وقتی بهار گذشته کتاب «زنانی که کار می‌کنند» ایوانکا ترامپ به بازار آمد، چه کسی تصور می‌کرد تا پایان سال فقط کمتر از 32 هزار نسخه از آن فروخته شده باشد؟ هر چند او پیش از نوشتن کتاب خود چک 787 هزار دلاری ناشر را نقد کرده بود.
کد خبر: ۱۱۱۹۵۵۴

ایرانآرت گزارش تهیه کرده و در آن به شکست تجاری دختر دونالد ترامپ پرداخته است. این سایت نوشته: گاهی ناشرانی که به بستن قراردادهای پرسود با نویسندگان و چهرههای سرشناس شهرهاند هم کارهایی میکنند که کسی از آنها سردرنمیآورد. نمونهاش همین کتاب دختر رئیسجمهور جنجالی آمریکاست که با سر و صدای فراوان منتشر شد و در شرایطی که تصور میشد با استقبال خیرهکننده مردم مواجه شود، در هر ماه تنها 4000 نسخه آن فروش رفت. مجموع درآمد حاصل از فروش 31 هزار و 900 نسخه «زنانی که کار میکنند» حدود یک میلیون و 100 هزار دلار بود.

از سوی دیگر، فقط 566 هزار دلار از این مبلغ به پورتفولیو (ناشر کتاب ایوانکا ترامپ) رسید. این در حالی است که ناشر با احتمال فروش سرسامآور «زنانی که کار میکنند» و درنظرگرفتن نوشتهشدن جلد دوم آن، 787 هزار و 500 دلار به دختر ترامپ پیشکش کرده بود. براساس برآوردهای کارشناسان فوربس، پورتفولیو تا همین امروز بیش از 220 هزار دلار در پرونده کتاب شکستخورده ایوانکا ضرر کرده است.

اگر از مورد عجیب ایوانکا ترامپ به واسطه شهرت، اعتبار و ثروت هنگفت خود و پدرش بگذریم، نمیدانیم با این یکی چه باید بکنیم. انتشارات لیتل براون سال 2000 حدود 400 هزار پوند به آنتیا ترنر، مجری تلویزیون داد تا حق انتشار کتاب زندگی او را به دست بیاورد.

«هجوم احمقها» که قرار بود هنر زیستن در سیاره شهرت را به خوانندگان بیاموزد، در هفته اول تنها 451 نسخه فروخت و با رتبه نازل 531 وارد جدول پرفروشهای هفته شد.

پیپا میدلتون، خواهر کوچکتر عروس خاندان سلطنتی انگلستان برای نوشتن یک کتاب 400 هزار پوند گرفت و چیزی که به نام او بیرون آمد، در هفته اول 2000 نسخه فروخت. مورد عجیب دیگر مربوط به جولین آسانژ میشود که آن هم عبرتآموز است؛ افشاگر بزرگ 412 هزار پوند برای کتابی که قرار بود داستان زندگیاش باشد پیشپرداخت گرفت اما کتابی که خلاف خواست او منتشر شد، در سه روز فقط 644 خریدار داشت.

از این اتفاقها در دنیای ورزش و سینما هم کم نمیافتد. وین رونی، کاپیتان پیشین تیمهای منچستریونایتد و تیم ملی انگلیس سال 2006 قراردادی با هارپرکالینز برای انتشار پنج جلد کتاب در 12 سال بست به ارزش پنج میلیون پوند.

براساس آنچه دیلی میل نوشته، مجلد دوم با نام «یک دهه در لیگ برتر» تنها 6000 نسخه در شش هفته فروخت تا بیش از پیش بر اعتبار اجتماعی و فرهنگی بازیکن فعلی اورتون لطمه بزند. آرنولد شوارتزنگر یا همان آقای عضله هم که تا همین چند سال پیش فرماندار کالیفرنیا بود، برای انتشار زندگینامه خود «یادآوری کامل» قراردادی هفت رقمی با ناشر بست. کتاب در هفته اول 21 هزار نسخه فروش داشت که تا حدودی امیدوارکننده بود اما آمار فروش آن در هفته دوم به 6000 نسخه افت کرد تا ثابت شود ستاره دیروز و امروز هالیوود هم نمیتواند چندان در دنیای کتاب موفق باشد.

کارشناسان فوربس معتقدند ایوانکا برای این که پول پیشپرداخت خود را حلال کرده باشد، باید دستکم روی فروش 200 هزار نسخهای «زنانی که کار میکنند» حساب کند. شاید دختر اول آمریکا ناچار شود چند نکته از مایکل وولف بیاموزد؛ نویسندهای که روایت او از کاخ سفید ترامپ در «آتش و خشم» فقط در یک هفته 324 هزار نسخه در خود آمریکا فروش داشت و در آستانه پیشیگرفتن از فروش رویایی «هنر معامله کردن» مستاجر فعلی کاخ سفید است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها