کمربند‌ی، جاد‌ه کنارگذر و محور مواصلاتی است که با مزیت سهولت د‌ر د‌سترسی به مقصد‌ و جلوگیری از ترد‌د‌ خود‌روهای سنگین به د‌اخل شهر و کوتاه کرد‌ن سفر، د‌ر شهرهای واقع د‌ر مسیر ترانزیت احد‌اث می‌شود‌. لزوم احد‌اث کمربند‌ی آن زمان احساس می‌شود‌ که عبور گاه و بیگاه حجم زیاد‌ی از خود‌روهای سبک و سنگین از مسیرهای فرسود‌ه و فاقد‌ ظرفیت ترافیکی و ترانزیتی موجبات سلب آسایش ساکنان منطقه د‌ر رفت و آمد‌های روزانه و سایر معضلات ناشی از آن می‌گرد‌د‌. نگاهی به وضعیت کنونی طرح نیمه تمام کمربند‌ی شهرستان پاکد‌شت به بررسی د‌قیق تری از اوضاع منطقه و طرح کمک خواهد‌ کرد‌.
کد خبر: ۱۱۱۷۳۳۰

به گزارش خبرنگار جام جم: سهیلا اسماعیلی- شهرستان پاکدشت با قرار گیری در موقعیت 20 کیلومتری جنوب شرق تهران و مسیر ترانزیتی شرق کشور، موسوم به محور امام رضا(ع)، محل عبور مسافران شرق کشور و خودروهای سنگین کشورمان و دیگر کشورها از جمله ترکیه به کشورهای آذربایجان، ترکمنستان، افغانستان و سایر کشورها میباشد. شهرستان پاکدشت با برخورداری از سه شهرک صنعتی فعال، روزانه میزبان خودروهای سبک و سنگین بیشماری از این مسیر است که عبور این خودروها از مناطق شهری به دلیل عدم بهره مندی منطقه از کمربندی، مشکلات عدیده ای از جمله ترافیک سنگین بالاخص در ساعات پیک ترافیک، آلودگی زیست محیطی و صوتی و استهلاک خودروها به دلیل فرسودگی مسیر عبوری را برای ساکنین و کارکنان شهرکهای صنعتی به همراه دارد. همچنین این حجم تردد با توجه به نبود ظرفیت در مسیر فعلی، در افزایش بروز حوادث جاده ای، سهم بزرگی دارد.

با این وصف، و با وجود لزوم وجود جاده کنارگذر در شهرستانهای واقع در مسیر ترانزیت به منظور تامین آسایش ساکنان و کارکنان منطقه در زندگی روزمره و با توجه به اینکه اجرای طرح کمربندی پاکدشت، ترافیک شهری پاکدشت، شریف آباد، خاتون آباد با خودروهای عبوری استان سمنان و خراسان رضوی را روان میسازد، اما متاسفانه ساکنان این شهرستان همچنان چشم انتظار اتمام طرح نیمه تمام کمربندی که از سال 1388 کلنگ آغاز آن زده شده، هستند. طرح ای که پیش بینی عملیات عمرانی آن بین 3 تا 5 سال بوده و در انتظار اقدام جدی مسئولان میباشد!

هرچند گفته میشود پاکدشت از معدود شهرهای فاقد کمربندی در کشور است و با وجود اینکه هشت سال از شروع به کار این طرح عمرانی میگذرد، اما این کمربندی 32 کیلومتری تاکنون به بهره برداری نرسیده و گره کور ترافیک شهرستان پاکدشت به دست جاده کنارگذری که نقطه آغاز آن شهرک خاوران و انتهای آن بعد از پلیس راه شریف آباد است همچنان باز نشده است.

پیشروی در سالهای اخیر نشان از رفع موانع!

محمد قمی، نماینده مردم شهرستان پاکدشت در مجلس شورای اسلامی، در رابطه با احداث کمربندی پاکدشت به «دنیای اقتصاد» گفت: طی این سالها طرح با موانع زیادی از جمله وجود معارض و عدم جذب اعتبارات مورد نیاز روبه رو بوده که با تلاش مسئولان مشکلات مرتفع گردیده و طرح در حال پیشروی است و تاکنون 11 کیلومتر زیرسازی با پیمانکاری قرارگاه خاتم الانبیاء(ع) انجام شده است. هرچند نیاز هست که باز هم زمین برای ادامه ساخت این کمربندی خریداری شود که با اعطای قطعه زمینی به ارزش 100 میلیارد تومان توسط خیر بزرگوار مرحوم مهدوی، بخشی از اعتبارات مورد نیاز، تامین شده و امیدوار هستیم طی سفر رئیس جمهور به شهرستان پاکدشت، بودجه تکمیلی ساخت طرح که حدود 200 میلیارد تومان میباشد، جذب شود.

احداث کمربندی موجب درآمدزایی و رونق میشود

کمربندی پاکدشت به دلیل اهمیت قرارگیری در منطقه شرق استان تهران، همچنین وجود شهرکهای صنعتی متعدد در این بخش، شاهراه ارتباطی هزاران خودرو است که توانایی درآمدزایی دارد. ظرفیتهای تبلیغات، دریافت عوارض از جمله ظرفیتهای درآمدزایی این جاده هستند که پیش بینی میشود با توجه به مسافت کوتاه این شهر با تهران و دسترسی آسان به مراکز تولیدی، صنعتی و گلخانهها، عرضه خشکبار، میوه و تره بار، صنایع چوبی و... هم در کسب و کار این شهر رونق خوبی ایجاد شود و هم طی مدت زمان کمی هزینههای ساخت کمربندی بازگردانده شود. همچنین به دلیل نزدیکی کنارگذر به شهر فرون آباد، اتمام این طرح میتواند نقطه عطفی در رونق این منطقه باشد. علاوه بر این، کمربندی پاکدشت میتواند شهرستان ورامین و پیشوا را از بن بست خارج سازد.

گفته میشود با افتتاح این کمربندی، ترافیک شهرهای پاکدشت، شریف آباد، خاتون آباد، برای اتومبیلهای عبوری استان سمنان و گرمسار دور زده شده و از آلودگی زیست محیطی به دلیل کاهش زمان سفر کاسته میشود. با احداث کنارگذر پاکدشت، هزاران خودروی عبوری به شهرکهای صنعتی عباس آباد، علی آباد و نیروگاه برق و صنایع پارچین که اقدام به حمل کالا و یا کارکنان از این مسیر میکنند، دیگر لازم نیست از میان شهر عبور داده شوند و از ترافیک رهایی مییابند.

در حال حاضر، وضعیت کنونی حاکی از آن است که رساندن طرح به مرحله بهره برداری، نیازمند همت مدیران و مسئولان، همچنین دقت، نظارت بر اجرای این طرح است تا مشکلات هزاران خودروی عبوری و آلودگی مرتفع گشته و مزیت دسترسی راحت تر شهرهای استان تهران به بازارهای این منطقه ایجاد شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها