداشتند ـ ساعات برگزاری کلاسهای آنان را با نتایج تحصیلیشان مقایسه کردند.

یافتههای آنان که در نشریه علمی ساینتیفیک ریپورتز منتشر شده است، نشان میدهد دانشآموزانی که ریتم شبانه روزی آنان با جدول زمانی کلاسهایشان همگام نبود، مثلا جغدهای شبانه که کلاسهای صبح زود داشتند، به علت اختلاف ساعت خواب با افراد معمولی جامعه، وضعیتی که در آن زمان اوج هوشیاری در تقابل با کار، مدرسه یا سایر امور است، نمرات پایینتری دریافت کردند.

نویسنده این مقاله بنجامین اسمار که در زمینه اختلالات ریتم شبانه روزی در آزمایشگاه دانشگاه برکلی کار میکند، میگوید: ما متوجه شدیم بیشتر دانشآموزان از لحاظ زمان کلاس خود بهاصطلاح دچار «جتلَگ اجتماعی» شدهاند که بشدت با کاهش عملکرد تحصیلی آنان مرتبط است. علاوه بر کمبود یادگیری، جت لگ اجتماعی با چاقی و مصرف بیش از حد الکل و دخانیات نیز مرتبط است.

در یک یادداشت خوشبینانهتر، آرون شیرمر، استادیار زیست شناسی در دانشگاه ایلینوی میگوید: تحقیقات ما نشان میدهد اگر یک دانشآموز بتواند برنامهریزی منسجمی داشته باشد که در آن ساعت برگزاری کلاسها با ساعت استراحت درسی آنان هماهنگ شده باشد، احتمال بیشتری برای موفقیت در تحصیلات خود خواهند داشت.

در حالیکه دانشآموزان هر سه گروه از جت لگ اجتماعی ناشی از کلاسها رنج میبردند، این مطالعه نشان داد جغدهای شبانه آسیبپذیرتر بودند. به نظر میرسید بسیاری از آنان بهطور مداوم از زمان عقب میماندند، بهطوری که در هیچ ساعاتی از روز قادر به اقدام مطلوب و موثر نبودند.

اسمار میگوید: اما این آنچنان ساده نیست که دانشآموزان فکر کنند دیگر خیلی دیر شده است.

وی میافزاید: از آنجا که جغدهای شبانه همواره عقب هستند و کلاسها معمولا زودتر شروع میشود، این عدم تطابق برای آنان بسیار مشکلساز است و از طرفی ما میبینیم چکاوکهای صبحانه و سهرههای روزانه نیز که کلاسهای دیرهنگام را برمیگزینند، از عدم انطباق رنج میبردند. افراد مختلف واقعا به لحاظ زیستشناختی، زمانبندی متنوعی دارند. بنابراین راه حل واحد و مناسبی برای آموزش وجود ندارد.

اسمار و اسریمر فعالیت آنلاین 14هزار و 894 دانشجوی دانشگاه شمالشرق ایلینویز را تجزیه و تحلیل کردند که طی دو سال گذشته به سیستم مدیریت یادگیری دانشگاه وارد و خارج شده بودند. محققان برای جدا کردن جغدهای شبانه، سهرههای روزانه و چکاوکهای صبحانه و بهدست آوردن مشخصات دقیقتر سطح هوشیاری آنان، فعالیت هرسه گروه را در روزهایی که در کلاس حضور نیافته بودند، ردیابی کردند.

سپس آنان نحوه برنامهریزی کلاسهای هر سه گروه را در طول چهار ترم از سال 2014 تا 2016 مورد ارزیابی قرار دادند و دریافتند تقریبا بیشتر از 40 درصد آنان به لحاظ زیستشناختی با زمان کلاس خود هماهنگ بودند. در نتیجه آنان در کلاس درس بهتر عمل میکردند و از عملکرد بهتری برخوردار بودند.

منبع: Neuroscience News

مترجم: بهنام سور

جامجم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها