در شرایط کنونی باید گفت اولویت نظام سلامت قبل از هر مساله‌ای، پیشگیری از وقوع بیماری و رعایت اصول بهداشتی باید باشد. درست است در صورت وقوع بیماری موظف به درمان هستیم و باید خدمات درمانی را در دسترس همه قرار بدهیم، اما قبل از هرچیز باید به سمتی حرکت کنیم که حتی‌الامکان از بیمارشدن افراد جلوگیری کنیم، چراکه درمان بیماری، به منابع مالی زیادی نیازمند است.
کد خبر: ۱۱۳۶۲۰۰

همانطور که در این چندسال شاهد هستیم در بحث درمان، برای طرح تحول سلامت هزینههای زیادی شده است و متاسفانه دولت منابع را بموقع نپرداخته و خیلی از طرحهایی که قرار بود اجرا شود، نصفه و نیمه به حال خودشان رها شدهاند. برای مثال یکی از آن طرحها این بود که پزشکان بالاخره به صورت تمام وقت در بیمارستانها کار کنند تا دسترسی مردم به خدمات درمانی بیشتر باشد، ولی در عمل وقتی دولت برای این موضوع هزینه نمیکند این اتفاق هم نمیافتد. درحالی که اتلاف هزینه و هدر رفت منابع که در حال حاضر در این سیستم وجود دارد، پسندیده نیست و ما حتی در کشورهایی که منابع مالی فراوانی دارند هم این هدر رفت را نمیبینیم.

همینطور یکی از نقدهای دیگری که درباره طرح تحول سلامت مطرح میشود، بر بحث بیمهها تمرکز دارد و این که سازمانهای بیمه گر دیگر توان مالی لازم را برای پرداخت هزینهها به بیمارستانها و سایر پرسنل بخش درمانی ندارند و همین موضوع باعث شده پرداختها در این بخش، ماهها عقب بیفتد. این اتفاق باعث شده پزشکان تمایل کمتری به حضور در بیمارستانهای دولتی داشته باشند.

دولت نباید با اجرای نصفه و نیمه این طرح، مردم را با مشکلاتی که برایشان به وجود آمده و با هزینههای زیادی که در پروسه درمان برایشان اتفاق میافتد، تنها بگذارد. برای بهبود اوضاع دولت باید با توجه به ضرورت موضوع سلامت عمومی آحاد مردم در جامعه، در این زمینه تلاشهای بیشتری از خودش نشان بدهد و برای تامین بهداشت و خدمات درمانی، اقدام به شناسایی و تخصیص منابع پایدار به منظور ادامه طرح تحول سلامت کند و این موضوع را در اولویت برنامه هایش قرار بدهد.

با تمام این تفاسیر، جامعه ما باید به سمتی حرکت کند که از وقوع بیماری پیشگیری شود. این پیشگیری با ارتقای سواد سلامت جامعه رخ میدهد که هم آموزش و پرورش باید در این زمینه کار کند و هم رسانههای مختلف بویژه صداو سیما که نقش مهمی در این زمینه به عهده دارد. چراکه ما میبینیم تمام مردم در شبانه روز چندساعتی را پای تلویویزن هستند و میتوان از طریق برنامههای مختلف این سواد سلامت را در آنها بالاتر ببرد و در نهایت جامعهای سالم به وجود آورد.

دکترحسینعلی شهریاری

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها