شهرد‌اری قم با تشکیل ستاد‌ شهر هوشمند‌ و سازمان فاوا گامی بلند‌ و جد‌ی د‌ر زمینه تحقق اهد‌اف راهبرد‌ی خود‌ برد‌اشت و این د‌ر حالی است که اگر تد‌بیر عملی د‌ر زمینه بهره‌گیری از خد‌مات مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات د‌ر شهرها نشود‌ ممکن است فعالیت‌‌های مد‌یریت شهری تحت تاثیر خد‌مات بخش خصوصی همانند‌ تاکسی‌های اینترنتی د‌ر انفعال قرار گیرد‌.
کد خبر: ۱۱۱۷۳۱۳

زمان در دنیای امروز از اهمیت بالایی برخوردار است. ساکنان شهرهای امروزی برای دستیابی به مقاصد خود باید برای لحظه لحظه زندگی شهری خود برنامهریزی داشته و به همین خاطر به دنبال بهترین خدمات با بیشترین سرعت ارائه هستند. در این عصر که مملو از فناوری، امکانات و هوش مصنوعی است شهرها نیز به سمتی میروند که همگام با فناوری بتوانند هوشمند شده و از زمان و سرعت پیشرفت جامعه عقب نمانند.

حتماً واژه " شهر هوشمند " به گوش بسیاری خورده است؛ برخی شهر هوشمند را شهری میدانند که مملو از فناوری و خدمات گسترده در بستر الکترونیک است اما بسیاری از کارشناسان خدمات الکترونیک و فناوری محور بودن شهرها را تنها یکی از شاخصهای شهرهای هوشمند میدانند.

باید گفت که امروز شهری هوشمند است که شهروندان با بهترین کیفیت، در کمترین زمان و با کمترین مشکل به خدمات دسترسی داشته باشند و این مساله حوزههای مختلف حمل و نقل، بهداشت و سلامت، اقتصاد، انرژی، سرگرمی و... را شامل میشود.

به عنوان مثال ساختمان هوشمند در یک شهر هوشمند ساختمانی است که باوجود اینکه در مدیریت امکانات آن از فناوری و فناوریهای روز استفاده شده، در ساخت آن نیز مصالحی به کار رفته که زندگی اجتماعی و شهر را با مخاطره روبهرو نمیکند؛ که اگر اینگونه باشد به تبع آن هزینههای مدیریت شهر و حتی زندگی عمومی، تأمین سلامتی و... افزایش یافته و به گونهای هوشمندی شهر زیر سؤال میرود.

چندسالی است که در کشور ما نیز واژه شهر هوشمند بر سر زبانها افتاده و متخصصان این بخش ، کنفرانسها و نشستهای متعددی را برای تعریف شاخصهای بومی و راهکارهای محلی در این زمینه تشکیل دادهاند.برگزار کرده اند.

شهرداریها نیز اگرچه کمی دیر اما طی سالهای اخیر اقداماتی عملی را در راستای الکترونیکی سازی خدمات و حرکت به سمت شهر هوشمند آغاز کردهاند. اگرچه عمده فعالیتها امروز در شهرداریهای کشور با محوریت خدمات الکترونیکی بوده اما گامهایی نیز در زمینه هوشمندسازی بخشهای دیگر شاخصهای زندگی فردی و اجتماعی برداشته شده است.

شهرداری قم به تازگی با راهاندازی ستاد شهر هوشمند در این شهر و همچنین تاسیس سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات را فعال کرده و فعالیتهای اساسی و کلان خود را در این زمینه را آغاز کرده است.

با تصمیم جدید دکتر سقائیاننژاد شهردار قم، همایون یزدانپناه هماکنون در جایگاه ریاست ستاد شهر هوشمند قم قرار گرفته و کوروش محمدحسینی نیز به عنوان رئیس سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری قم به عنوان بازوی اجرایی ستاد شهر هوشمند منصوب شده است.

همایون یزدانپناه در این خصوص با اشاره به تشکیل ستاد شهر هوشمند قم، اظهار کرد: برای نخستین بار در کشور، شهرداری قم در راستای تحقق هدف تعیین شده در چشم انداز مصوب 1414 شهر مقدس قم(توسعه شهر خلاق و هوشمند) به عنوان هدف ششم و همچنین اجرای سند راهبردی قم 1400، نهادی سازمانی برای ایجاد شهر هوشمند به نام "ستاد شهر هوشمند" ایجاد و گامهای عملی در این زمینه را برداشته است.

رئیس ستاد شهر هوشمند شهرداری قم با اشاره به وظایف این ستاد، تصریح کرد: مدیریت، هماهنگی و نظارت بر تدوین و اجرای نقشه راه شهر هوشمند، مدیریت دبیرخانه کمیته راهبردی و کمیته راهبری شهر هوشمند و نظارت بر عملکرد کارگروههای تخصصی ذیل کمیته راهبری، هماهنگیهای لازم برای تدوین و استفاده از استانداردهای مورد نیاز برای ایجاد یکپارچگی ارائه خدمات هوشمند به شهروندان و بهره برداری از منابع مشترک فاوا توسط همه دستگاههای اجرائی خدمات شهری (مانند زیرساختهای ارتباطی، مراکز داده و ...) در راستای هوشمند سازی افقی از جمله وظایف مهم این ستاد است.

وی همچنین با اشاره به تأسیس سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات در شهرداری قم بیان کرد: با تشکیل این سازمان ساز و کار اجرایی مناسبی برای مدیریت اجرایی ایجاد شهر و شهرداری هوشمند ایجاد شده است.

معاون برنامهریزی و سرمایه انسانی شهرداری قم نیز در این خصوص به ضرورت شکلگیری خدمات فناورانه در شهر اشاره کرد و با تاکید بر تدوین برنامه قم 1400 گفت: ما دنبال ایجاد سازمان فاوایی بودیم که از اساسنامه سازمان شهرداریها پیروی میکرد تا همچنین در پس این اساسنامه بتوانیم در راستای تحقق برنامه قم 1400 نیز فعالیت کنیم.

کوروش محمدحسینی مدیر عامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری قم نیز که به تازگی فعالیت خود را در این سازمان آغاز کرده از عدم بهرهگیری از خدمات فناوری در شهرها گلهمند است.

وی در این خصوص بیان کرد: بسیاری از کشورها به سمت توسعه تشکیلات خود در حوزه فناوری اطلاعات رفتهاند تا بتوانند خود را با تغییرات گستردهای که روزانه شکل میگیرد هماهنگ کنند.

مدیر عامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری قم با بیان اینکه امروز در کشور ما بخش خصوصی جلوتر از بخشهای دولتی در حوزه آیتی فعالیت میکنند، اظهار کرد: در سالهای اخیر حتی بسیاری از استارتآپها یی که فعالیت خود را آغاز کرده اند بسیاری از خدمات شهرداریها را زیر سؤال برده اند.

یکی از مشکلاتی که امروز در کشور ما وجود دارد این است که با وجود اینکه شهروندان و بخش خصوصی در حوزه فناوری همگام با کشورهای پیشرفته دنیا پیش میروند اما نهادهای دولتی و عمومی به سبب بروکراسیهای دست و پاگیر و سیستمهای غیریکپارچه و روزمره، همچنان در روند فعالیت گذشته باقی ماندهاند و نتوانستهاند خود را به روز کنند. همین امر سبب شده که نهادهای خصوصی به حوزه مدیریت شهری ورود کرده و بسیاری از خدمات تخصصی شهرداریها را به صورت خصوصی با سرعت و کیفیت بسیار بهتر ارائه دهند که این امر امروز به معضل و خطری در حوزه مدیریت شهری تبدیل شده است.

اگر شهرداریها هم اکنون چارهای در این زمینه نیندیشند دیر نیست روزی که دیگر نیازی به فعالیت آنها در حوزه مدیریت شهری نبوده و همین استارتآپها و فعالان بخش خصوصی گستره زیادی از خدمات شهری را پوشش دهند.

رئیس ستاد شهر هوشمند شهرداری قم در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به شکلگیری تغییرات سازمانی در حوزه فناوری اطلاعات شهرداری قم، گفت: این تغییرات تنها نباید سازمانی باشد و باید به صورت فکری و هویتی نیز تغییرات جدی ایجاد شود تا بتوانیم تحولی مطلوب را در حوزه آیتی رقم بزنیم.

یزدانپناه با تاکید بر ضرورت تغییر شرایط و ذهنیتها در حوزه فناوری اطلاعات، افزود: اگر امروز کاری جدی انجام ندهیم با رشد فناوری کار به جایی خواهد رسید که حتی دیگر نیازی به شهرداریها نباشد و یک به یک خدمات شهرداریها نیز توسط نهادهای خصوصی ارائه خواهد شد.

اگرچه شهرداری قم با تشکیل ستاد و سازمان گام جدی در زمینه تحقق هدف شهر هوشمند برداشته است اما باید منتظر اقدامات عملی در این حوزه بود که این کار از ضرورت زیادی برخوردار است.

حسام معنوی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها