چابهار و کنارک در سیستان وبلوچستان علاوه بر ظرفیت‌های شیلاتی، بنادر صیادی، تجاری و اقتصادی، منطقه آزاد، ترانزیت و گردشگری، دارای اراضی مستعد کشت انواع میوه گرمسیری هستند که می‌توانند نقش مهمی در توسعه و اشتغال داشته‌باشند.
کد خبر: ۱۱۲۸۲۹۱

به گزارش ایرنا شهرستانهای ساحلی چابهار و کنارک همجوار با آبهای اقیانوسی دریای عمان و سواحل مکران استعدادهای خارق العاده در بخش کشاورزی بویژه کاشت و تولید انواع میوه گرمسیری پرکالری نظیر موز، مرکبات، چیکو، انبه، نارگیل، گواوا، کنار، پاپایا، تمرهندی و خرما دارند.

تولید محصولات زراعی به روش نیمه دیم از طریق روان آبهای فصلی نیز در شهرستان چابهار بویژه منطقه دشتیاری مرسوم است و در سالهایی که بارندگی و آب وجود داشته باشد حبوبات بویژه ماش کشت میشود.

توسعه صنایع بخش کشاورزی از دیگر زمینههای مهم کارآفرینی، تولید صنایع جانبی، عمل آوری، فرآوری و بسته بندی محصولات و ایجاد ارزش افزوده است که درصورت توجه دولت و سرمایه گذاری بخش خصوصی ضمن فراهم کردن بخشی از نیاز بازارهای داخلی و خارجی، توسعه بیش از پیش منطقه را رقم خواهد زد.

ساخت سدهای میانی و تاخیری در پایین دست سدپیشین و بندانحرافی شیرگواز از نیازهای مهم و اساسی توسعه بخش کشاورزی شهرستان چابهار است که به عنوان یک ضرورت انکار ناپذیر در دستور کار قرار گیرد.

کشاورزی پایدار درگرو تامین و مدیریت صحیح و کارآمد آب و منابع تأمین کننده آن است و هرگونه توسعه و برنامه ریزی و سرمایه گذاری در این بخش منهای تأمین آب مطمئن به نتایج مطلوبی نخواهد رسید.اقلیم خاص سیستان و بلوچستان به گونه ای است که همزمان خشکسالی و سیل را در جنوب این استان شاهدیم و هر دو خسارت هنگفت به منابع، تأسیسات و اراضی کشاورزی وارد میکنند.

جبران خسارتهای سیل و خشکسالی برای سازندگی و تامین نیاز اصلی بخش کشاورزی باید مورد توجه قرار گیرد تا بتوان روز به روز بر تعداد اشتغال کشاورزی افزود و با افزایش زیر کشت محصولات توسعه ایجاد کرد.

چابهار همچنین توانمندیهای بالقوه و استثنایی در بخش دام و طیور از جمله پرورش گاو دشتیاری، مرغ بومی، گوسفند و بز، شتر و گاو میش دارد.

وجود صنایع تبدیلی وتکمیلی و فرآوری محصولات کشاورزی از جمله کشتارگاه صنعتی دام، مراکزبسته بندی گوشت قرمز میتواند اشتغال زیادی ایجاد کند.

مدیر جهاد کشاورزی چابهار اظهار داشت: چابهار به دلیل همجواری با آبهای آزاد اقیانوس هند از اثرات جانبی بادهای موسمی واثر تعدیل کننده دریای عمان و آب و هوایی معتدل در تمام فصول سال برخوردار است.

غلامحسین بامبری افزود: وجه تسمیه چابهار همان چهار بهار است و به لحاظ موقعیت جغرافیایی از ظرفیتها و توانمندیهای بالقوه ای در زمینه صید وصیادی، کشاورزی و اقتصادی برخوردار است و از نظر مختصات جغرافیایی نزدیک به مدار راس السرطان است. وی ادامه داد: بیش از 2 هزار هکتار از زمینهای شهرستان چابهار به کشت میوههای گرمسیری اختصاص دارد که سالانه بیش از 29 هزار تن انواع محصول برداشت و روانه بازار مصرف میشود. مدیر جهادکشاورزی چابهار گفت: در سالهای آبی با زیرکشت رفتن 13 هزار هکتار اراضی کشاورزی باغی و زراعی بیش از 24 هزار نفر در بخش کشاورزی شهرستان چابهار مشغول بکار میشوند.

وی برداشت 900 تن محصولات زراعی و سبزی و صیفی فصلی و خارج از فصل و افزون بر 80 هزار تن انواع محصولات پرارزش و متنوع باغی را بخشی از ظرفیتهای کشاورزی چابهار عنوان کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها