رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا در پاسخ به سوالی درباره احتمال خروج ترامپ از توافق هسته‌ای این امر را بعید ندانست.
کد خبر: ۱۱۳۰۷۷۹

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، سناتور باب کورکر رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا در مصاحبه شبکه خبری سی بی اس نیوز گفت: ما واقعا در حال گفتوگو درباره مواردی هستیم که انجام دادهایم تا جامعه جهانی را به همگرایی برسانیم تا ما را در جایی قرار دهد که گفتوگوها بتواند اتفاق بیافتد.

توافق ایران موضوع دیگری خواهد بود که در ماه می مورد بررسی قرار خواهد گرفت و اکنون اینگونه احساس نمیشود که قابل تمدید باشد. تصور میکنم ترامپ احتمالا آن را تمدید نخواهد کرد مگر اینکه ما با شرکای اروپایی بر سر یک چارچوب به اتفاق نظر برسیم. حس میکنم آنها به این همگرایی نمی رسند. ممکن است این رویه دو هفته مانده به تاریخ ضرب الاجل 12 می (22 اردیبهشت) تغییر کند اما فعلا کاری انجام نداده اند.

کورکر در پاسخ به این سوال مجری سی بی اس نیوز مبنی بر اینکه "آیا تصور می کنید رئیس جمهور ترامپ از توافق با ایران در تاریخ 12 می خارج خواهد شد؟" گفت: بله. بله.

رئیسجمهور آمریکا قرار است روز 12 می
(22 اردیبهشتماه) درباره سرنوشت توافق هستهای ایران و گروه 1+5 (برجام) تصمیم خود را اعلام کند.

رئیسجمهور آمریکا در این موعد، بایستی نظر خود را درباره اینکه آیا عمل به برجام و رفع تحریمهای هستهای علیه ایران در راستای منافع امنیت ملی آمریکا هست یا خیر تصمیمگیری کند. در صورتی که ترامپ رفع تحریمها را در راستای منافع کشورش تشخیص دهد و تحریمها را برای یک دوره 120روزه دیگر تمدید کند، آمریکا در برجام خواهد ماند و در غیر این صورت، از آن خارج خواهد شد.

از زمانی که ترامپ ایجاد ابهام درباره آینده توافق هستهای را بهعنوان سیاست اصلیاش در دستور کار قرار داده، کنگره آمریکا، کاخ سفید و کشورهای اروپایی سه بازیگری بودهاند که تصمیمگیری درباره آن را به یکدیگر پاس دادهاند.

بلافاصله بعد از سخنرانی ترامپ در روز 13 اکتبر دو سناتور جمهوریخواه آمریکایی از طرحی که بهادعای آنها اصلاحات مد نظر ترامپ را در برجام اعمال میکرد رونمایی کردند.

این طرح که «باب کورکر» و «تام کاتن»، سناتور جمهوریخواه ضدایرانی آن را ارائه کردند، دارای مفادی بود که بهطور خلاصه، معیارهای بازگشت تحریمها را گستردهتر میکرد، خواستار دائمی کردن محدودیتهای ایران در توافق بود، ایران را به بازرسیهای نظامی ملزم میکرد، ممنوعیت استفاده از سانتریفیوژها را دائمی میکرد، محدودیتهای ذیل برجام برای غنیسازی ایران را دائمی میکرد و بهدنبال ملزم کردن ایران به تعهدات غیرهستهای بود.

کورکر مدتی بعد با اذعان به اینکه طرحش از 50 رأی لازم برای تصویب در مجلس سنا برخوردار نیست و نتوانسته حمایت قانونگذاران دموکرات را برای پیشبرد آن جلب کند، اعلام کرد که آن را متوقف کرده است.

اما نشریه اسرائیلی جروزالمپست در گزارشی مدعی شد که انگلیس، فرانسه و آلمان درباره اینکه دونالد ترامپ، در خصوص «اصلاح» مفاد مدنظرش در برجام از طریق دیپلماسی - به جای دور انداختن توافق - جدیت داشته باشد به طور روزافزونی دچار شک و تردید
شدهاند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها