تحت پوشش بیمه قرار گرفتن خدمات مشاوره روان‌شناسی و روانپزشکی موضوع مهمی است که توجه به آن می‌تواند به سلامت جامعه کمک کند و مانع از تحمیل هزینه‌های گزاف درمان به کشور شود. منظور از سلامتی نیز همه ابعاد آن از جمله سلامت جسمی، روانی، اجتماعی و حتی سلامت معنوی است. در هر جامعه‌ای باید سلامت جسم، پیشگیری، درمان و اقدامات توانبخشی در اولویت قرار گیرد تا به این شکل بتوان شهروندانی سالم داشت؛ شهروندانی که سرمایه هر جامعه‌ای هستند و به کمک آنها می‌توان جامعه را حفظ کرد.
کد خبر: ۱۱۲۶۰۶۵

نبود آگاهی نسبت به سلامت روان و اهمیت آن سبب شده این مهم در حاشیه قرار گیرد به نحوی که به بیماران نیازمند مشاوره درمانی کمتر توجه میشود و حتی برخی خدمات مشاوره را فانتزی تصور میکنند. به همین دلیل زندگیهای زیادی از هم میپاشد و جامعه متحمل هزینه میشود.

یکی از عللی که سبب شده خیلی از شهروندان توجهی به مشاوره نداشته باشند گران بودن این خدمات است، این درحالی است که غفلت از نظارت بر ارائه این خدمات سبب شده عدهای سودجو که علم لازم را ندارند نیز تحت پوشش مشاور فعالیت کنند و آسیب بیشتری به مردم بزنند.

اما باید تاکید کرد که با توجه به شرایط جوامع مختلف انسانها بیش از گذشته به خدمات مشاوره نیاز دارند. برای نمونه زندگی ماشینی سبب شده هر روز استرس بیشتری به افراد وارد شود یا فراگیر شدن فضای مجازی و گسترش شبکههای اجتماعی فردگرایی را بیش از گذشته کرده است به همین دلیل آسیبهای بیشتری افراد را تهدید میکند.

در این بین میتوان به معضل اعتیاد نیز اشاره کرد، آسیبی که بسیاری از خانوادهها را تهدید میکند و برای بسیاری به راه بیبازگشت بدل شده است، زیرا خیلی از افرادی که گرفتار اعتیاد میشوند و به درمان روی میآورند خیلی زود دوباره به پرتگاه اعتیاد رانده میشوند، چون آنطور که باید برای مقابله با این آسیب آماده نمیشوند.

لازم به یادآوری است افرادی که برای درمان اعتیاد گام برمیدارند باید از خدمات مشاوره استفاده کنند، البته اعضای خانواده نیز به چنین خدماتی نیاز دارند تا بتوانند از میدان مبارزه با اعتیاد پیروز خارج شوند.

افزایش طلاق و کاهش آمار ازدواج نیز یکی دیگر از آسیبهایی است که جامعه را تهدید میکند. مقابله با آسیب طلاق نیز با خدمات مشاوره امکانپذیر است، زیرا بسیاری از زوجها بدون آگاهی با یکدیگر ازدواج میکنند. یعنی آنها درک درستی از نقاط ضعف و قوت خود و طرف مقابل ندارند به همین دلیل زندگی شان خیلی زود به بنبست میرسد، این درحالی است که اگر خدمات از سوی افراد متخصص و با هزینه مناسب در اختیار جوانان قرار گیرد آنها با مشکلات کمتری برای شناخت طرف مقابل خود روبهرو خواهند بود در نتیجه فرآیند ازدواج تسهیل شده و از آمار طلاق نیز کاسته میشود.

از این رو مسئولان باید به وعدههای خود برای تحت پوشش قرار گرفتن خدمات مشاوره جامه عمل بپوشانند و شرایطی ایجاد کنند تا شهروندان به اهمیت استفاده از مشاوره پی برده و براحتی به افراد متخصص این حوزه دسترسی پیدا کنند.

حیدرعلی عابدی

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها