بارها از من پرسیده‌اند اگر خانمی باردار هنگام دیدن ماه‌گرفتگی دستش را روی شکم بگذارد، نوزادش پس از تولد لکه‌ای تیره بر بدن خواهد داشت؟ این موضوع واقعا صحت دارد؟
کد خبر: ۱۱۱۸۲۴۲

امروز مقالهای در صفحه دانش (صفحه 7) روزنامه نوشته شده و بهطور مفصل توضیح دادهام که چه میشود وقتی ماهگرفتگی اتفاق میافتد. کسی که از پشت پرده ماجرای ماهگرفتگی آگاه است بدون کوچکترین تردیدی در پاسخ به این پرسش میگوید هیچ ارتباط منطقی بین این دو موضوع وجود ندارد. زیرا ماهگرفتگی پدیدهای است فیزیکی که در فضای ماورای جو زمین رخ میدهد و در جریان آن سایه بزرگ زمین در فضا روی ماه میافتد، در حالی که ایجاد لکه تیره یا خالی بزرگ بر بدن کودک، نتیجه یک اتفاق فیزیولوژیکی و ژنتیکی است که بیارتباط با پدیده خسوف بوده و اما و اگرهای وراثتی در بروز آن دخیل است.

البته فراموش نکنیم که شایعبودن چنین باورهایی در مورد اثرات سوء دیدن خورشیدگرفتگی و ماهگرفتگی بر زندگی بشر در طول تاریخ بیسابقه نیست. هر دو پدیده بویژه خورشیدگرفتگی از دید اجداد ما در دهها هزار سال گذشته آنقدر غیرعادی و متفاوت بوده که افسانههای رنگارنگی برای توضیح چرایی رخداد آن و عواقبش بر زندگی ما در گذر زمان شکل بگیرد و جزئی از فرهنگ ملتها شود. هنوز رسوم جالب توجهی در میان بسیاری از ملتها در زمان وقوع خورشیدگرفتگی و ماهگرفتگی وجود دارد که نمونهای داستانگونه از آن را در فیلم سینمایی آپوکالیپتو (به معنی آخرالزمان) میتوانید مشاهده کنید. امروز ما آنقدر خوش اقبالیم که در دورانی زندگی میکنیم که فناوری و علوم پایه از چنین پدیدههای خاصی در جهان رمزگشایی میکند، نعمت اینترنت دسترسی به اطلاعات مفید را آسان کرده و دیگر لازم نیست در دنیای آکنده از اوهام با واقعیتهای زیبای طبیعت روبهرو شویم.

کاظم کوکرم

دبیر گروه دانش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها