انتقادات و حواشی سریال «پایتخت 5» در گفت‌وگو با محسن تنابنده

بعضی‌ها با تحلیل‌های ترامپی، پایتخت را می زنند

پایتخت، سریال نام آشنای مخاطبان تلویزیون است که هر فصل از آن را با علاقه به تماشا می‌نشینند و حالا این اثر به پنجمین فصلش رسیده و در ایام نوروز روانه آنتن شبکه یک شده است. پخش این مجموعه طنز که با اقبال گسترده‌ای از مخاطبان روبه‌رو شده، همچنان از این شبکه ادامه دارد.
کد خبر: ۱۱۳۲۲۰۲
بعضی‌ها با تحلیل‌های ترامپی، پایتخت را می زنند

اما سری پنجم مجموعه پایتخت از همان روزهای ابتدایی پخش، با حواشی فراوانی مواجه بوده و نقدها و اظهارنظرهای زیادی بر آن وارد شده است؛ از تبلیغ جاذبه‌های گردشگری ترکیه گرفته تا ترویج ازدواج زودهنگام کودکان و از حضور یکی از عوامل شبکه‌های ماهواره‌ای در سریال گرفته تا حذف نام یکی از نویسندگان از تیتراژ. همه این عوامل ما را بر این داشت با محسن تنابنده، طراح، نویسنده، بازیگردان و بازیگر این مجموعه درباره حواشی و نقدهای به وجود آمده در سطح جامعه و بویژه پررنگ شدن آن در فضای مجازی به گفت‌وگو بنشینیم.

اولین نکتهای که درباره مجموعه پایتخت 5 مطرح شد و در فصلهای قبلی هم (البته نه به پررنگی این فصل) وجود داشت، نقش اسپانسر است. چطور شد با سازمان اوج برای ساخت این مجموعه به توافق رسیدید؟

خواهش میکنم تلاشهای مذبوحانه نکنید! ما به هیچ سمت و سو و جناحی وابسته نیستیم. بنابراین نه جناحی سعی کند از ما سوءاستفاده و نه جناحی تلاش دارد ما را تخریب کند. میگویند چرا با اوج کار کردید؟ جواب من این است که چرا نباید کار میکردیم، در حالی که ما برای ساخت مجموعه به ادوات جنگی نیاز داشتیم. آیا شرایط تلویزیون مهیاست که همه این ادوات را تامین کند؟ مسلما نیست. وقتی شما سبزی میخواهید، طلا فروشی نمیروید. وقتی تلویزیون قدرت ندارد دو تا تفنگ ترقهای به این مجموعه بدهد که به آکسسوار جنگی نیاز دارد، طبیعی است با نهادی مثل اوج که همه این امکانات را در اختیار دارد، همکاری کنیم. من کاری ندارم عقبه اوج چیست و چه کارهایی ساخته است. ما براساس نیاز و به فراخور قصه با سازمان و موسسه اوج کار کردیم تا احتیاج مان را بر طرف کند. همه باید از خدایمان هم باشد که سازمانی، بودجهای را صرف فرهنگ و هنر میکند، نه این که این کار را مساوی با انگ و چسباندن به اینور و آنور کنیم.

ارزیابی شما از علت و چرایی زودهنگام انتقادات به این مجموعه چیست؟

فکر میکنم چیزی که جامعه به آن مبتلاست، قضاوت زود، عجول بودن و ناصبور بودن است. باید صبر کرد و قصه را دید و بعد نظر داد.

نقدهایی هم درباره موضوع ازدواج زودهنگام سارا و نیکا (دوقلوهای سریال) مطرح شده است.

بله، متاسفانه درباره ازدواج زودرس سارا و نیکا هم خیلی چیزها میگفتند، اما بعد از این که چند قسمت پخش شد و مجموعه جلو رفت، مردم دیدند اتفاقاً نقی و هما مخالف سر سخت این مساله هستند و به این نوع ازدواج نقد دارند. راجع به بقیه قصه هم همین است. باید صبر داشته باشند و بعد قصه را تحلیل کنند و درباره آن حرف بزنند. نهایت این ناصبوری میشود همین!

میگویند چرا با اوج کار کردید؟ جواب من این است چرا نباید کار میکردیم!

فکر میکنم چیزی که جامعه به آن مبتلاست، قضاوت زود، عجول بودن و ناصبور بودن است

چهار سری ساختیم و این سری پنجم است و فقط ملت برایمان مهم است و اقبال عمومی باعث شده این مجموعه به پنجمین فصل برسد.

خیلی از آدمها به خاطر
دو زار پول، لباس قاچاق میکنند، ولی خانواده نقی این کار را نمیکنند. اینها نقد است

اینکه ترکیه امن نیست تا هواپیما در آنجا بنشیند، آیا نشاندهنده خوبی این کشور است؟!

نباید از هر مجموعه و پدیدهای سوءاستفادههای سیاسی شود و مجموعه را به سمت و سویی دیگر ببرند. عشق ما ملت هستند. چهار سری ساختیم و این سری پنجم است و فقط ملت برایمان مهم است و اقبال عمومی باعث شده این مجموعه به پنجمین فصل برسد. مجموعه پایتخت در جذب مخاطب موفق است. فقط کسانی که بهدنبال موجی میگردند تا بر آن سوار شوند، بهدنبال حاشیهسازی هستند.

شما در فضای مجازی درباره ممیزی مجموعه پایتخـــت 5 سخن گفتهاید. در اینباره توضیح بدهید تا چه میزان ممیزی شده است؟

تغییرات کوچکی وجود دارد بین چیزی که ما میسازیم و تماشاگر با آن مواجه میشود. از لحاظ سانسور تلویزیون واقعاً دلش میخواهد کار درست پخش شود و نهایت همکاری را میکند، اما فشارهایی از سمت و سوهایی وجود دارد و بزرگ میشود. این موارد یک مقدار تلویزیون و سازمان اوج را تحت فشار قرار میدهد و باعث میشود برخی مواقع سانسورهایی ایجاد شود. همان طور که گفتم این تغییرات وجود دارد که گاهی فاصله کوچکی بین چیزی است که ما ساختیم و چیزی که پخش میشود، اما این فاصله کم است.

خیلیها معتقدند شما با ساخت پنجمین فصل پایتخت به نوعی برای صنعت گردشگری ترکیه تبلیغ کردید. در این باره چه نظری دارید؟

حاشیه تبلیغ گردشگری ترکیه با همکاری یک نهاد دولتی وبرخی طیفهای سیاسی به وجود آمد. چشمهایتان را باز کنید. ترکیه نیاز به تبلیغ ندارد. ما شرایطی فراهم کردهایم که همه به جای اینکه پولشان را اینجا خرج کنند، میروند ترکیه و امثال آن خرج میکنند. ما فقط یک آینه جلویتان گذاشتهایم و شرایط را نشان دادیم. اتفاقا ما نقد میکنیم.

در بخشی از سریال ارسطو میگوید لباس داخلی طراحی میشود، اما مارک ترکیه را رویش میزنیم تا فروش برود. آقایان نگران که نمیگذارید حرفی زده شود و باعث این چیزها شدهاید، هر گونه آثار هنری باید این مسائل را نقد کند. ما نسخه نپیچیدهایم. فقط گذاشتیم جلوی چشم تان. خیلی از آدمها به خاطر دو زار پول، لباس قاچاق میکنند، ولی خانواده نقی این کار را نمیکنند. اینها نقد است. این قدر کورکورانه برای رسیدن به هدف خود، به چیزهای دیگر متوسل نشوید.

چطور میشود شما تحلیل مستقیم و اولیه یک متن را کنار گذاشته و پشتش چیزهای دیگر بگذارید. طبیعی است سه جوان ایرانی آنجا میروند به عشق این که فرار کنند، اما پولشان را میگیرند و گرفتار میشوند. آیا این نشان دادن خوبیهای ترکیه است؟! این که ترکیه امن نیست تا هواپیما در آنجا بنشیند، آیا نشان دهنده خوبی این کشور است؟! برای جذابیتهای تصویری که ما نمیتوانیم بگوییم زیبا نیست. اینجا شرایطی فراهم کنید که بمانند.

یک تحلیل سیاسی هم راجع به بچه فهیمه شد که در قصه سریال ختنهاش کردیم. گفتند کسی که ختنه میکند شبیه ترامپ است و این طعنه میزند به ماجراهای برجام که اینها آمدند و بچه گریه کرد و بعد با شکلات سرش را گرم کردند و چیزهایی برداشتند و بردند. حال سوال من این است کسی که ختنه میکند، چه چیزی گیرش میآید، چرا تحلیل ترامپگونه دارید؟!

در جایی هم به بازیگری نقد شد که نقش مترجم را بازی میکرد و منشی رئیس سابق شبکه جم بود. چرا این بازیگر را انتخاب کردید؟

این بازیگر که صدام نبود که در بدو ورود شناخته شده باشد. ما یک ماه قبل از پخش، این پلانها را به اوج و سازمان صداوسیما دادیم. میتوانستند تحقیق کنند. چهار هنرور برای بازی این نقش آمدند که ما دیگر از آنها گواهی عدم خلاف نگرفته بودیم تا بازی کنند.

برخی منتقدان میگویند شما همه کاره مجموعه پایتخت هستید. آیا این مساله را تائید میکنید؟

من دست همه منتقدان، چه مخالف و موافق را میبوسم، به شرط این که اثر را نقد کنند و نقدشان ساری، جاری و هویدا باشد نه این که با سیاست آغشته باشد. باید درباره خود اثر، قصه و کیفیت حرف بزنیم.

چرا شخصیت نقی مانند فصلهای قبلی معصومیت گذشته را ندارد؟

معصومیت نقی بیشتر از سریهای قبلی سریال است، فقط عجولانه نگاه میکنید. تا پایان باید سریال را ببینید. وقتی شخصیتی را در طول هفت تا هشت سال میبینید، در شرایط فرضی هم باشد، باید دچار تغییر و تحولات شود تا دیدنی و جذاب تر شود.

فاطمه عودباشی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها