نوروز بدون بیماری متابولیکی

تعطیلات نوروز و راه‌های فرار از چاقی

با شروع تعطیلات سال نو، بیشتر مردم چندین روز به استراحت و تعطیلات می‌روند. شیوع روزافزون چاقی در تمام سنین، از کودکان گرفته تا کهنسالان معضلی است که باید مرتب به آن بها داد و در موردش نوشت.
کد خبر: ۱۱۳۰۷۰۵

متاسفانه بیشتر مردم نمیدانند که میزان غذا و فعالیت بدنی که تعادل متابولیک ایجاد میکند و مانع اضافه وزن میشود چقدر است. با یک محاسبه دقیق مشخص میشود که یک فرد میانسال با خوردن یک صبحانه ساده، یک ناهار معمولی، دو عدد میوه و یک شام خیلی سبک حدود 2500 کیلو کالری دریافت کرده است. اگر این فرد یک ساعت و نیم پیادهروی کند شاید بتواند جلوی افزایش وزن خود را بگیرد . جالب این است که اکثریت مردم تصور میکنند با چنین روند تغذیهای باید لاغر شوند. ولی متاسفانه کاملا اشتباه میکنند.

به یاد بیاوریم که خوردن آجیل و شیرینی چه میزان کالری اضافهای را به این سبد غذایی اضافه میکند. یک کاسه کوچک آجیل و دو عدد شیرینی در مجموع بیش از هزار کیلو کالری انرژی دارد که باید برای سوختن این انرژی راه حل مناسبی یافت.

راهحل فقط یک چیز است: ورزش.

ورزش فعالیتی است که شما را خسته میکند، به نفس نفس زدن میاندازد و باعث تپش قلب میشود. 40 دقیقه دویدن یا 45 دقیقه شنا یا 60 دقیقه فعالیت شدید بدنی در سالن یا کوهپیمایی اگر در هفته سه یا چهار بار انجام شود، میتواند این بالانس منفی را معکوس کند.

در روزهای آغاز بهار فرصت خوبی است که تعادل متابولیسم را تجربه کنیم. هوای خوب و رویش گلها و شکوفههای بهاری در بیشتر شهرها و روستاها فرصت و انگیزه خوبی برای ورزش و تفریح به دست میدهد. چند پیشنهاد را در شروع بهار گذشته نوشتم و چون معتقدم که: «دو صد گفته چون نیم کردار نیست» خودم به آن عمل کردم. باور کنید که نتیجه معجزهگونهای در ایجاد نشاط و سرزندگی داشت.

به جای ماشین سواری بهصورت پیاده در شهرهای مختلف به گردش بپردازیم. من اسم این کار را شهرگردی گذاشتهام. میتوان ساعتها در شهرهای زیبای ایران پیادهروی و کل خیابانهای اصلی و زیبای بسیاری از شهرهای ایران را با حدود پنج تا هشت ساعت پیادهروی بهطور کامل گردش کرد.

در بسیاری از شهرهای ایران مسیرهای پیاده روی یا کوهپیمایی وجود دارد. در ساعات صبح و عصر با حرکت در این مسیرها هم با مردم آن شهر و منطقه و فرهنگشان آشنا میشویم و هم با انجام ورزش سالم خواهیم بود.

یک پیشنهاد دیگر هم دارم: در روزهای تعطیل بخش قابل توجهای از وقت را به ورزش و بازیهای ورزشی اختصاص دهیم. با دوستان و فامیل در روزهای ابتدایی بهار، انواع بازیهای قدیمی مثل هفت سنگ، وسطی و... و ورزشهایی مثل والیبال، فوتبال چمنی، فوتبال ساحلی و بدمینتون را نیز انجام دهیم.

بهاری زیبا و سالم با تغذیه مناسب و ورزش و تفریح زیاد را برایتان آرزومندم.

دکتر رضا کریمی

فوقتخصص غدد و متابولیسم

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها