فناوری جدید دوربین‌های تصویربرداری زیر آب

دانشمندان اروپایی می‌گویند، نوع جدیدی از دوربین‌های فیلمبرداری زیر آب را تولید و آزمایش می‌کنند که قابلیت تصویربرداری با کیفیت بالا و کاربردهایی در زمینه پرورش ماهی دارد. به گزارش جام‌جم و به نقل از یورونیوز، پروژه یوتوفیا (UTOFIA) از سال 1394/ 2015 آغاز شده است.
کد خبر: ۱۱۲۵۴۳۰

برد فیلمبرداری این سیستم دو تا سه برابر دوربینهای مشابه خود است و علاوه بر کیفیت بالای تصویر میتواند سیستم اطلاعات تصویری سه بعدی (video-rate 3D information) را نیز ارائه کند. محققان پروژه یوتوفیا در مزرعه پرورش ماهی در جنوب اسپانیا روی این دوربین جدید کار میکنند که قادر به فیلمبرداری زیر آبهای کدر تا فاصله 12 متری و تصویربرداری سه بعدی از ماهیهای داخل حوضچهها و قفسهای پرورش ماهی است.

بهبود ضبط تصاویر زیر آب هدف محققانی است که در پروژهای زیر نظر اتحادیه اروپا نمونههای اولیه این دوربین را آزمایش میکنند. این پژوهشگران برای آزمایش این دوربین با یک تولید کننده ماهی تن باله آبی همکاری میکنند. تولید این نوع ماهی باید تحت کنترل باشد.

فرانسیسکو سانشز، تولیدکننده ماهی تن میگوید: برای ما خیلی مهم است بدانیم چه تعداد ماهی تن وارد قفسها میشوند. این مزرعه از قفسهای مختلف تشکیل شده است و برای وزن کل ماهیهای وارد شده به آنها محدودیت وجود دارد که حتی یک کیلو بیشتر هم نمیتواند باشد. تکنیک کنترل تولیدکنندگان ماهی تن در حال حاضر دقت لازم را ندارد و به عقیده محققان این دوربین میتواند راهحل مناسبی برای این مشکل باشد. این دوربین میتواند از طریق امواج نور، اطلاعات مورد نظر را درباره آنچه در دایره دیدش قرار دارد، جمعآوری کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها