انجام نخستین عمل شانت با آنژیوگرافی برای نوزاد ایرانی

نخستین عمل شانت با آنژیوگرافی در ایران که همچنین یازدهمین مورد کاربرد موفق این روش پیشرفته در دنیا به‌شمار می‌رود در مرکز طبی کودکان انجام شد.
کد خبر: ۱۱۲۰۱۴۹

به گزارش جامجم و به نقل از دیده بان علم ایران، دکتر کیهان صیادپور، فوقتخصص قلب کودکان این عمل را روی نوزادی شش ماهه با موفقیت انجام داد. این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در توضیح جراحی انجام شده گفت: بسیاری از اعمالی که در قدیم با جراحی قلب صورت میگرفت بتدریج با ابداع روشهایی با آنژیوگرافی قابل انجام شد. یکی از این روشها، جراحی شانت آئورتوپولمونری یعنی قرار دادن یک رگ یا یک ارتباط بین آئورت و شاخههای شریان پولمونر است که به طور کلاسیک با عمل جراحی انجام میشود که البته مسائل و مشکلات خاص خود را نیز به همراه دارد.

صیادپور خاطرنشان کرد: کسانی که آنژیوگرافی و اینترونشن انجام میدهند همیشه در فکر راهی برای انجام این عمل با آنژیوگرافی بودند. این روش اولینبار در اسپانیا روی حیوانات انجام شد و بعد از آن در برلین آلمان که همزمان با حضور من در دوره بورسم بود، انجام شد. من توانستم در این مطالعه شرکت کنم و روی چند خوک این روش را انجام دادم. بعد از اینکه این روش روی حیوانات با موفقیت انجام شد، اولینبار در آمریکا روی انسان آزمایش شد که از چهار بیمار، سه مورد موفقیتآمیز بود. بعد از آن یک مورد در آلمان و بتازگی شش مورد در فرانسه با موفقیت گزارش شده است.

این فوقتخصص قلب کودکان افزود: این نوع عمل جراحی در دنیا ده مورد گزارش شده و تا جایی که مقالات منتشر شده و اطلاع داریم، عمل انجام شده در مرکز طبی کودکان یازدهمین و کمسنترین مورد است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها