ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در یک سخنرانی جدید از افزایش توان تسلیحاتی کشورش پرده برداشت و از موشک‌ها یا بمب‌هایی گفت که به گفته او «‌شکست‌ناپذیر‌» بوده و آمریکا هرگز قادر به مقابله با آنها نخواهد بود. اظهارات جدید پوتین با موجی از واکنش‌های منفی کشورهای غربی و ترس و وحشت از بروز یک جنگ سرد جدید همراه بود. خبرگزاری اسپوتنیک نوشت: معرفی فناوری جدید موشکی روسیه توسط ولادیمیر پوتین، آمریکا را شگفت زده کرد. ولادیمیر پوتین درحاشیه مراسم سخنرانی خود از دو موشک جدید به نام‌های «خنجر و سرمت» پرده‌برداری کرد.
کد خبر: ۱۱۲۶۴۵۹

به گزارش ایرنا، پوتین روز پنجشنبه در سخنرانی خود در نشست سالانه مجمع فدرال روسیه گفت، عملیات سوریه سطح بالای توانایی نظامی روسیه را به رخ کشید. حالا جهانیان نام تسلیحات مدرن روسیه را میدانند.

وی با اشاره به اینکه خلأ دفاع موشکی دوره بعد از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی سابق رفع شده است، ادامه داد: نیروهای مسلح روسیه ظرف شش سال، 300 قطعه نظامی جدید تولید کردهاند. پوتین توضیح داد: «واشنگتن تمام پیشنهادهای روسیه را مبنی بر همکاری مشترک رد کرده، حالآنکه مسکو تلاش میکرد تا آمریکا را به عدم نقض پیمان دفاع ضد موشکی تشویق کند.»

وی یاد آور شد: در واکنش به آمریکا، روسیه هم سامانههای نظامی جدید تولید میکند.

پوتین اعلام کرد، روسیه در حال توسعه یک کلاهک هستهای کوچک و قابل حمل روی موشکهای کروز است.

وی ادامه داد: هرگونه استفاده از تسلیحات هستهای علیه روسیه یا متحدانش از نگاه مسکو حمله هستهای تلقی میشود و واکنشی فوری را در پی خواهد داشت.

شروع رقابتهای تسلیحاتی

رئیسجمهور روسیه شروع دوباره رقابتهای تسلیحاتی بین مسکو و واشنگتن را از سال 2003 و با عاملیت آمریکا میداند و میگوید: ساخت تسلیحات جدید پاسخ مسکو به خروج آمریکا از پیمان منع آزمایش موشکهای بالستیک (1972) است. جورج بوش، رئیسجمهور سابق آمریکا در سال 2002 از این پیمان خارج شد. اگر قرار است از یک رقابت تسلیحاتی صحبت کنیم، این رقابت درست آن زمان شروع شد. رئیسجمهور روسیه گفت که وی پیشنهاد همکاری را برای توسعه سامانههای موشکی مشترک با آمریکا داده بود که این پیشنهاد پذیرفته نشد. وی درعین حال تاکید کرد: قدرتهای بزرگ به جای ایجاد تهدید علیه یکدیگر باید تلاشهای خود را برای دفاع در مقابل تروریستها یکپارچه کنند.

سلاح جدیدی که رئیسجمهور روسیه در سخنرانی سالانه خود از آن پرده برداشت، موشک بسیار سریعی است که کینجال (خنجر) نامیده میشود.

موشک خنجر میتواند مسافت 2000 کیلومتر را طی کند. این موشک اول دسامبر 2017 به صورت آزمایشی در جنوب روسیه شلیک شد و درحال حاضر جنگنده «میگ31بی ام» آن را حمل میکند. این جنگنده میتواند موشکهایش را به مسافت 720 کیلومتری حمل کند.

او همچنین فیلمی از مراحل موشک فوق سنگین «سرمت» را به نمایش گذاشت که باعث نگرانی غرب شد. سرگئی سوروفکین، فرمانده نیروی هوا ـ فضای روسیه در گفتوگو با خبرنگاران درباره تواناییهای این موشک و خصوصیات منحصربهفردش صحبت کرد و گفت، این موشک از جنگندههای سریعی مثل جنگنده نسل پنجم «سوخو-57» که آن را در چند دقیقه به سمت هدف منتقل میکنند، به سوی هدفی که باید آن را ویران کند، شلیک میشود.

وی گفت: سرعت این موشک طی چند ثانیه به چند برابر سرعت صوت میرسد و به همین دلیل مقابله سامانههای دفاع هوایی با آن غیرممکن است. این موشک به لطف سیستم هدایتی که در کلاهک موشک قرار دارد و حین نزدیک شدن به هدف کار خود را آغاز میکند و با دقت بسیار بالایی به هدف مشخص شده اصابت میکند. بنا بر اعلام وزارت دفاع روسیه، این موشک ظرف فقط چند ثانیه به هدف خود برخورد میکند و در نتیجه رهگیری آن از سوی سامانههای دفاع هوایی بعید است. طول این موشک به سه متر میرسد و سرعت آن به چهار ماخ (چهار برابر سرعت صوت) میرسد.

پوتین خاطرنشان کرد وزن موشک بالستیک قارهپیمای «سرمت» بیش از 200 تن بوده، آن را میتوان به کلاهکهای هستهای مسلح کرد و سامانههای دفاع موشکی با دشواری میتوانند آن را رهگیری کنند. علاوه بر این، تعداد بلوکهای رزمی سرمت بیشتر از موشک «وایوودا» است که فعلا قویترین موشک بالستیک قاره پیما در جهان است. موشک «سرمت» که کار ساخت آن در سال 2009 آغاز شد، جزو موشکهای فوق سنگین است. این موشک با سوخت مایع کار میکند و از سکوهای زیرزمینی پرتاب میشود.

واکنش غربیها

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روسیه را به نقض تعهدات مندرج در پیمان «منع موشکهای هستهای میانبُرد» و توسعه تسلیحات هستهای بیثباتکننده متهم ساخت. هیثر نائورت، با انتقاد از نمایش یک فیلم انیمیشن در جریان سخنرانی پوتین، مدعی شد این فیلم ویدئویی یک حمله هستهای به خاک آمریکا را نمایش میداد. رسانههای رژیم صهیونیستی نیز در واکنش به اظهارات پوتین، اعلام کردند، امروز شاهد پیامی از سوی کرملین بودیم که حاوی عبارتهای تهدید آمیز و عرض اندام غیرعادی پوتین بود.

به گزارش بی.بی.سی، سخنرانی پوتین در حالی ایراد میشد که کمتر از 20 روز به رایگیری در انتخابات ریاست جمهوری این کشور باقی مانده است.

تایمز: تهدید پوتین فقط برای پز دادن نیست

روزنامه تایمز لندن در سرمقاله روز گذشته خود پیرامون اظهارات اخیر ولادیمیر پوتین، رئیسجمهور روسیه نوشت: نمیشود نمایش سلاحهای هستهای پوتین را فقط یک نمایش برای پز دادن به حساب آورد. تردیدی وجود ندارد که در سالهای اخیر روسیه پیشرفتهای گستردهای در زمینه تسلیحاتی داشته و قادر است سیستمهای دفاع موشکی آمریکا را دور بزند. پوتین در سخنان خود تهدید کرد به هرگونه تجاوزی به کشورش که از سوی هرکس باشد پاسخ خواهد داد. وی گفت کشورش سلاحی در اختیار دارد که قادر است با سرعت بالا هر نقطهای از جهان را هدف قرار دهد.

به نوشته تایمز: بی تردید ایالات متحده آمریکا و روسیه ـ دشمنان دوران جنگ سرد ـ یکبار دیگر وارد مسابقات تسلیحاتی شدهاند و این میتواند برای آینده جهان خطرناک باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها