معمولا نقش زنان در آثار نمایشی به ورطه کلیشه می‌افتد و این امر دیگر آنقدر طبیعی شده که عادت کرده‌ایم در بیشتر آثار زنان را در آشپزخانه ببینیم، به همین دلیل اکثر زنان یا مادران مهربان هستند یا خواهران دلسوز که در امپراتوری خودشان یعنی در آشپزخانه به کار مشغول هستند و حتی دیالوگ‌هایشان در اغلب کارها از همان آشپزخانه شنیده می‌شود.
کد خبر: ۱۱۳۲۴۲۵

البته گاهی زنان نقش محوری در سریالهای تلویزیونی داشتهاند، اما تعداد این آثار چندان زیاد نبوده است. در این باره میتوان به نقش مرجانه گلچین در نفس گرم، ریما رامینفر در پایتخت، پریوش نظریه در مدینه، روناک یونسی در رستگاران، لادن مستوفی در دوران سرکشی، آزیتا حاجیان در تا ثریا، کتایون ریاحی در پس از باران و... اشاره کرد.

هر یک از این بازیگران به حدی نقشهایشان را زیبا بازی کردهاند که مخاطب کاملا با آنها همذاتپنداری کرده و نشان دادهاند اگر نقش درست نوشته شود، حتماً میتوانند از عهده آن بخوبی برآیند. البته در اینجا نقش نویسندگان و کارگردانان هم مطرح میشود که چگونه و با چه کیفیتی به نقش و شخصیت زنان در قصه بپردازند.

حال این اتفاق نیکو در مجموعه تلویزیونی «هیات مدیره» هم افتاده است که پخش آن در ایام نوروز از شبکه پنج سیما شروع شد. این مجموعه با محور قرار دادن زنان، از زاویه دید جدیدی به آنان پرداخته و مخاطب با تماشای هیات مدیره شاهد زنانی از جنس متفاوت است. البته نویسنده و کارگردان این اثر سعی کردهاند به گونهای به این موضوع ورود نکنند که مجموعه رنگ و بوی فمینیستی به خود بگیرد، بلکه فعالیت اجتماعی زنان در جامعه را همراه با دیدگاهها و رفتارهای خاص به تصویر کشیدهاند.

در واقع علی خودسیانی، نویسنده این مجموعه به زنان مسئولیتهای مختلفی را سپرده است. حدیث میرامینی نقش یکی از زنان فعال را در این مجموعه بازی کرده است. میترا که با همسرش و با دسیسه بنگاهدار، سرشان کلاه میرود و مستاجر یک ساختمان نا بسامان میشوند، بعد از مدتی تصمیم میگیرند سر و سامانی به این ساختمان بدهند. میترا به عنوان مدیر ساختمان انتخاب میشود و تلاش میکند به بهترین شکل کارش را انجام بدهد. نویسنده با این شخصیتپردازی تلاش کرده تا یادآور شود خانمها وقتی مسئولیتی را میپذیرند، سعی میکنند به بهترین شکل آن را انجام بدهند. در واقع نویسنده بههیچوجه به شخصیتمحوری قصه یعنی میترا نگاه یک زن سنتی را نداشته است.

شخصیت الیکا عبدالرزاقی که تا حدودی به تیپ هم نزدیک شده است، جزو زنان متفاوت این سریال محسوب میشود. او در این مجموعه نقش زنی را بازی میکند که فروشنده لباس در منزلش است و هر مستاجری که به ساختمان مراجعه میکند با ترفند او را به خانهاش میکشاند و با او شروع به گپ زدن کرده و در نهایت لباسهای بنجل خودش را با چرب زبانی به او قالب میکند.

گرچه بازی الیکا عبدالرزاقی در این مجموعه تا حدودی به بازیاش در قطعات نمایشی دورهمی نزدیک است، اما از میمیک صورتش بیشتر استفاده میکند تا رنگ و لعاب ویژهای به نقشش بدهد. مریم امیرجلالی از دیگر ساکنان این آپارتمان است. البته بازی او در این مجموعه نسبت به دیگر نقشهایش فاصله ندارد و نقش یک زن پر سر و صدا را بازی میکند که همیشه گلایهمند است. در مجموع مخاطبان در سریال هیات مدیره شاهد زنانی از جنسهای مختلف هستند.

فاطمه عودباشی

روزنامهنگار

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها