گزارش ‌جام‌جم از آمادگی خراسان‌رضوی برای میزبانی از زائران امام هشتم(ع)

سرزمین آفتاب در انتظار زائران نور

از امروز تقریبا تمام مسیرهای جاده ای، ریلی و هوایی به سمت مشهد مملو از مسافران و زائرانی است که می‌خواهند هرچه سریع‌تر خود را به سرزمین خراسان رسانده و سال نوی خود را در کنار مضجع نورانی و مطهر امام هشتم‌شان آغاز کنند تا زیر سایه آن امام همام، خیر و برکت و معنویت بر زندگی شان جاری شود. اما میزبانی از میلیون‌ها مسافر و زائر که به طور همزمان وارد مشهد می‌شوند، برنامه‌ریزی و تدابیر خاصی می‌خواهد که مسئولان خراسانی از ماه‌ها قبل در اندیشه آن بوده و با تهیه طرح‌های نوروزی تلاش کرده اند بهترین خدمات رسانی را به مسافران و زائران سرزمین آفتاب ارائه دهند.
کد خبر: ۱۱۳۰۲۴۹

به گزارش جامجم از مشهد، یکی از موضوعاتی که هرساله مسافران و زائران با آن درگیر هستند، بحث اسکان مناسب است که ابوالفضل مکرمیفر، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری

خراسان رضوی در خصوص آن به جامجم میگوید: نظارت بر واحدهای اقامتی در ایام نوروز به دو شکل محسوس و نامحسوس و توسط 30 اکیپ نظارتی زیر نظر معاونت گردشگری اداره میراث فرهنگی صورت میگیرد که ده اکیپ در محورهای خراسان و 20 اکیپ هم در مشهد خدمت رسانی میکنند.

پایگاههای اطلاع رسانی در مبادی ورودی شهر

به گفته مکرمیفر، امسال پایگاههای اطلاعرسانی در مبادی ورودی شهر مشهد در سه مسیر نیشابور، چناران و فریمان به مشهد فعال خواهد شد تا پاسخگوی زائران و مسافران نوروزی باشد و نقشه راه، بروشور و دیگر ملزومات را در اختیارشان قرار دهد.

وی با اشاره به اینکه برای نوروز 97 تاکنون سه جلسه برگزار شده که در آن 32 مصوبه داشتهایم، میافزاید: خدمات سفر در قالب پنجره واحد و توسط سامانه مدیریت یکپارچه و هوشمند راهبردهای توسعه گردشگری ایران به نشانی اینترنتی
www.irtss.ir ارائه میشود و درخواستهای مردمی باید از طریق این سامانه اعلام شود و تمامی اطلاعات لازم و مورد نیاز مردم هم در این سامانه بارگذاری شده است.

به گفته این مسئول، شماره راهنمای 137 برای شهروندان مشهدی و برای تماس موبایلی و دیگر شهرها شماره 096308 و همچنین شماره 09629 ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر بهصورت شبانهروزی آماده پاسخگویی به سوالات و رسیدگی به شکایات هستند.

دبیر ستاد خدمات سفر خراسان رضوی خاطرنشان میکند: کمیته نظارت بر سرویسهای بهداشتی و نمازخانههای بین راهی نیز از پنج ماه قبل فعال شده و این کمیته جلسات متعددی را داشته و نظارتهای میدانی را صورت داده و گزارشات آن ارسال شده تا شاهد کمترین مشکل در نوروز 97 باشیم. مکرمی فر با اشاره به اینکه برنامههای طرح نوروزی از 25 اسفند امسال تا 15 فروردین سال آینده ارائه میشود، از اجرای مانوری در روز نخست این طرح با حضور استاندار خراسان رضوی و شهردار مشهد
و ... در پارک زائرپذیر غدیر مشهد خبر داده و میگوید: تمامی واحدهای خدمات دهنده آماده ارائه خدمات 24 ساعته هستند و طبق سنوات سالهای گذشته نقشه گردشگری مشهد در تیراژ بیش از یک میلیون به چاپ میرسد.

خدمات رسانی توسط 12 کمیته

وی با بیان اینکه رویکرد جدید میراث در بحث طبیعتگردی و بومگردی توجه به روستاهای کمتر شناخته شده بوده، تصریح میکند امسال هم مانند سالهای گذشته ستاد خدمات سفرهای نوروزی در قالب 12 کمیته در خراسان رضوی به مسافران خدمترسانی میکند، هرچند ستاد اجرایی خدمات سفر خراسان رضوی به دلیل شرایط ویژه استان، در طول سال خدمات دائمی دارد و در برخی ایام مانند تعطیلات نوروزی و تابستانی، دهههای کرامت و ... خدماترسانیها بهصورت ویژه است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی با اشاره به اینکه ستاد خدمات سفر استان در سال گذشته مقام اول کشور را در بحث خدمترسانی مطلوب و شایسته به خود اختصاص داد و شهرستانهای قوچان و بینالود (طرقبه_شاندیز) بهترین میزبانان استان شناخته شدند، یادآور میشود: یکی از برنامههایی که از نوروز 96 در خراسانرضوی آغاز شد، جشن نوروزگاهی بود که در سراسر استان از جمله گناباد، درگز، خواف، مشهد و تربت جام اجرا شد. امسال هم در قالب بازارچههای صنایع دستی، سوغات زائر، جشنوارههای عشایری، مراسم آیینی، موسیقی مقامی، شاهنامه خوانی و ... در جهت افزایش نشاط و شادابی زائران و گردشگران نوروزی ارائه میشود.

نظارت شدید بر خدمات رسانی

رئیس انجمن صنفی دفاتر مسافرتی و جهانگردی استان خراسان رضوی هم میگوید در اسفند و ایام تعطیلات نوروزی نظارت شدیدی بر نحوه خدمات رسانی دفاتر مسافرتی اعمال میشود و در این ایام هیچ افزایش در نرخ بلیت و تورها وجود ندارد .

ولیزاده تاکید میکند سایتهای مختلف فروش بلیت به طور مداوم تحت کنترل و بررسی است و نرخهای غیرواقعی پیگیری و رسیدگی میشود و در صورت لغو و بروز
هر گونه مشکل پرواز جایگزین پیش بینی شده است .به گفته وی، سامانه سفر 724 طراحی شده که این سامانه برخط و 24 ساعته فعال و بلیت تلفنی با شماره 8086 در دسترس زائران و مسافران نوروزی است .

اعمال محدودیتهای ترافیکی در هسته مرکزی شهر

در همین حال سرهنگ حمید رضا دهنوی، رئیس اداره آموزش فرهنگ ترافیک راهور استان خراسان رضوی نیز به اجرای طرح کاهش ورود خودروها به هسته مرکزی شهر مشهد در ایام نوروز با هدف کاهش ترافیک بویژه در خیابانهای منتهی به حرم مطهر رضوی خبر داده و میگوید: طرح ویژه انتظامی و ترافیک سال 97 با تمام ظرفیت و توان به اجرا در میآید و به دنبال آن هستیم با طرحهای ویژه و خاص، نظم و امنیت ترافیکی رابرای میزبانی از زائران فراهم کنیم .

مدیرعامل سازمان پایانههای مسافربری شهرداری مشهد هم پیش بینی کرده در ایام نوروز به حدود یک و نیم میلیون زائر خدمات رفت و برگشت سفر ارائه کنند.

محسن شریعتی میگوید: طبق آمار با توجه به اینکه حدود 2/7 درصد سفرهای کل کشور در پایانههای مشهد انجام میشود برای ایام نوروز شاهد افزایش ناوگانهای اتوبوسرانی و تاکسیرانی در این پایانهها خواهیم بود.

مدیرعامل سازمان پایانههای مسافربری شهرداری مشهد میگوید، با توجه به اینکه ما جزو پایانههای هوشمند در کشور محسوب میشویم در نظر داریم سال جدید اینترنت هوشمند را در پایانههای خود داشته باشیم که به موجب آن روزانه 9000 نفر میتوانند از اینترنت بیسیم استفاده کنند.

مریم خزایی

جامجم مشهد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها