یکی از دستاوردهای سفر محمد بن سلمان، شاهزاده سعودی از انگلستان در کنار امضای نزدیک به دو میلیارد پوند قراردادهای تجاری، خرید 48 هواپیمای بمب‌افکن تایفون بود. هواپیماهایی که بزودی علیه مردم بی‌دفاع و مظلوم یمن در جنگ تجاوزگرانه عربستان به این کشور استفاده خواهد شد. عربستان سعودی طی چند سال گذشته بزرگ‌ترین مشتری سلاح‌های تولید انگلستان بوده است. این درحالی است که محافل حقوق بشری دراین کشور درکنار نمایندگان پارلمان بارها نسبت به این کار اعتراض کرده و خواستار توقف فروش سلاح به عربستان به دلیل کشتارهای بی‌رحمانه مردم یمن بوده است. ترزا می‌ در سفر بن سلمان به لندن بصراحت گفت ما از عربستان در جنگ یمن دفاع می‌کنیم. این در واقع آب پاکی بود روی دست تمام کسانی که انتظار داشتند نخست‌وزیر انگلستان این پادشاه پولدار سعودی را در باره جنگ یمن مورد بازخواست قرار دهد .
کد خبر: ۱۱۲۸۶۳۸

به گزارش بی.بی.سی محمد بن سلمان در سفر خود با شرکت « بی ای سیستمز» انگلستان یادداشتی برای خرید 48 هواپیمای تایفون امضا کرده است. این شرکت گفته است، امضای این یادداشت گامی مثبت در جهت دست یافتن به توافق با شریکی است که ما ارزش او را میدانیم. این درحالی است که دوماه پیش همین شرکت اعلام کرده بود حدود 2000 نفر از کارکنانش را به دلیل کاهش تقاضا برای خرید هواپیماهای تایفون اخراج خواهد کرد. چندی پیش دولت قطر نیز توافق خرید 24 هواپیمای تایفون را از این شرکت امضا کرد. به این ترتیب دو کشور قطر و عربستان با خریدهای تسلیحاتی خود این شرکت در حال ورشکست را نجات دادهاند. چارلز وود پرن، رئیس اجرایی این شرکت میگوید: «ما به حمایت بریتانیا از نیروهای مسلح عربستان سعودی و توسعه توان نظامی این کشور برای دست یافتن به چشمانداز 2030 متعهد هستیم.

این درحالی است که افرادی نظیر جرمی کوربین، رهبر حزب کارگر بریتانیا دولت ترزا می را به توطئه چینی علیه مردم یمن متهم ساخته و خواستار توقف هرگونه فروش سلاح به عربستان سعودی است. آندرو اسمیت یکی از فعالان در حوزه مخالفت با تجارت سلاح در این باره میگوید، این توافقی شرمآور است. با امضای این توافق در کاخهای ریاض، رقص و آواز برپا میشود اما نتیجهاش ویرانیهای بیشتر برای ملت یمن خواهد بود. بن سلمان در سفر سه روزه خود علاوه بر ملکه الیزابت و نخستوزیر انگلستان با تعدادی از مقامات شرکتهای تجاری دیدار و گفتوگو داشت. این سفر با موجی از اعتراضات خیابانی از سوی فعالان طرفدار حقوق بشر همراه بود که خواستار محاکمه بن سلمان به عنوان جنایتکار جنگی شدند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها