با توجه به نزدیک شدن زمان عرضه اولیه شرکت نفت دولتی آرامکو عربستان، به نظر می‌رسد سعودی‌ها در حال برنامه‌ریزی برای تکان دادن بازار نفت و بالا بردن قیمت‌ها هستند.
کد خبر: ۱۱۲۶۰۲۸

به گزارش راشاتودی، محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان در تلاش است تا طرح موسوم به چشمانداز 2030 را در این کشور اجرایی کند. در قالب این طرح ساختار سیاسی و اقتصادی عربستان بشدت تغییر خواهد کرد و سعودیها مدعی هستند با اجرای چشمانداز 2030، وابستگی عربستان به پول نفت شدیدا کاهش خواهد یافت.

عربستان قصد دارد از محل فروش داراییهای خود، حجم منابع مالی صندوق ثروت ملی این کشور را به 2000 میلیارد دلار افزایش داده و با سرمایهگذاری این منابع مالی در پروژههای مختلف داخلی و خارجی این کشور وابستگی خود را به صادرات نفت در تأمین بودجه کاهش دهد.

قرار است بخش قابل توجهی از برنامه سعودیها برای تأمین منابع مالی صندوق ثروت ملی این کشور از طریق عرضه اولیه سهام شرکت بزرگ نفتی دولتی آرامکو این کشور تأمین شود. به همین دلیل ریاض هماکنون نیاز دارد قیمت نفت را به بالاترین حد ممکن برساند. سعودیها میخواهند به هر قیمتی و حتی به قیمت ایجاد کمبود عرضه در بازار، قیمت نفت را بالا برده تا بتوانند ارزش سهام آرامکو را افزایش دهند.

پیشتر سعودیها مدعی بودند شرکت آرامکو 2000 میلیارد دلار ارزش دارد و در اولین اقدام با عرضه اولیه 5 درصد از سهام این شرکت، 100 میلیارد دلار منبع مالی به دست خواهند آورد، اما این ادعای سعودیها از سوی بسیاری از کارشناسان مورد تشکیک قرار گرفت. این کارشناسان بر این باورند که با توجه به سقوط قیمت نفت در بازار جهانی، ارزش شرکت آرامکو بسیار پایینتر از میزان مورد ادعای سعودیهاست.

گرند اسمیت، کارشناس بلومبرگ میگوید: عربستان تأثیرگذارترین عضو اوپک بر قیمت نفت است و هماکنون موضع سعودیها در قبال قیمت نفت تغییر کرده است. تا پیش از این، این کشور در برابر فشار دیگر کشورها نظیر ایران و ونزوئلا در بالا بردن قیمت نفت مقاومت میکرد، اما هماکنون بشدت در بالا بردن قیمت نفت در بازار جهانی تا بالاترین حد ممکن متمرکز شده است و تنها دلیل آن عرضه اولیه سهام آرامکو است.

در حال حاضر ابهامات زیادی در مورد عرضه اولیه آرامکو وجود دارد که از جمله آنها محل دقیق عرضه اولیه این شرکت است و برخی بر این باورند که احتمالا سعودیها به جای عرضه عمومی سهام این شرکت نفتی 5 درصد نخست عرضه آن را به بخش خصوصی بدون عرضه در بورس واگذار کنند.

عرضه سهام آرامکو با قیمت بالا مبنای اجرای چشمانداز 2030 دولت عربستان بوده و برای آنها بسیار بااهمیت است. در حالی که تحلیلگران بشدت با ارزش اعلامشده از سوی سعودیها برای آرامکو مخالف هستند، اما واضح است هر چقدر این کشور بتواند قیمت نفت را بالا ببرد، ارزش سهام آرامکو نیز افزایش خواهد یافت. افزایش تولید نفت آمریکا باعث شده است به رغم پایبندی کشورهای اوپک به توافق کاهش عرضه نفت، قیمت این حامل انرژی طی هفتههای گذشته روندی نسبتا نزولی
را طی کند.

از سوی دیگر حجم نفت انبارشده کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی و توسعه به متوسط پنج سال آن نزدیک شده، اما هنوز قیمت نفت افزایش نمییابد. در واقع برخی تحلیلگران بر این باورند که نزول نسبی قیمت نفت طی هفتههای گذشته شروعی بر کاهش بیشتر قیمت نفت در بازار است که این مساله تا پیش از عرضه اولیه آرامکو اصلاً مطلوب سعودیها نیست.

نهتنها کاهش قیمت نفت در ماههای آینده مطلوب عربستان نیست، بلکه این کشور میخواهد قیمت نفت را حداقل در میانمدت بالا نگه دارد تا عرضه اولیه آرامکو موفقیتآمیز باشد. بنابراین وزیر نفت این کشور وارد عمل شد و از تغییر موضع این کشور در قبال قیمت نفت خبر داده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها