کوله‌بار سفر با گارانتی سلامت

هرگز تصور نکنید فقط کسانی که آرتروز دارند و‌ مبتلا به کمردرد یا دیگر مشکلات اسکلتی و عضلانی هستند، در سفرها در معرض آسیب‌اند. خیلی‌ها به اشتباه تصور می‌کنند فقط این دسته افراد باید اصول ایمنی و سلامت را در مسافرت از حیث حمل وسایل و استفاده از کیف و کفش مناسب رعایت کنند. در حالی که رعایت نکردن برخی اصول و ضوابط ایمنی در خصوص مسائل اسکلتی – عضلانی، افراد سالم را نیز در معرض بسیاری از آسیب‌ها قرار می‌دهد.
کد خبر: ۱۱۲۹۸۲۵

دکتر بهروز عطار باشی مقدم، فیزیوتراپیست و استادیاردانشکده توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی تهران ما را بیشتر با نکات ایمنی و سلامت در حین سفر آشنا میکند .

استفاده از کیف و چمدان چرخدار

برای حمل وسایل سفر استفاده از وسایل چرخدار با دسته قابل تنظیم (ارتفاع) ترجیح دارد. ولی در صورتی که امکان آن وجود نداشته باشد، بهتر است برای بلند کردن چمدان به جای خم شدن از ناحیه کمر،کمی زانوها را خم کرد تا فشار کمتری به کمر و زانو وارد شود.

بعلاوه اگر ناچار به بلند کردن چمدان و چرخیدن در ناحیه کمر شدید،بهتر است ابتدا چمدان را بلند کنید و سپس بچرخید و از انجام حرکات خم شدن و چرخیدن همزمان خودداری کنید. همچنین بهتر است چمدانها به نحوی بین دو دست فرد تقسیم شود که تقریبا وزن چمدان در دو سمت بدن یکسان باشد.

در جابه جایی و حمل کیف و لوازم سفر باید مراقب سنگینی آنها بود و بهتر است از چمدانهای چرخ دار استفاده شود تا نیازی به تحمل وزن بار نباشد بویژه در حین گذاشتن و برداشتن بار از صندوق عقب اتومبیل حفظ وضعیت شانهها و عدم تحمیل بار به آنها ضروری است.اگر لازم باشد باید حمل و جابه جایی بارهای سنگین از خودرو را با کمک دیگران انجام داد تا به تاندونهای مفاصل شانهها آسیبهای جدی وارد نشود .

کفش راحت؛ رمز آرامش در سفر

توجه داشته باشید پاشنه کفش مناسب در خانمها سه سانتیمتر است و کفشهای بدون پاشنه یا پاشنه بلند به هیچ عنوان مناسب پیادهروی نیست.

کفی و رویه کفش مورد استفاده در همه افراد باید نرم و قابل انعطاف باشد و بهتر است پارچه مورد استفاده به نحوی باشد که تبادل هوای درون و بیرون کفش براحتی انجام شود.

کولهپشتی؛ سازگار با مسافرت

کیف سفر باید سبک و جادار باشد. بیشک کیفهای پارچهای این دو ویژگی را میتوانند داشته باشند. البته در بین کیفهای پارچهای بهتر است نمونهای انتخاب کنید که دستهبلند برای یکطرفه انداختن کیف و بند پشتی برای استفاده به شکل کولهپشتی را داشته باشد. با همراه داشتن چنین کیف راحتی امکان پیادهروی چند ساعته را خواهید داشت .

رانندگی طولانی بدون درد کمر و گردن

در رانندگیهای طولانیمدت باید صندلی اتومبیل استاندارد باشد به شکلی که راننده در زاویه کمر و لگن، ستون فقرات و همچنین در فاصله پا تا پدال گاز و کلاج احساس درد یا خستگی نکند.

در مسافتهای طولانی بهتر است افراد بعد از دو تا سه ساعت رانندگی استراحت کوتاهی داشته باشند و به عبارتی تغییر وضعیت دهند تا حالت یکنواخت به مفاصل کمر و لگن فشار وارد نیاورد.

همراه بردن بالش شخصی حین سفر با خودروی شخصی ضروری است، زیرا باعث میشود گردن در خودرو موقع خواب در وضعیت مناسب همیشگی قرار بگیرد.

کسانی که آسیبدیدگی دیسک مهره گردن دارند باید هنگام رانندگی از گردن بند طبی مناسب تجویزی خود استفاده کند. زیرا یک ترمز ناگهانی ممکن است تکان شدیدی به مهرههای گردنی وارد کند و مشکلات بیمار را تشدید کند.

در مورد کسانی که کمردرد دارند توجه به صندلی مناسب و راحت که کف راحتی نیز داشته باشد، حین سفر بسیار جدی است. بعلاوه عدم رانندگی طولانی در افراد مبتلا به کمردرد ضروری است و در آستانه درد باید رانندگی را متوقف و با تغییر وضعیت یا چند حرکت ورزشی ستون فقرات را از فشار ممتد رها کنند، سپس به رانندگی ادامه دهند.

اصول حفظ سلامت پا در سفر

بیشک در سفر، فرصت بیشتری برای پیادهروی و طبیعتگردی فراهم است. آنچه طی پیادهرویهای طولانی باید مورد توجه همه افراد قرار بگیرد، مراقبت از پیچخوردگیهای احتمالی مچ پاست. اگر مسیر دارای پستی و بلندیهای زیادی است یا سابقه پیچخوردگی قبلی مچ پا وجود دارد، بهتر است از کفشهایی که مچ پا را پوشش میدهند، استفاده شود.

بعلاوه زمانهای استراحت مناسب در فواصل زمانی معین میتواند از بروز صدمات پیشگیری کند، ضمنا قرار دادن پاها در سطحی بالاتر از بدن به مدت پنج تا ده دقیقه به ازای هر یک تا یک و نیمساعت پیادهروی از مشکلات عضلانی پیشگیری خواهد کرد.

بازیهای گروهی پس از گرم کردن بدن

فعالیتهای بدنی در قالب بازیهای گروهی در مسافرت بسیار مفرح و شادیبخش است. اما افراد نباید بدون آمادگی قبلی و گرم کردن بدن اقدام به ورزشهای دستهجمعی مثل والیبال، فوتبال و غیره کنند. در چنین شرایطی فشار ناگهانی به مفاصل بدن وارد شده و در نهایت موجب آسیب به آنها میشود.

برای گرم کردن بدن و بالا بردن ضربان قلب میتوانید یک حرکت هوازی با شدت کم (مثل بالا پایین پریدن ملایم، طناب زدن یا حرکات کششی) را طی پنج تا ده دقیقه انجام دهید .

پونه شیرازی

دانش و سلامت

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها