صحنه یمن، گروه‌ها، قبایل و طیف‌های مختلف سیاسی و خانواده‌های سرشناس آنها، مجموعا جامعه‌ای را تشکیل داده‌اند که برخورد با آن پیچیدگی‌های خاص خودش را دارد.
کد خبر: ۱۱۱۸۴۲۰

سعودیها به علت یکجانبهنگری، تصور میکردند بسادگی از عهده موضوع یمن برخواهند آمد و حتی به تجربههای پیشین خودشان در جنگهای مختلف با یمن توجهی نکردند و آنچه امروز اتفاق افتاده در پرتو شکست عربستان است. این کشور تصور میکرد ظرف چند هفته به پیروزی مهمی در یمن دست پیدا خواهد کرد و موفق خواهد شد بر انصارا... و حوثیها غالب شود اما این موضوع محقق نشد و جنگ یمن به طول انجامید و قطعا در این مسیر اختلافاتی بین گروههای همپیمان در جنگ بروز میکند. در همین مسیر شاهد بودیم که پاکستانیها، ترکها و حتی مصریها مشارکت خود را در ائتلاف ضد یمن یا همان ائتلاف عربی، قطع کردند یا کاهش دادند.

اما دو همپیمان همچنان در بحث یمن وجود داشتند که سعودی و امارات بود. با توجه به اینکه طیفهای مختلفی در یمن دارای نفوذ هستند، سعودیها همچنان از دولت مستعفی این کشور حمایت میکنند اما اماراتیها به دنبال این هستند که جناح دیگری را حمایت کنند تا به وسیله آنها نفوذ خود را در داخل یمن افزایش دهند. حتی نگاه سعودی و امارات درباره یکپارچگی سرزمینی یمن یکسان نیست و چه بسا اماراتیها بخواهند با تجزیه شدن یمن، نفوذ خود را در یمن جنوبی قدیم به پایتختی صنعا تثبیت کنند و به زعم خودشان یک حوزه نفوذی در جنوب عربستان و مرزهای با عمان برای خود تشکیل دهند.

البته اینها فارغ از رقابتهای درون شش کشور شورای همکاری خلیج فارس است که تقریبا بجز بحرین، هیچکدام قائل به رهبری سعودیها در این شورا نیستند و عمانیها دورترین نظر را نسبت به این موضوع دارند که الان قطر هم به این موضوع پیوسته است. بنابراین اماراتیها سعی دارند از طریق تاثیرگذاری جغرافیایی و سیاسی در جنوب عربستان و همچنین در مرزهای با عمان (که اختلافات عمان و امارات هم بر کسی پوشیده نیست) نوعی نفوذ سیاسی و نظامی خودشان را در منطقه جنوب خلیج فارس افزایش دهند. اما به نظر من نتیجه این نوع اختلافات و برآیند آن کمک خواهد کرد جنگ سعودیها علیه یمن بیش از گذشته به انتهای خودش نزدیک شود.

مجتبی امانی

کارشناس مسائل منطقه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها