راهکارهای حل «بحران آب» در آفریقای جنوبی

قطب گردشگری قاره آفریقا در سه سال اخیر با خشکسالی بی‌سابقه روبه‌رو بوده است؛ به طوری که تا چند ماه آینده منابع آبی در بعضی نقاط این کشور از جمله شهر کیپ‌تاون به اتمام خواهد رسید. مسئولان این شهر با اتخاذ راهکارهای مختلف از جمله شیرین‌سازی آب دریا، به دنبال حل بحران کم آبی هستند.
کد خبر: ۱۱۳۲۲۸۵

به گزارش مقاومتی نیوز، کیپ تاون، دومین شهر بزرگ آفریقای جنوبی با جذابیتهایی همچون محلههای شگفتانگیز، سواحلی درخشان، مناظر طبیعی هیجانانگیز و قفسههای پر از جوایز برای مسافران هر ساله پذیرای گردشگران زیادی از سراسر جهان است.

پیشبینیها حاکی است که در آیندهای نزدیک شهر چهار میلیون نفری کیپ تاون در آفریقای جنوبی از بین خواهد رفت؛ طی سه سال اخیر خشکسالی کیپ تاون را فراگرفته و به همین دلیل طبق پیشبینیها 11 می 2018 یا همان روز زرد، منابع آبی این شهر به مرحله بحرانی میرسد.

در حال حاضر سهم آب روزانه اکثر ساکنان این شهر با 57 درصد کاهش نسبت به سال 2016 مواجه شده است و پیشبینیها حکایت از آن دارد که این میزان طی ماههای آینده با کاهشی محسوس روبهرو خواهد شد. کارشناسان معتقدند به دلیل سه سال خشکسالی پی در پی در کیپ تاون حتی اگر خشکسالی در سال 2018 هم به پایان برسد، اثرات بحران آب در سالها و احتمالا در دهههای آینده در این شهر احساس خواهد شد.

جیرهبندی آب، راهکار کوتاهمدت مسئولان کیپ تاون برای حل بحران آب

اما بحران آب در کیپ تاون تاثیر اقتصادی نیز در برداشته است، به طوری که در پی خشکسالیهای اخیر در سه ماهه پایانی سال 2017 نرخ بیکاری در این شهر به 7/26 رسیده و نرخ بیکاری جوانان نیز در کیپ تاون به 7/31 درصد افزایش پیدا کرده است. براساس پیش بینیهای بیشتر مدلهای آب و هوایی، کیپ تاون نه تنها گرمتر بلکه خشکتر هم میشود ؛ به همین دلیل مسئولان این شهر تلاشهای فراوانی برای افزایش تامین آب از طریق نفوذ به آبخوانها و آبهای زیر زمینی در سالهای گذشته انجام دادند.

از آنجا که احتمال دارد تغییرات آب و هوایی، گرمای کیپ تاون را تشدید کند، از سال گذشته تاکنون جیرهبندی آب در این شهر آغاز شده است و با افزایش پایین حجم آب در سال گذشته، مسئولان آفریقای جنوبی حالت تهاجمی به خود گرفته و برنامههای خود را بر این اساس استوار کردهاند؛ به طوری که در ماه ژوئن تمام استفاده از آب شهری در خارج از منزل ممنوع شد، به همین دلیل شستن ماشین یا آبیاری باغی به وسیله آب شرب ممنوع شده و علاوه بر این، استفاده از آب بازیافت شده در این شهر افزایش یافته و خانوارهای پرمصرف نیز جریمه میشوند.

در ماه سپتامبر نیز ساکنان به مصرف تنها 23 گالن آب در هر روز برای هر نوع استفادهای (شستوشو، آشامیدنی و توالت) محدود شدند و در ابتدای فوریه امسال، سهمیه شخصی آنها به 13 گالن کاهش یافت. همچنین فشار آب در سراسر شهر کاهش یافته است و شهرداری دهها هزار دستگاه محدودکننده آب را در خانههای پرمصرف نصب کرده و تعرفه آب مجازی برای کاربران پرمصرف را افزایش داده است.

در نتیجه این اقدامات، مصرف آب شهر از 317 میلیون گالن در روز در اوایل سال 2015 به حدود 137 میلیون گالن در روز کاهش یافته است.

راهکارهای مسئولان کیپ تاون برای مقابله با کمآبی در بلندمدت

دولت آفریقای جنوبی گزینههای مختلفی را برای حل بحران آب و جلوگیری از هدررفت آب در کیپ تاون انتخاب کرده است که از آن جمله میتوان به برداشت آب دریا، احیای مجدد فاضلاب (به عنوان نمونه تصفیه فاضلاب، همانطور که در برخی شهرهای دیگر نیز انجام میشود) و استفاده از آبخوانهای زیرزمینی، احداث کارخانههای آب شیرین سازی و نصب تجهیزات مدیریت آب
نام برد. کشاورزان در منطقه، میزان مصرف آب خود را از 60 تا 87 درصد کاهش دادهاند و در برخی مناطق نیز استفاده از آب برای کشاورزی به سه روز در هفته رسیده است؛ به همین دلیل مسئولان محلی تخمین زدهاند که در سال 2018 بیش از 50 هزار شغل کشاورزی در این شهر از بین خواهد رفت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها