20کلانشهر جهان همسو با ایران برای رسیدن به شهر بدون دوده متعهد شده‌اند.
کد خبر: ۱۱۲۱۳۷۳

به گزارش مهر، برنامه مشارکت جهانی برای ناوگان اتوبوسرانی پاک و بدون دوده اقدامی است که با حمایت چند سازمان پیشتاز از جمله گروه رهبری آب و هوای کلانشهرها، اتحادیه اقلیم و هوای پاک، شورای بین المللی حمل و نقل پاک، برنامه محیط‌زیستی سازمان ملل متحد و مرکز ماریو مولینا شیلی راه‌اندازی شده است.

کشور ما نیز همسو با این اقدام از سال 1394 قانونی مبنی بر تولید خودروهای دیزلی یورو 4 به همراه فیلتر دوده در کشور تصویب کرده است. البته این مصوبه با وجود تأثیر چشمگیر در کاهش آلایندگی هوا، تاکنون در اجرا موفقیت چندانی نداشته و فقط در شهر تهران حدود 50 اتوبوس شهری به فیلتر دوده مجهز شده‌اند.

حسین شهبازی، مدیر واحد پیش‌بینی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران عنوان کرد: منظور از فناوری کاهش دوده هر نوع فناوری است که حدود مجاز استاندارد اروپایی یورو 6 و یا استاندارد آمریکایی 2010 EPA را رعایت کند. هرگونه موتور دیزلی با فیلتر دوده، موتور گازسوز یا موتورهای الکتریکی نیز جزو این فناوری محسوب می‌شود. در کنار این مسأله، استفاده از فناوری‌های کاهش دوده منجر به کاهش اثرات سوء بر تغییر اقلیم و گرمایش زمین نیز خواهد شد. در این تعهد، شهرها براساس زیر ساخت‌های موجود در 3 دسته‌بندی قرار گرفته‌اند.

مدیر واحد پیش‌بینی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در ادامه تصریح کرد: کمتر از 20درصد اتوبوس‌هایی که در سراسر دنیا به فروش می‌رسند در دسته‌بندی خودروهای بدون دوده قرار می‌گیرند و سایر اتوبوس‌ها مجهز به موتور دیزلی بدون فیلتر دوده هستند. فناوری قدیمی مربوط به موتور دیزلی مقادیر بسیار قابل توجهی از کربن سیاه یا دوده را منتشر می‌کند که جزو خطرناک‌ترین آلاینده‌ها به شمار می‌رود و حاوی اثرات زیان بار بسیاری بر سلامت انسان است. همچنین کربن سیاه یکی از عوامل بسیار تأثیرگذار در تغییرات اقلیمی کره زمین و گرمایش جهانی به شمار می‌آید. بهترین اتوبوس‌ها با فناوری موتور بدون دوده امروزه قادر به کاهش انتشار دوده تا بیش از 99درصد هستند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها