زیر و بم پسماندهای «الکترونیک» و روش‌های درست امحاء

امروزه حجم پسماندهای الکتریکی و الکترونیکی با توجه به پیشرفت فناوری و عطش انسان برای استفاده از آن بیشترین رشد را دارد و حجم بالای تولید آن با توجه به داشتن بازه‌ گسترده‌ای از ترکیبات زائد خطرناک، موضوع پسماندهای الکتریکی و الکترونیک را به معضلی زیست محیطی تبدیل کرده است. اگرچه به گفته یک کارشناس پسماند این نوع از پسماندها سمی‌تر از پسماندهای خانگی هستند اما متاسفانه وجود مشکلات متعدد در تفکیک و بازیافت پسماندهای خطرناک در ‌ایران مانع طرح مسائلی مانند پسماندهای الکترونیک است.‏
کد خبر: ۱۱۲۶۳۹۸

به گزارش ایسنا، پسماندهای الکتریکی و الکترونیکی به تمامی تجهیزاتی اطلاق میشود که مصرف کنندگان این وسایل آن را دور میریزند. این تجهیزات دستگاههای خانگی بزرگی مانند یخچال، فریزر، ماشین لباسشویی، ماشین ظرفشویی، اجاق گاز، و... همچنین دستگاههای خانگی کوچک نظیر جاروبرقی، اتو، سرخکن، انواع سشوار، و... را شامل میشود. تجهیزات مخابراتی و رایانهای، انواع لامپهای روشنایی، ابزارهای فنی برقی و الکترونیک، اسباب بازیها و سرگرمیها، بازیهای کامپیوتری و وسایل جانبی آنها، ابزارهای پزشکی( به جز مواردی با آلودگیهای عفونی که از جمله پسماندهای ویژه پزشکی محسوب میشوند)، ابزارهای اندازهگیری و دستگاههای خودکار ارائه خدمات نیز از جمله انواع پسماندهای الکتریکی و الکترونیک است.

فاطمه اکبرپور -کارشناس پسماند اداره حفاظت محیط زیست استان تهران- با اشاره به اینکه متاسفانه آمار دقیقی از میزان تولید پسماندهای الکتریکی و الکترونیک در دسترس نیست، اظهار کرد: در استان تهران به دلیل جمعیت روز افزون، استقرار واحدهای خدماتی، تجاری، تولیدی، و صنعتی و از همه مهمتر وزارتخانهها، ادارات، و سازمانها تولید پسماندهای الکتریکی و الکترونیک قابل توجه است. افزایش استفاده از وسایل و تجهیزات الکتریکی و الکترونیک از یک سو و از سوی دیگر رشد سریع فناوری و تغییرات در محصولات به همراه کاهش طول عمر این نوع لوازم مصرفی سبب شده است که در ایران مدیریت و بازیافت این نوع پسماندها به عنوان یکی از دغدغههای زیست محیطی مطرح شود.

پسماندهای الکترونیک؛ سمیتر از پسماندهای خانگی

وی با بیان اینکه وسایل الکترونیک کیفیت زندگی ما را به میزان زیادی بالا برده اما نوع جدیدی از پسماندها را ایجاد کرده است که سبب رشد چند برابر پسماند خانگی شده و به مراتب سمیتر از آن است، تصریح کرد: پسماندهای الکترونیک به دلیل وجود فلزات سنگین در این پسماندها و موادی از قبیل پلاستیک، سرب، آلومینیوم، طلا، نقره بویژه فلزات سنگینی همچون جیوه، کادمیوم، و آرسنیک بسیار خطر آفرین هستند.

اکبرپور ادامه داد: دفن یا سوزاندن پسماندهای الکترونیک سبب ورود عناصر سنگین به آبهای زیرزمینی و گازهای سمی به محیط زیست میشود.‏‏ در جهان به تفکیک پسماندهای الکترونیک از دیگر پسماندها اهمیت جدی داده میشود ولی متأسفانه وجود مشکلات متعدد در تفکیک و بازیافت پسماندهای خطرناک در ایران مانع طرح مسائلی مانند پسماندهای الکترونیک است.‏

پسماندهای الکترونیک؛ خطر بزرگ برای محیط زیست

این کارشناس پسماند اداره حفاظت محیط زیست استان تهران با اشاره به اینکه طبق تحقیقات انجام شده کشور ایران در منطقه بزرگترین بازار مصرف قطعات رایانه را دارد، گفت: به دلیل نبود فرهنگ بازیافت، وجود این قطعات خطر بزرگی برای محیط زیست است. ‏پسماندهای ناشی از قطعات رایانهای و دستگاههای الکترونیک با توجه به خطرهایی که دارند باید به صورت جداگانه و با روشهای علمی، حمل سپس دفع شود تا مانع از اثرات مخرب بر محیط زیست و انسانها شود. در کشورهای جهان مراکزی وجود دارد که این زبالهها را تفکیک و بر اساس میزان پرخطر بودن، آنها را تقسیم بندی و به صورت جداگانه و با تفکیک از دیگر پسماندها دفع میکنند. ‏‏

روش صحیح دفع و امحای پسماندهای الکترونیک و الکتریکی

وی درباره روش صحیح دفع پسماندهای الکترونیک و الکتریکی توضیح داد: این قطعات را باید در قالبهای ضخیم بتنی در عمق زمین دفن کرد تا تشعشعات آن به بیرون و فضای محیط زیست نفوذ نکند. با توجه به اینکه بسیاری از قطعات دستگاههای رایانهای «الکترومگنتیک» هستند اگر به صورت درست و کارشناسانه دفع نشوند با تشعشعاتی که از خود بروز میدهند سلامتی انسانها را با خطر جدی رو به رو خواهند کرد. در قطعات «الکترومگنتیک» امواج به صورت عمود بر هم منتشر میشوند؛ درست مانند کاری که دستگاههای مایکروویو انجام میدهند و مواد غذایی را از درون میپزند.‏

این کارشناس پسماند اداره حفاظت محیط زیست استان تهران در ادامه گفت: رفتار پایدار - که یکی از نیازهای بدیهی صنایع الکتریک و الکترونیک است - موجب رعایت مقررات زیست محیطی میشود و جوابگوی نیاز مشتریان محصولاتی با استانداردهای بالای زیست محیطی است. در این راستا پذیرش فرایندهای نوین تولید، استفاده از مواد جدید و جایگزینهای دوستدار محیط زیست و توسعه راهبردهای استفاده و فرآوری مجدد کالاهای مستعمل، ضروری است.

وی افزود: از فناوریهای مدرن دفع این نوع پسماندها میتوان به جداسازی، آلودگیزدایی و فرایندهای مکانیکی پالایش اشاره کرد. جداسازی و آلودگی زدایی به این معنا است که در این فرایند مواد سمی و مضر برای محیط زیست (مانند CRTها و باطریها) جدا میشوند. فرایندهای مکانیکی نیز برای جداسازی مواد مختلف قابل بازیافت و آلاینده­ها انجام میشود که عموما شامل واحد شکستن و خرد کردن و جداکننده­های مغناطیسی، جداکننده­های بادی و جداکننده­های جریان گردابی میشود. در این فرایندها گرد و غبارهای تولیدی باید قبل از رهاسازی برای کاهش آلودگی فیلتر شوند.

اکبرپورادامه داد: پالایش مواد موجود در زبالههای الکترونیک میتوانند به صورت مواد خام بازیابی شوند و برای این منظور باید از فرایندهای مختلفی مانند فرایندهای پیرومتالورژی، هیدرومتالورژی و الکتروشیمیایی عبور کنند. عمده موادی که از فرایند پالایش به دست میآیند شامل فلزات، پلاستیکها، و شیشه میشود.

بهترین روش دفع پسماندهای الکتریکی و الکترونیک بازیافت است

این کارشناس پسماند اداره حفاظت محیط زیست استان تهران با تاکید بر اینکه بهترین روش دفع پسماندهای الکترونیکی بازیافت آنها است، اظهار کرد: بازیافت پسماندهای الکتریکی و الکترونیک (به شکل پراکنده در کشور) هنوز مورد توجه و سرمایه گذاری قرار نگرفته، به دلیل اینکه میزان تولید این ضایعات در گذشته بهحدی نبوده است که تبدیل به یک معضل شود و دولت برنامههای جدی برای بازیافت لوازم الکتریکی و الکترونیک را اجرا کند. از سوی دیگر میزان آنها بهحدی نبوده است که به عنوان یک فعالیت اقتصادی سودآور از سوی سرمایه گذاران دنبال شود اما اخیرا در این رابطه فعالیتهایی آغاز شده است.

وی در ادامه گفت: باید توجه داشت که به دلایل اجتماعی و فرهنگی، بسیاری از لوازمی که از رده خارج میشوند، سالها توسط افراد و شرکتها، بی استفاده در منازل و یا مراکز اداری و تجاری انبار میشوند و به عنوان پسماند کمتر دورریز میشود اما رشد جمعیت و رشد سریع و پرشتاب مصرف لوازم الکتریکی و الکترونیک در کشور همچنین بالا بودن نرخ تعویض اینگونه لوازم به دلیل تغییرات زیاد فناوریک در این حوزه و معرفی محصولات جدید به بازار سبب شده است که انبار کردن چنین لوازمی فضای زیاد و هزینههای بالایی را بطلبد بنابراین دور ریختن آنها اجتناب ناپذیر خواهد بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها