شبکه تلویزیونی فوکس رابطه بسیار نزدیکی با جمهوریخواهان آمریکا دارد. برنامه‌های خبری و مجموعه‌های این شبکه قبل از این که جنبه اطلاع‌رسانی و سرگرم‌کننده داشته باشد، اهداف سیاسی حزب جمهوریخواه را دنبال می‌کند.
کد خبر: ۱۱۳۶۴۴۲

سرچشمه آنچه که این روزها از آن با عنوان «اخبار جعلی» در رسانهها اسم برده میشود، این شبکه تندروی تلویزیونی است. با وجود رسواییهای جنسی که پیرامون برخی مدیران این شبکه در یک سال اخیر بهوجود آمده، سیاستگذاران آن بهدنبال توجیه اقدامات و عملکردهای دونالد ترامپ رئیسجمهور بیاخلاق و توئیترباز کاخ سفید هستند. برای همین، پخش و توزیع مجموعهای همچون «دولت پنهان» از این شبکه نه اتفاقی است و نه باعث تعجب. این درام جاسوسی پرتنش در اصل یک کار تلویزیونی انگلیسی است. اما طی چند هفته گذشته، بهعنوان اولین محصول فوکس اروپا به روی آنتن رفته است. رسانهها خبر از آن میدهند که دولت پنهان اولین درام اریژینال این شبکه برای اروپا و آفریقاست. این مجموعه هم مثل دیگر کارهای شبکه فوکس، برای 50 کشور این دو قاره پخش میشود. داستان مجموعه درباره مکس ایستون، مامور سابق امآیسیکس (اداره جاسوسی انگلستان) با بازی مارک استرانگ است. او قبل از این در یک دوجین کار جاسوسی تلویزیونی بازی کرده و ظاهرا برنامهسازان این رسانه، هر وقت که داستانی جاسوسگونه دارند سراغ او میروند. این‌‌بار او از بازنشستگی بیرون میآید تا راهی خاورمیانه شده و عملیاتی ضدجاسوسی را هدایت کند. بخشی از ماموریت او هم در ایران است و به ترور دانشمندان هستهای مربوط میشود. اما سازندگان مجموعه برای این که رنگ و لعابی تعلیقوار به آن بدهند، مامور خود را با یک سری نگرانیها و اضطرابهای درونی روبهرو کرده و پسر جوانش را هم وارد دنیای جاسوسی او میکنند.

داستان دولت پنهان به کمک دیپلماسی خارجی کاخ سفید میآید تا اقدامات تجاوزگرانه و توسعهطلبانه دولت آمریکا در خاورمیانه و آسیا را توجیه کند. به همین دلیل، جاسوسان داستان همه آدمهای خوب و از جان گذشته است، که در نقطهای دور از سرزمینشان خود را به آب و آتش میزنند تا برای مردم آن منطقه صلح و امنیت به ارمغان بیاورند! در این داستان مکس ایستون همراه همکارانش در واحدی به نام «سکشن» جمع میشوند، تا علیه برنامه هستهای ایران اقدام کنند. اما رخدادهای مجموعه (که تلاش دارد با اکشنکاریهای مداوم در لوکیشنهای مراکش بهعنوان ایران، مانع طرح پرسشهای اساسی از سوی تماشاگرانش شود) این نکته را روشن نمیکند که چه کسی به این ماموران جاسوسی اجازه داده تا در کارها و اقدامات قانونی کشورهای دیگر مداخله کرده و نقش ژاندارم منطقه را بازی کنند. سازندگان مجموعه مدعی تولید یک کار اصیل و غیرتکراری هستند. اما منتقدانی که استقبالی از آن نکردهاند، میگویند دولت پنهان هیچ تازهای برای گفتن ندارد و حتی از حد فیلم سینمایی چهار دهه قبل «بدون دخترم هرگز» هم جلوتر نرفته است! با وجود تبلیغات بسیار زیادی که برای پخش مجموعه صورت گرفت (توزیعکنندگان مجموعه برای این که بتوانند آن را مورد توجه تماشاگران تلویزیون قرار دهند، در روزنامه و مجلات تبلیغات یک صفحهای پرسروصدا داشتند) استقبال تماشاگران از آن چندان زیاد نبوده است. هم منتقدان و هم تماشاگران قاب کوچک، با مقایسه این مجموعه با کارهای مشابه تلویزیونی و سینمایی، آن را کاری ضعیف ارزیابی کردهاند. منتقد ورایتی مینویسد سیاست زدگی سازندگان مجموعه و تلاش آنها برای کسب همدردی و همراهی تماشاگران، باعث شده تا کیفیت فدای کمیت شود. به باور او، شعارزدگی مجموعه به قدری زیاد استکه تماشاچی احساس میکند در حال تماشای برنامههای خبری و تحلیلی تلویزیونی است! سازندگان دولت پنهان برای این که خود را از تک و تا نیندازند، سراسیمه خبر تولید فصل دوم آن را اعلام کردهاند. معلوم نیست با توجه به پایین بودن ریتینگ مجموعه، قرار است فصل دوم آن برای کدام تماشاچی ساخته شود!

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها