رئیس‌جمهور با تاکید بر این‌که اولویت امروز دانشگاه‌‌ها کارآفرینی است،گفت: سازمان برنامه و بودجه در سال‌های آینده باید بودجه دانشگاه‌ها را بر مبنای کارآفرینی آنها اختصاص دهد.
کد خبر: ۱۱۲۴۹۱۰

به گزارش سایت ریاستجمهوری، حسن روحانی در مراسم اختتامیه سیویکمین جشنواره بینالمللی خوارزمی، با بیان اینکه جذب دانشجو و دروس دانشگاهی، هنگامی که منجر به تولید کار و اشتغال در جامعه نشود ایراد دارد، افزود: امروز دانشگاه ما باید علاوه بر پژوهشمحوری در راستای حل مشکلات جامعه از جمله معضل اشتغال، کارآفرین هم باشد و آن دانشگاهی امتیاز دارد که همه فارغالتحصیلان آن پس از دو سال بیکار نباشند.

روحانی با بیان اینکه اسلام تأکید دارد برای علم و دانش نمیتوان مرز و محدودیت قائل شد، تصریح کرد: علم، علم است و به نوع تفکر و ایدئولوژی وصل نمیشود. عدهای در کشور ما سالها وقت صرف کردند تا ریاضی و شیمی و فیزیک اسلامی درست کنند؛ اما حاصلی به دست نیاوردند.

روحانی با بیان اینکه طبیعی است که علم باعث توانمندی میشود، افزود: مهم این است که از توانمندی و قدرتی که در نتیجه رشد علمی حاصل میشود در چه جهت و به چه منظوری استفاده میشود، اگر از این قدرت برای توسعه سلطه بر دیگران استفاده شود، این علم اسلامی به حساب نمیآید.

رئیس جمهور با بیان اینکه اگر میخواهیم کشور پیشرفته در علم و فناوری باشیم، محیط علمی باید برای پژوهش آزاد باشد، افزود: استادان در دانشگاهها باید بتوانند راحتتر نظر خود را به صورت آزادانه بیان کنند. البته نه به این معنا که بخواهند در دانشگاه ترویج مسائل سیاسی داشته باشند، چرا که محل ترویج مسائل سیاسی کلاس درس و دانشگاه نبوده بلکه احزاب است. استاد از لحاظ علمی باید آزاد باشد تا هر نظری را که به آن رسیده در تمام علوم چه حقوق، جامعهشناسی، علوم سیاسی و ... عالمانه و آزادانه بیان کند. اگر استادی مجبور شد در بیان نظر، خود را سانسور کند مشخص است که در شیوههای خود مشکل داریم.

رئیسجمهور با بیان اینکه باید در پژوهش آزاد باشیم و نباید هدف پژوهش را از ابتدا تعیین کنیم، خاطرنشان کرد: در رابطه با یک نظریه، فرضیه و چارچوبی که مطرح میشود، تحقیق لازم صورت گیرد تا نتیجه مشخص شود، نه اینکه از پیش هدف یک پژوهش مشخص باشد.

رئیسجمهور ادامه داد: استادان، دانشجویان و پژوهشگران ما به دین، فرهنگ، کشور و آینده ملت خود علاقهمند هستند و سختگیریهای بیجا باید از مسیر فعالیت آنها کنار رود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها