رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست با اشاره به توزیع گازوئیل غیر استاندارد در مشهد و اصفهان مطرح کرد

اجرای قانون هوای پاک به هر قیمتی

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست با اشاره به این که براساس گزارش وزارت بهداشت، هر سال حدود 29هزار نفر به دلیل آلودگی جان خود را از دست می‌دهند، از اجرایی نشدن قوانین به دلیل رانت انتقاد کرد و گفت: در صورت تصویب آیین‌نامه‌های قانون هوای پاک در هیات وزیران، به هر قیمتی این قانون را در کشور اجرایی می‌کنیم.‌
کد خبر: ۱۱۱۳۹۴۵

به گزارش جامجم، عیسی کلانتری در نشست تخصصی نحوه اجرایی کردن قانون هوای پاک ـ که دیروز در سازمان حفاظت محیطزیست برگزار شد ـ با اشاره به ضرورت تامین سوخت استاندارد برای خودروهای دیزلی بیان کرد: برای خرید و نصب فیلتر دوده روی وسایل نقلیه دیزلی چند میلیون تومان هزینه میشود، اما چون سوخت نامناسب است، این فیلتر در مدت 24 ساعت از بین میرود.

به گفته او در شرایط حاضر، گازوئیل توزیعی در مشهد و اصفهان غیر استاندارد است.

کلانتری تاکید کرد: در شرایطی که وزارت نفت نمیتواند به گازوئیل استاندارد دست یابد اصلا نباید گازوئیل تولید کند. دو سوم آلودگی شهرهای بزرگ از جمله تهران مربوط به خودروهای گازوئیل سوز فرسوده است. این خودروها باید جایگزین شوند.

رئیس سازمان حفاظت محیطزیست با اشاره به این که آییننامههای مربوط به قانون هوای پاک باید تا آخر سال تهیه و به تصویب هیات وزیران برسد، عنوان کرد: برای محیطزیست سالم شاید این قوانین خیلی کارساز نباشد، چون قوانین وضع شده حتما باید به اجرا برسد همان طور که قانون توزیع عادلانه آب مصوب اسفند سال 61 هنوز به طور کامل اجرا نشده است.

او تاکید کرد: براساس آمار وزارت بهداشت 29 هزار نفر بر اثر آلودگی هوا در هر سال فوت میکنند. سازمان حفاظت محیطزیست موظف است قانون هوای پاک را اجرا کند و اگر تهیه آییننامهها بزودی تمام شود به یقین این قانون اجرا خواهد شد. اجرای این قانون یک وظیفه ملی است، هر چند در این مسیر با محدودیتهایی مواجه خواهیم شد.

55درصد خودروهای شرکت واحد، آلاینده و فرسوده است

رئیس سازمان حفاظت محیطزیست در ادامه با اشاره به تردد 60 هزار کامیون فرسوده و 3400 خودروی شرکت واحد در تهران عنوان کرد: 55 درصد خودروهای شرکت واحد، فرسوده و آلاینده است. به گفته کلانتری درسالهای گذشته حتی وقتی نفت 120 دلاری فروخته میشد هیچ سرمایهگذاری در این موارد نشد، بنابراین شاهد بروز این وضعیت در تهران هستیم.

او ادامه داد: برای خروج 60 هزار خودروی فرسوده حدود هشت میلیارد تومان پول نیاز داریم، درحالی که سال به سال بر تعداد این خودروهای فرسوده نیز اضافه میشود.

رئیس سازمان حفاظت محیطزیست با اشاره به کمبود بودجه این سازمان بیان کرد: بودجه سازمان حفاظت محیطزیست نصف بودجه سازمان دامپزشکی و یک سوم بودجه سازمان جنگلهاست. به گفته او بودجه سازمان محیطزیست 5/2 برابر بودجه شورای تشخیص مصلحت نظام و چهار برابر شورای نگهبان 12 نفره است و در چنین شرایطی باید بازده را بالا برد و با پول کم، محیطزیست کل کشور را مدیریت کرد.

کلانتری ادامه داد: در سال 61 که تعداد دام به 63میلیون واحد رسیده بود متخصصان اعلام کردند این تعداد دام خارج از ظرفیت مراتع است، اما در حال حاضر تعداد دام به 120 میلیون واحد رسیده است. نتایج این عملکردها را امروز در سوختن جنگلها و از بین رفتن پوشش گیاهی و خاک میبینیم. درختان طی 40 سال گذشته ضعیف شدهاند و با اولین آفت از بین میروند. سوختن جنگلهای زاگرس، امروز نتیجه رفتار غلط ما با طبیعت طی 40 سال گذشته است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها