بلوط‌های زاگرس حال و روز خوشی ندارند و باران می‌تواند مرهمی برای دردهای جنگل‌های تشنه و خسته کهگیلویه و بویراحمد باشد.
کد خبر: ۱۱۱۵۲۱۴

به گزارش مهر، زاگرس با پوشش 11 استان و شش میلیون هکتار مساحت، قریب به 40 درصد جنگلهای ایران را تشکیل میدهد و در این میان 70 درصد تیپ گونههای جنگلی زاگرس شامل بلوطها میشود.

اقلیم منطقه، مدیترانه ای نیمه خشک با زمستانهای سرد است و نوسان بارش در مناطق مختلف آن محسوس است و جوامع بلوط در ارتفاع 650 تا 2400 متری دریا جولان میدهند.

مطالعات جنگل شناسی، رشد جمعیت در قرن اخیر و نیاز به تامین سوخت، تامین منابع غذایی دامها و بهره برداری غیر اصولی از جنگل هل را از عوامل تغییر چهره جنگل و کاهش پوشش انبوه آن میداند.

در استان کهگیلویه و بویراحمد نیز 874 هزار هکتار جنگل وجود دارد که جنگلهای بلوط با پوشش 90 درصدی زیباییهای خود را به رخ میکشند. اما در این میان تهدیداتی این منابع ارزشمند را احاطه کرده است.

جمع آوری بی رویه بذر بلوط به افزایش تخریب اکوسیستم جنگل، ضعف بانک بذر و فرسایش زادآوری جنگل ختم میشود.

همچنین در این میان کاهش بارندگی و برداشت بی رویه از منابع آبی زیر زمینی تهدیداتی است که بر سر جنگلهای بلوط زاگرس سایه افکنده است.

اما زنگ خطر در حوزه خشکیدگی بلوط نیز در کهگیلویه و بویراحمد به صدا درآمده است.

بیش از 80 هزار هکتار از جنگلهای بلوط استان دچار خشکیدگی شده اند که این آسیب در کوههای خاییز، لنده و بوستان بیش از بقیه نقاط استان خودنمایی میکند.

کاهش بارندگی از مهمترین عوامل خشکیدگی درختان بلوط است.

برخی آمارها این موضوع را نشان میدهند که در صورت کاهش بارشها و رطوبت، میزان خشکیدگی جنگلهای بلوط استان به 100 هزار هکتار خواهد رسید.

در کنار خشکیدگی ناشی از کم بارشی، بیماریهای درختی نیز نقش موثری بر تخریب جنگلهای استان دارد.

در این میان دستگاههای متولی و گروههای حامی طبیعت نقش مهمی در جلوگیری از نابودی جنگلها دارند که کاشت جنگلها از مهمترین اقدامات انجام شده این حوزه است.

اداره منابع طبیعی استان نیز در این میان تلاشهای زیادی انجام داده است و خبر از هدفگذاری کاشت 36 هزار هکتار از جنگلها میدهد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها