سامانه‌های دفاع هوایی ارتش سوریه صبح دیروز در یک پاسخ آتشین، حملات جدید رژیم صهیونیستی به مواضعی در ریف دمشق را دفع کرد. به همین مناسبت ارتش سوریه در بیانیه‌ای اعلام کرد، سامانه‌های پدافند هوایی بیشتر موشک‌های اسرائیلی را منهدم کردند. روز گذشته جنگنده‌های تجاوزگر صهیونیستی سه حمله متوالی به مواضعی در اطراف دمشق کردند. منابع سوری گفتند این حملات به یک مرکز پژوهش‌های علمی در جمرایا بوده است. در پی این حملات، صدای انفجارهای مهیبی در دمشق و اطراف آن شنیده شد.
کد خبر: ۱۱۲۰۵۰۲

مرکز پژوهشهای علمی جمرایا دسامبر گذشته نیز از سوی جنگندههای اسرائیلی مورد حمله قرار گرفته بود و اسرائیل پنج موشک به سمت آن شلیک کرد که دو موشک به آن اصابت کرده و سه موشک دیگر توسط پدافند هوایی ارتش سوریه منهدم شد. در این راستا فرماندهی کل ارتش سوریه و نیروهای مسلح این کشور با صدور بیانیهای اعلام کرد: جنگندههای اسرائیلی صبح روز چهارشنبه به حملات موشکی از داخل خاک لبنان به یکی از مواضع نظامی ما در حومه دمشق اقدام کردند، اما سامانههای دفاع هوایی ما آنها را رهگیری و اکثر موشکها را منهدم کرد. در این بیانیه آمده است: فرماندهی ارتش آماده مقابله با هر تعدی و ناکام گذاشتن آن و ادامه جنگ علیه تروریسم تا نابودی کامل تروریستها و بازگرداندن امنیت و ثبات به سراسر خاک سوریه است.

روحیه دادن به تروریستها

فرماندهی ارتش سوریه همچنین رژیم صهیونیستی را مسئول کامل پیامدها و عواقب ماجراجوییهای مکرر خصمانه و بیحساب و کتاب آن دانست و نسبت به تحرکات خصمانه این رژیم هشدار داد. ارتش سوریه افزود، این خصومت علنی در چارچوب تلاشهای ناامیدانه برای بالا بردن روحیه گروههای تروریستی است که در حال نابودی هستند. این تجاوز انگیزهای برای تروریستهاست، یعنی دستهای اسرائیلی برای تجاوز به غیرنظامیان همچنان فعال هستند.

ارتش سوریه اخیرا سامانههای پدافند هوایی خود را در حومه ادلب و حلب مستقر کرده است. به همین دلیل دمشق میگوید به محض رویت هر جنگندهای در حریم هواییاش آن را ساقط خواهد کرد. ارتش سوریه در برابر عملیات تجاوزگرانه ارتش ترکیه نیز موضعی مشابه این اتخاذ کرده است.

خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) نیز پس از حمله دیروز به نقل از ستاد کل ارتش سوریه نوشت: این تجاوز آشکار در راستای تلاشهای مذبوحانه و مکرر اسرائیل برای بالا بردن روحیه گروههای تروریستی است که به خاطر حملات ارتش و نیروهای مقاومت در همه مناطق سوریه از دست رفته است.

ارتش سوریه چنین اقداماتی را از سوی رژیم صهیونیستی مشوق تروریستها برای تداوم حمله به افراد غیر نظامی بویژه در دمشق و حومه آن میداند. تاکنون دهها گزارش میدانی و اطلاعاتی از ارتباط مستحکم این رژیم و گروههای تروریستی در سوریه منتشر شده است. به طوری که در انبار تسلیحاتی تروریستها در حومه دمشق، حمص و دیرالزور سلاحهای ساخت اسرائیل کشف و ضبط شد.

19 دی گذشته نیز جنگندههای رژیم صهیونیستی از آسمان لبنان، چند موشک به سوی منطقه القطیفه در ریف دمشق شلیک کردند. همان زمان نیز ارتش سوریه اعلام کرد توانسته تعدادی از موشکهای شلیک شده را پیش از اصابت منهدم کند.

پیروزیهای جدید ارتش

رسانههای خارجی از پیروزیهای جدید ارتش سوریه و کنترل آن بر
30 روستا و شهرک در حومه حماه و ادلب خبر میدهند. به گزارش المیادین، نیروهای ارتش سوریه در ادامه پاکسازی مناطق مختلف این کشور از تروریستها موفقیتهای جدیدی به دست آوردند. همچنین جنگندههای سوری موفق شدند مواضع تروریستهای جیشالاسلام را در مزارع دوما هدف قرار داده و خسارتهای سنگینی را به آنان در این محور وارد کنند.

همزمان گفته میشود جنگندههای روسی نیز بشدت مواضع تروریستهای جبهه النصره و احرارالشام را در شهرکهای حرستا، عربین و حموریه هدف قرار دادند. پیشروی نیروهای ارتش سوریه در جنوب شهرک حرستا از شرق اداره مرکبات به سمت اراضی الخمس با وجود درگیریهای سنگین ادامه دارد. آخرین خبرها از حومه جنوبی شهرک حرستا حاکی است، نیروهای ارتش سوریه با پاکسازی چند مجتمع مسکونی در جنوب منطقه «العجمی» خود را به میدان جنوبی شهرک نزدیکتر و چند تونل تروریستها را در این محور منهدم کردند. خبرهای رسیده از دمشق حاکی است همزمان با پیشروی نیروهای ارتش سوریه در جنوب شهرک حرستا و شمال شهرک عربین، حملات خمپارهای سنگین تروریستها به مناطق مرکزی شهر دمشق ادامه دارد.

پایگاه نظامی ترکیه در ادلب

در سوی دیگر سوریه، منابع خبری از مقاصد جدید ترکیه برای ایجاد یک پایگاه نظامی در ادلب میگویند. به گفته منابع محلی، اخیرا یک هیأت نظامی وابسته به ارتش ترکیه پس از سفر به ادلب، از فرودگاه تفتناز بازدید کرده است. استان ادلب سوریه تحت اشغال تروریستهای جبهه النصره قرار دارد. تاکنون ارتش ترکیه هیچ واکنشی به این خبر نداشته است لیکن منابع وابسته به معارضان سوری میگویند ترکیه قصد دارد با ایجاد یک پایگاه نظامی از آن به عنوان اتاق عملیات مرکزی خود برای دیدهبانی در اطراف حلب، ادلب و ریف حماه استفاده کند. بر همین اساس، وبگاه معارض «المدن» نیز اعلام کرد طی روزهای آینده نیروهای ترکیه در فرودگاه تفتناز مستقر خواهند شد. ترکیه از یک ماه پیش عملیاتی موسوم به شاخه زیتون را در خاک سوریه کلید زد که طبق ادعای آنکارا علیه نیروهای کرد مورد حمایت آمریکاست. با این حال دولت سوریه و متحدانش بارها از ترکیه خواستهاند به این عملیات خاتمه داده و دست از اشغال خاک سوریه بردارد. لیکن به نظر میرسد رجب طیب اردوغان بهرغم کشتهشدن تعداد زیادی از سربازانش همچنان قصد دارد به عملیات شاخه زیتون ادامه دهد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها