بانک مرکزی اعلام کرد: ارز قابل نگهداری توسط هر شخص حداکثر ده هزار یورو است و افرادی که بیش از این مبلغ داشته‌اند باید تا پایان ماه جاری نسبت به سپرده‌گذاری ارز در بانک‌ها اقدام کنند.
کد خبر: ۱۱۳۳۹۳۳

به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، به منظور اجرای تصمیم ستاد اقتصادی دولت مبنی بر یکسانسازی نرخ ارز با بهای 42 هزار ریال برای هر دلار آمریکا که بهمنظور تثبیت بازار ارز اتخاذ شد، مطالب زیر برای پاسخگویی به پرسشهای احتمالی هموطنان و تبیین جزئیات تصمیم یادشده اعلام میشود. بانک مرکزی آماده پاسخگویی به سوالات و ابهامات احتمالی تمام هموطنان است و در صورت لزوم، اطلاعیههای تکمیلی توسط این بانک منتشر خواهد شد.

1. از تاریخ 21 فروردین 1397 بانک مرکزی نسبت به تأمین ارز برای تمام نیازهای قانونی تجاری و تولیدی در چارچوب قوانین و مقررات صادرات و واردات و مقررات ارزی کشور بر مبنای هر دلار 42 هزار ریال اقدام میکند.

2. براساس بند (خ) ماده 2 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز هرگونه خرید و فروش ارز خارج از سیستم بانکی و صرافیهای مجاز قاچاق محسوب شده و نهادهای ذیصلاح با مرتکب براساس قوانین و مقررات جاری از جمله قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز برخورد میکنند.

3. میزان ارز قابل نگهداری توسط هر شخص براساس دستورالعمل صادره توسط بانک مرکزی در تاریخ 21 فروردین 1397 حداکثر ده هزار یورو یا معادل آن به سایر ارزها بوده و در صورت کشف میزان بیش از آن در اختیار هر شخص، با مرتکب براساس قانون برخورد خواهد شد.

4. تمام اشخاصی که سابقا اقدام به خرید ارز به صورت اسکناس کردهاند و در تاریخ صدور این اطلاعیه بیش از ده هزار یورو یا معادل آن ارز در اختیار دارند، حداکثر تا پایان ماه جاری نسبت به سپردهگذاری ارز در بانکهای مزبور یا فروش آن به بانکها اقدام کنند. بر اساس بخشنامه مورخ 26 اسفند 1396 بانک مرکزی، در صورت سپردهگذاری ارزی در بانکها، سود ارزی بر اساس مقررات بانک مرکزی به سپردههای مزبور پرداخت خواهد شد. بازپرداخت اسکناس به سپردهگذاران ارزی در صورت مطالبه آنها تضمین میشود.

5. تأمین ارز تمام واردات به کشور پس از ثبت سفارش انجام میشود. ثبت سفارش صرفا با پرداخت از طریق مسیر بانکی مجاز است.

6. بانکها علاوه بر انجام حواله توسط خود میتوانند پس از تشکیل پرونده و اخذ تعهد از واردکننده، نسبت به ثبت درخواست ارز به صورت حواله در سامانه نیما و همچنین حواله ارز از طریق صرافیها اقدام کنند.

7. تمام صادرکنندگان موظفند ارز حاصل از صادرات را بجز مواردی که صرف واردات توسط خود، بازپرداخت بدهی ارزی یا سپردهگذاری میکنند، از طریق سامانه نیما به بانکها و صرافیهای مجاز بفروشند.

8. ضوابط مربوط به تأمین ارز برای مسافران به خارج از کشور، دانشجویی و درمانی و سایر موارد در مبادی خروجی همزمان با فراهم شدن تمهیدات آن اطلاعرسانی خواهد شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها