درحالی که مردم بسیاری از مناطق کشور این روزها هوای لطیف و بارانی بهاری را استنشاق می‌کنند و عطر زندگی در روح و روانشان می‌پیچد، مردمانی از این سرزمین چشمانشان به جای قطره‌های جان افزای باران، ذرات گردوغبار می‌بیند و بینی‌شان به جای طراوت زندگی، خاک استنشاق می‌کند و ریه هایشان مرگ نفس می‌کشد؛ اینان مردمان اصیل سرزمین سیستان و بلوچستان هستند که ابرهای باران زا میل آسمان‌شان نکرده و همسایه نامهربان هم آب هیرمند را برای سال‌ها از آنها دریغ کرده تا تالاب بزرگ هامونشان خشک و بادهای 120 روزه، گردوخاک 180 روزه شود و خشکسالی مهمان 20 ساله‌شان و برهوت و بیکاری و فقر و محرومیت و مهاجرت رویه تکراری زندگی سالیان اخیرشان.
کد خبر: ۱۱۳۳۰۲۹

به گزاش جامجم، بهار سیستان و بلوچستان از همین روزهای نخستین فروردین ماه با گردوخاک شروع شد؛ از هفته گذشته و به مدت دو روز پیدرپی.

علیمحمد طهماسبی بیرگانی، مدیر ستاد مقابله با گرد و غبار کشور به ایسنا گفته که این توفان و گردوخاک همان بادهای دوست داشتنی و لطیف 120 روزه قدیم است که اکنون و بواسطه خشکسالی تغییر شکل و ماهیت داده است.

طهماسبی افزوده که بادهای 120 روزه که از قدیم در افغانستان شکل میگیرد، بعد از عبور از ارتفاعات فراه در افغانستان و ارتفاعات رودخانه هیرمند و بارگیری در این مناطق به سمت ایران و سیستان میآید و تالاب هامون و دشت زابل و زهک را در سیستان و بلوچستان در مینورد و بتدریج تشدید میشود و دوباره به افغانستان برمیگردد. اما این بادهای 120 روزه چند سالی است که با خشکی تالابها و شنزارهای داخل سیستان به توفانهای 180روزه تبدیل شده و به طور روتین از اردیبهشت هر سال شروع میشود و تا پایان تیر و حتی تا پایان مرداد ادامه مییابد.

به گفته این کارشناس، توفانهای سیستان اما امسال زودتر از هر سال آغاز شده و به این ترتیب در کل فصل بهار سیستان با این گرد و غبارها درگیر شده است. مدیر ستاد مقابله با گرد و غبار کشور با اشاره به این که در چند روز اخیر سیستان بسیار درگیر گرد و غبار بوده است، گفت: در این مقطع سال باید سیلاب خوبی به سمت تالاب هامون جریان مییافت، اما متاسفانه به دلیل کم بارشی شدید در سال زارعی جاری، نه از فراه و نه از هیرمند آبی وارد هامون نشده است.

بخش بینالملل «ستاد مقابله با گرد و غبار» تشکیل میشود

طهماسبی در مورد تامین حقابه زیست محیطی تالاب هامون گفت: قصد داریم با کشور افغانستان در مورد سهم آبی تالاب هامون چانهزنی کرده و به توافق برسیم. چون افغانستان بجز 820 میلیون مترمکعب آبی که سهم ایران از رودخانه هیرمند است؛ آب دیگری به ایران نمیدهد که طبیعتا راهاندازی تاسیسات، سدسازی و توسعه کشاورزی در این منطقه از سوی افغانستان مانع اختصاص حقابه طبیعی هامون شده است.

وی همچنین به شکلگیری پنج کارگروه مشترک بین ایران و افغانستان به منظور رسیدگی به مسائل مختلف اشاره کرد و افزود: کارگروه آب یکی از این کارگروههای مشترک است و باید در آن سهم طبیعی تالاب طی یک کار کارشناسی تعیین شود.

همچنین بزودی بخش بینالملل ستاد مقابله با گرد و غبار نیز تشکیل میشود که دستگاههای مختلف از جمله وزارت خارجه، سازمان جنگلها، وزارت نیرو و... در آن عضو هستند تا از این قالب نیز حقابه تالابها از جمله تالاب هامون پیگیری شود.

نیره پورملایی، مدیرکل حفاظت محیطزیست استان سیستان و بلوچستان هم اشارهای به هوای خاکی این خطه کرده و گفته علاوه بر توفان گرد و غباری که هفته پیش در این استان رخ داد، از روز پنجشنبه (16 فروردین) مجددا شاهد پدیده گرد و غبار در حوزه سیستان هستیم که هوا را برای گروههای حساس ناسالم کرده است.

وی با بیان این که توفان هفته پیش شهرستانهای حوزه هیرمند و حتی زاهدان را تحت تاثیر قرار داد و هوا را بشدت آلوده کرده، افزود: بروز مشکلات تنفسی و چشمی مهمترین لطمات ناشی از گرد و غبار است که سلامت مردم این منطقه را تهدید میکند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها