مهم‌ترین مولفه نفوذ منطقه‌ای ایران، هم‌افزایی مردم ایران با ملت‌های منطقه از جمله دولت‌ها و ملت عراق، سوریه، لبنان،یمن، بحرین، افغانستان و پاکستان است.
کد خبر: ۱۱۱۸۱۲۵

مولفه مهم قدرت ائتلافسازی ایران در منطقه، مبارزه با تروریسم است. در سالهای گذشته با واقعیت تلخی در منطقه راهبردی غرب آسیا یعنی شکلگیری گروههای تروریستی و تکفیری مواجه بودیم که جنایات بیشماری در منطقه رقم زدند. پشت صحنه این گروهها افرادی بودند که مدعی مبارزه با گروههای تروریستی و در راس آن آمریکا با ایجاد جبهه عربی، عبری و غربی و همراهسازی برخی کشورهای منطقه بود که خطرناکترین گروههای تروریستی را در منطقه بویژه در سوریه و عراق به وجود آوردند که تهدیدی برای منطقه و امنیت ملتهای منطقه رقم زد.

در این میان ایران با نفوذ منطقهای ائتلافی را به وجود آورد و به شکل واقعی با تروریسم مبارزه کرد، چنین ائتلافی را در همافزایی نیروهای مستشاری ایران با ارتش عراق و سوریه دیدیم.

شکلگیری گروههای مردمی در جهت مبارزه با تروریست از جمله الحشد الشعبی در عراق و ملحق شدن حزبا... لبنان به گروههای مقابله با تروریستها نشاندهنده نفوذ عمیق و راهبردی ایران در منطقه است، نفوذ منطقهای ایران حتی موجب شد ترکیه بهرغم مواضع متفاوت با ایران در مسائل منطقه، با برخی موضوعات با کشورمان همکاری مشترک خوبی داشته باشد، شکلگیری مذاکرات مربوط به حل بحران سوریه با محور ایران، ترکیه و روسیه بدون حضور کشورهای غربی نشاندهنده افزایش وزن ایران است، نفوذ ایران در منطقه و نقش تعیینکنندهاش در معادلات منطقهای موجب شد مذاکرات اصلی برای حل بحران سوریه با مشارکت سه کشور صورت گیرد.

همچنین نامه رئیس دفتر سیاسی حماس به رهبری و نکات مطرح شده در نامه نشاندهنده نقش و جایگاه ایران در حل مناقشات منطقه بخصوص از طریق محور مقاومت ضد رژیم صهیونیستی است، امروز مقاومت واقعیتی غیرقابل انکار است و نقش ایران در جبهه مقاومت محوری است، ایران نقش پرچمداری در محور مقاومت دارد و این نشاندهنده موقعیت راهبردی ایران در معادلات منطقهای است.

تشکیل جبهه مردمی ضد اسرائیلی و آمریکایی در منطقه از سوی ایران

منطقه ما تا قبل از انقلاب اسلامی تحت سلطه قدرتهای غربی بود، کشورهای منطقه یا تحت سلطه اردوگاه غرب یا شرق بودند، دولتها و ملتها نقش مستقلی ایفا نمیکردند، اساس ایران قبل از انقلاب نقش ژاندارمری خلیج فارس و حافط منافع آمریکا بود، آنها نفوذی بیسابقه در ایران داشتند و شاهد حضور هزاران مستشار آمریکایی در بخشهای اقتصادی، فرهنگی و... بودیم و خبری از حاکمیت ملی نبود. ایران در منطقه فاقد نقش مستقل و نفوذ بود و همسو با منافع آمریکا عمل میکرد.

اما بعد از انقلاب اسلامی، ایران از اردوگاه غرب خارج و هویتی مستقل یافت. بعد از مقاومت در برابر فشارها ایران به کانون الهامبخش تبدیل شد، لذا آموزههای انقلاب و تاثیرات آن به پدیداری مقاومت اسلامی در منطقه منجر شد.

آنچه امروز در منطقه تحت عنوان بیداری اسلامی مشاهده میکنیم متاثر از انقلاب اسلامی است که یکی از آثار آن تغییر موازنه قدرت در منطقه بود، قبل از انقلاب رژیم صهیونیستی به عنوان غده سرطانی پیش برنده سیاستهای غرب که به دنبال ایجاد تفرقه بودند عمل میکرد. غرب در جهت توسعهطلبی خود محدودیتی برای خود قائل نبود و این رویکرد موجب شده بود در چند جنگ اسرائیل پیروز شده و بخشهایی از سرزمینهای اسلامی اشغال شود.

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی معادلات تغییر یافت و با پدیداری مقاومت، شاهد شکستهای سنگین رژیم صهیونیستی هستیم، اسرائیل بهواسطه شکست در جنگ 33 روزه، 22 روزه و هشت روزه امروز جرات تجاوزهای سنگین را ندارد به همین دلیل رو به جنگ نیابتی آورده است. امروز رژیم صهیونیستی در تنگنای استراتژیک قرار گرفته است؛ چرا که ایران توانسته در منطقه جبهه مردمی ضد اسرائیل و آمریکا به وجود آورد.

دغدغه آنها در منطقه این است که مقاومت روند رو به توسعه قدرت دارد و این روند نوید بخش این است که آینده منطقه در اختیار مردم قرار گرفته و خودشان سرنوشتشان را رقم بزنند. معنای این رویکرد این است که انقلاب اسلامی با شکلدهی مقاومت، همافزا شدن و آگاهسازی ملتها به دوره نفوذ و سلطه غرب پایان خواهد داد.

یدا... جوانی

استاد دانشگاه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها