جام‌جم الزامات تحقق وعده دولت برای مهار گرانی کالاهای اساسی را پیگیری می‌کند

نوبت اقدام «اساسی»

در هفته‌های اخیر شاهد بودیم که نرخ دلار در بازار آزاد به طور لجام‌گسیخته افزایش یافت و به بیش از 6000 تومان رسید.
کد خبر: ۱۱۳۴۶۸۶
دولت سریعا اقدام کند

افراد در تکاپوی تهیه دلار برای حفظ ارزش دارایی‌های خود و برخی دیگر به منظور دلالی در بازار بودند بدون توجه به این‌که بالا رفتن نرخ دلار بر قیمت سایر کالاها تاثیر می‌گذارد.

روغن یکی از اقلام اساسی کشور است که بیش از 90 درصد آن از طریق واردات تامین می‌شود. تا قبل از افزایش نرخ دلار، آخرین سفارش‌ها با دلار مبادله‌ای 3800 تومان انجام می‌شد اما یکباره دولت نرخ 4200 تومان را اعلام کرد و همین موضوع باعث سردرگمی و بلاتکلیفی فعالان این صنعت شده است البته شنیده شده دولت مابه التفاوت نرخ ارز را برای کالاهای اساسی در نظر می‌گیرد اما مستندی در اختیار انجمن‌ها در ارتباط با این موضوع قرار نگرفته است.

با توجه به این‌که بیش از 90درصد روغن کشور از کانال واردات تامین می‌شود بسرعت بر قیمت تمام‌شده تاثیر خواهد گذاشت.

در این وضعیت تولید با سختی بیشتری انجام خواهد شد و کارخانه‌های کوچک‌تر از جریان تولید خارج می‌شوند.

به دلیل ظرفیت دوبرابری تولید نسبت به مصرف تقریبا همه کارخانه‌های کشور در زیان هستند و با فروش‌های فوق‌العاده و همچنین تخفیف‌های ویژه، کالاهای خود را برای پوشش هزینه‌های کارخانه به فروش می‌رسانند.

مشکل انتقال ارز از یک سو و قیمت تمام شده بالا از سوی دیگر دلایلی است که ایران نتوانسته در بخش صادرات موفق باشد و کارخانه‌ها به یک بنگاه اقتصادی زیان‌ده تبدیل شدند البته نوسان نرخ ارز و تاثیر مستقیم آن بر قیمت فقط در بخش روغن خلاصه نمی‌شود.

کنجاله که خوراک صنعت دام و طیور است در چنین وضعیتی قرار دارد و اگر نرخ 4200تومانی برای واردات آن در نظر گرفته شود، باید شاهد افزایش قیمت در کالاهای مرغ و تخم‌مرغ هم باشیم. اکنون انجمن‌های تولیدی و وارداتی کالاهای اساسی منتظر تصمیم بعدی دولت هستند.

اگر مابه‌التفاوت نرخ ارز برای کالاهای اساسی توسط دولت پرداخت نشود در ابتدا فشار به تولید کننده اتفاق خواهد افتاد و در مرحله دوم مردم باید این فشار را بر دوش خود به دلیل افزایش قیمت مصرف کننده تحمل کنند.

علی دانا - کارشناس اقتصادی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها