در طول 40سال گذشته مردم ایران با تبعیت از رهبری‌های حکیمانه امام راحل و رهبر معظم انقلاب از دستاوردها و آرمان‌های انقلاب دفاع کرده اند و ایران امروز در تمامی عرصه‌ها کشوری مقتدر و بازیگری تأثیرگذار در منطقه است.
کد خبر: ۱۱۱۹۶۶۳

با گذشت 40 سال از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی، امروز جمهوری اسلامی ایران با کسب تجارب بسیار ارزنده و والایی در عرصه‌های مختلف اعم از علمی، اقتصادی، سیاسی و بخصوص دفاعی در اوج عزت، اقتدار و امنیت به‌سر می‌برد و به الگویی برای آزادیخواهان جهان تبدیل شده است.

دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران پس از انقلاب اسلامی نشان می‌دهد ایران قبل ازانقلاب با ایران بعد از انقلاب تفاوت بسیاری در زمینه‌های مختلف نظامی و دفاعی دارد، تولید انواع راکت و موشک‌های بالستیک، رادارهای پیشرفته و سامانه‌های هوایی و ماهواره جزئی از دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران در حوزه نظامی و دفاعی است.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی، نظام سلطه جهانی برای براندازی جمهوری اسلامی توطئه‌های فراوانی را به اجرا درآورد که یکی از این توطئه‌ها تحمیل جنگ توسط رژیم بعث عراق به ملت ایران بود. این توطئه سرانجام با ازخود گذشتگی‌ها و دفاع قهرمانانه نیروهای مسلح و مردم ایران، نقش بر آب شد و متجاوزان با خفت و خواری بیرون رانده شدند. اما تجربه جنگ تحمیلی برای ایران، یک دستاورد بود، دستاوردی که امروز به عرصه‌ای گسترده از پیشرفت، استقلال و اقتدار در همه زمینه‌های دفاعی ایران تبدیل شده است. جمهوری اسلامی ایران در 40 سال گذشته در دفاع از گستره مرزهای دریایی، هوایی و زمینی خود، با وجود همه مشکلات و مضیقه‌ها، گام‌های بلندی برداشته است. در حال حاضر تمام نیازهای دفاعی ایران به دست متخصصان داخلی تولید می‌شود. پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای در تولید انواع موشک‌، توپخانه، خمپاره‌انداز و تهیه قطعات یدکی هلیکوپترها، هواپیماها و سیستم‌های کنترل راداری توسط ارتش و سپاه به دست آمده که نمونه‌های روشنی از خودکفایی نظامی است. علاوه بر تولید تجهیزات نظامی، در حال حاضر جمهوری اسلامی ایران از نظر تعمیر و نگهداری و مدرنیزه‌کردن سلاح‌های جنگی و دانش افزایی علوم و فنون جدید نظامی در حوزه جنگ‌های نامتقارن و جنگ‌های الکترونیکی به استقلال و خلاقیت رسیده است. می‌توان گفت نیروهای مسلح ایران در حال حاضر در ردیف قوی‌ترین ارتش‌های دنیا قرار گرفته است.

در حال حاضر به لحاظ دفاعی در جایگاهی هستیم که هیچ قدرتی نمی‌تواند در نبرد نظامی ما را شکست دهد زیرا علاوه بر سه عامل در پیروزی در انقلاب و جنگ یعنی رهبری، ایدئولوژی و مردم، امروز برخلاف اوایل انقلاب مجهز به عالی‌ترین سلاح‌ها هم هستیم. خوشبختانه بعد از جنگ هم همه این گروه‌های مختلف در حد بسیار عالی پیشرفت کردند به طوری که امروز از نظر دفاعی صددرصد خودکفا هستیم و حتی از نظر مواد اولیه برای تولید مسائل نظامی‌مان هیچ نیازی به خارج نداریم و در بسیاری از مسائل نظامی در حد دو قدرت بزرگ جهانی هستیم. زمان جنگ ما تهدید و تحریم را به فرصت تبدیل کردیم و از این فرصت بسیار خوب استفاده شد. اگر امروز ما تحریم را به فرصت تبدیل کنیم و نسخه‌ای را که رهبر معظم انقلاب برای این زمان که اقتصاد مقاومتی است با هم عمل کنیم کشورمان این استعداد را دارد که در این تحریم‌ هم بسیار زود و کامل پیروز شود. در حال حاضر از نظر موشکی در نهایت اقتدار چه از نظر برد و چه از نظر دقت هستیم البته غیراتمی. در زمینه موشک زمین به زمین، زمین به هوا و ساحل به دریا در عالی‌ترین سطح قدرت‌های بزرگ هستیم.

در ارزیابی دکترین دفاعی امروز ایران باید گفت اصول دفاعی ایران مبتنی بر شاخص‌هایی است که مهم‌ترین آن، پایبندی به اصل عدم تجاوز، نفی سلاح‌های کشتار جمعی بویژه سلاح‌های اتمی و تاکید بر دفاع از مظلوم و ایستادگی در مقابل متجاوز است. برپایه این اصول، یکی دیگر از شاخص‌های دکترین دفاعی ایران، توسعه توان بازدارندگی در بعد نرم‌افزاری و سخت‌افزاری است. در این زمینه اقداماتی همچون همکاری مشترک دفاعی با کشورهای همسایه، تغییر ذهنیت تهدیدآمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای و موشکی ایران، از راهبردهایی است که در استراتژی دفاعی ایران به موازات تقویت بنیه دفاعی مورد تاکید قرار گرفته است. جمهوری اسلامی ایران بارها تاکید کرده که همکاری برای برقراری امنیت توسط کشور‌های منطقه بدون نیاز به حضور نظامی کشور‌های بیگانه، در اولویت سیاست‌های منطقه‌ای ایران قرار دارد. ایران قویا براین باور است که منافع دفاعی مشترک در منطقه، تاثیری اساسی در تنش‌زدایی و تحکیم ثبات و امنیت منطقه دارد.

منصور حقیقت‌پور - مشاور رئیس مجلس شورای اسلامی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها