در کوهبنان به لحاظ تخصیص اعتبارات، کمک‌های بلاعوض، اسکان موقت و بازسازی در وضعیت خوب و قابل قبولی هستیم و اگر چادری همچنان برپاست و پناه برخی خانواده ها، عمدتا مربوط به افرادی است که پیش از این زلزله نیز مستاجر بودند و واحد مسکونی نداشته‌اند. خب طبیعی است که رسیدگی به وضعیت کسانی که صاحبخانه بوده و آن را به‌طور کل از دست داده‌اند، اولویت اول ما بود، اما هم اکنون تحویل کانکس به مستاجرانی که همچنان زیر چادر زندگی می‌کنند نیز جزو برنامه‌های ماست که اقدام برای تحویل کانکس به آنها نیز آغاز شده است.
کد خبر: ۱۱۲۶۴۹۵

اما نکته بعدی انتقادی است که به بنیاد مسکن میشود مبنی بر اینکه بنیاد برای تحویل کانکس به صاحبان برخی از خانههای آسیب دیده، ابتدا خواستار تخریب و آواربرداری آنها شده و این در حالی است که وسایل زندگی مردم در این خانه هاست و جایی برای نگهداری شان ندارند. در این خصوص هم باید بگویم بسیاری از این واحدهای مسکونی قابل استفاده هستند، اما چون بر اثر آسیبهای زلزله غیرمقاوم شدهاند ما آنها را در برنامه بازسازی قرار داده ایم و اکنون روزانه حدود 15 واحد آواربرداری و کانکس در اختیار صاحبان آنها قرار داده میشود. جدای از این، اکنون تمام واحدهای مسکونی تخریب شده، آواربرداری شدهاند و به صاحبان آنها توسط بنیاد مسکن یا خیرین کانکس داده شده است و تعداد معدودی از مردم نیز خودشان کانکس تهیه کردهاند.

البته ما قبول داریم حتما در چنین شرایطی پس از وقوع زلزله مشکلاتی برای مردم پیش میآید، چون به عنوان مثال یک خانواده در کوهبنان هم باید آواربرداری کند، هم وسایل زندگیاش را حفاظت کند و هم عملیات بازسازی خانه اش را انجام دهد که انجام تمام این امور مردم را به زحمت میاندازد و مشکلاتی را برای آنها به وجود میآورد؛ آنهم در فصل زمستان و زیر بارشهای گهگاهی آن. اما آنچه مهم است اراده مجموعه نظام برای رفع مشکلات مردم است و بنیاد مسکن از لحظات اولیه پس از وقوع زلزله در کنار مردم بوده و تلاش کرده مشکلاتشان را حل کند. برهمین اساس ما در تلاشیم تمام خانههای تخریب شده را بر اثر زلزله و تمام خانههای غیرمقاوم بر اساس برنامه نوسازی کنیم. خوشبختانه تسهیلات بلاعوض واحدهای مسکونی تخریب شده نیز تامین و کاربازسازی آنها شروع شده و فوندانسیون و اسکلت فلزی این واحدها نیز اجرا شده است و البته ما تمام سعی و تلاش خود را به کار خواهیم گرفت طبق وعده و خواست رئیسجمهور در سفر به استان کرمان تا پایان تیرماه خانههای تخریبشده یا آسیب دیده را سالم و نوسازی شده به صاحبانشان تحویل دهیم.

نکته دیگر درخصوص بازسازی مناطق زلزلهزده این است که در کوهبنان بخشی از واحدهای مسکونی تخریب شده بود و ما باید فقط این واحدها را بازسازی میکردیم، اما چون گسل از زیر این شهر عبور میکند و ممکن است مردم در آینده نیز با مشکلات و تهدیداتی از این قبیل مواجه شوند، طبق وظیفه اخلاقی و سازمانی، به کوهبنان نگاه توسعهای کردیم و برای بازسازی و مقاوم سازی تمام واحدهای مسکونی این شهرستان مصوبه تخصیص اعتبارات گرفتیم تا همه خانهها در برابر زلزله مقاوم شوند.

نکته مهم و پایانی اینکه بازسازی مناطق زلزلهزده، بی شک طرحی اجتماعی است که اجرای آن فقط با مشارکت مردم باید انجام شود و بدون مشارکت آنها نمیتوان این برنامه را پیش برد، کمااینکه تاکنون نیز آنها که پا پیش گذاشته و خود وارد گود شدهاند، توانستهاند به موفقیتهای چشمگیری درخصوص بازسازی منازل آسیب دیده خود برسند.

علی اکبر سلطانینژاد

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان کرمان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها