رایان گیگز چندی پیش می‌گفت که پس از اخراج لوئیز ون‌خال از سرمربیگری منچستر یونایتد در ماه می‌سال 2016، انتظار داشت که سران باشگاه او را به عنوان جانشین مرد هلندی انتخاب کنند. در واقع او دلیل مناسبی هم برای این عقیده داشت. ستاره سال‌های مربیگری سر الکس فرگوشن در منچستر نزدیک به سه سالی می‌شد که مربیگری در تیم محبوبش را در دوران دیوید مویس و فن خال تجربه می‌کرد و منتظر بود نوبت مستولیت گرفتن او در این تیم نیز فرا برسد. اما همه چیز آنطور که گیگز تصور می‌کرد پیش نرفت. ژوزه مورینیو هدایت شیاطین سرخ را بر عهده گرفت و با انتخاب اِد وودوارد به عنوان دستیار، عملا این مرد ولزی را به سمت درب خروج باشگاه هدایت کرد.
کد خبر: ۱۱۱۳۸۱۱

گیگز که پس از اخراج مویس در فصل فاجعهبار 14-2013 برای چهار بازی هدایت منچستر را بر عهده داشت، با پیشنهاد مربیگری تیم جوانان منچستر روبه رو شد. اما او پیشنهاد مطرح شده را رد کرد با این اعتقاد که تجربه و مهارت کافی برای نشستن روی نیمکت تیمهای بزرگتر را دارد. دیدگاه سران منچستر در آن زمان این بود که گیگز برای برههای مربی باشد، اما او میخواست به جای دیگری برود تا صلاحیتهای خود را به اثبات برساند. در همان زمان بود که رئال به زیدان اعتماد کرد و دو قهرمانی متوالی در لیگ قهرمانان نتیجه همین اعتماد به بازیکن سابق کهکشانیها بود. مدیران بارسا نیز در سال 2008 با سپردن تیم به پپ گواردیولا در همین مسیر گام برداشتند. اما سران منچستر بر این باور بودند که این باشگاه در دوران گذار قرار دارد و چنین پیشنهادی به گیگز هنوز زود است.

در واقع دلیل این موضوع را باید در رویهای جستجو کرد که طی سالهای اخیر در باشگاههای لیگ برتر رواج پیدا کرده و مدیران نمیخواهند افرادی را روی نیمکت مربیگری تیمهایشان بنشانند که تجربه و موفقیت ملموسی در این زمینه نداشته و فقط در دوران فوتبال خود یک ستاره بوده‌‌اند. طی سالهای گذشته نیز نمونههای ناموفقی از این افراد موجب شده تا این مدیران بر چنین سیاستی تاکید بیشتری داشته باشند. آلن شیرر و گری نویل از جمله افرادی بودند که یک تصمیم نادرست در یک زمان نامناسب باعث شد تمام رویاهای مربیگری آن از بین برود. باشگاه در حال حاضر بهدنبال استخدام مربیانی هستند که سابقه و کارنامهای از خود بر جای گذاشتهاند و به همین دلیل است که سم آلاردایس، روی هاجسون و دیوید مویس در فصل جاری توانستهاند به لیگ برتر بازگردند.

با توجه به همین شرایط و اوضاع بسیاری بر این باورند که قبول مربیگری تیم ملی ولز در برهه کنونی بهترین فرصت را در اختیار گیگز قرار داده تا به آرامی و در گذر زمان تواناییهایش را ثابت کند. او جانشین کریس کولمن میشود که توانست ولز را تا نیمه نهایی یورو 2016 برده و در آخرین لحظات از رسیدن به جام جهانی روسیه باز ماند.

بنابراین کارشناسان بر این باروند که ولز با مربیگری گیگز و داشتن ستارههایی همچون گرت بیل و آرون رمزی میتواند این مسیر را با موفقیت بیشتری ادامه دهد. حالا او این فرصت را دارد که فارغ از فشارهای شدید و انتظارات غیر منظقی در لیگ برتر، به تدریج تاکتیکهای مدنظر خود را پیدا کرده و تیم ملی کشورش را به ثبات برساند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها